Najwięcej w przyszłym roku miasto ma wydać na olbrzymie inwestycje związane z przebudową dróg. Przyjrzeliśmy się 10 najdroższym pozycjom zapisanym w projekcie budżetu Szczecina na 2018 rok.
Projektem budżetu we wtorek 21 listopada zajmą się szczecińscy radni. To od ich głosów zależy, czy zostanie on uchwalony. Na co miasto chce wydać najwięcej?
Ranking 10 najdroższych inwestycji w projekcie budżetu miasta na 2018 rok
10. Budowa Szkoły Podstawowej przy ul. Kredowej na Warszewie – 21,8 mln zł
Budowa nowej szkoły jest odpowiedzią na potrzeby dynamicznie rozrastającego się w ostatnich latach osiedla Warszewo-Podbórz. Przy ul. Kredowej powstanie trzykondygnacyjny budynek, w którym będzie mogło się uczyć tysiąc dzieci. Zaplanowano w nim 44 sale lekcyjne, świetlicę, aulę, stołówkę, bibliotekę z czytelnią i szatnie. W szkolnym kompleksie znajdzie się również hala sportowa oraz zewnętrzna strefa sportu i rekreacji z wielofunkcyjnymi boiskami, placem zabaw i siłownią. Rozpoczęcie działalności szkoły planowane jest na wrzesień 2020 roku.
Przetarg w formule „zaprojektuj i wybuduj” wygrała firma Polaqua spod Piaseczna. Koszt swoich prac wycenili na 59 mln zł. Miasto w latach 2016-20 zabezpieczyło na realizację tej inwestycji 61 mln zł. W projekcie budżetu na 2018 rok zapisano 21,8 mln zł.
9. Przebudowa Stadionu Miejskiego im. Florian Krygiera - 24 mln zł
O realizacji tej inwestycji mówi się w Szczecinie od wielu lat. W 2018 roku na przestarzałym stadionie Pogoni wreszcie powinny zostać wbite pierwsze łopaty. Obecnie trwają ostatnie prace projektowe. Wciąż nie jest znany termin kiedy będzie można ogłosić przetarg na wyłonienie wykonawcy prac. Wiosną przyszłego roku przebudowa powinna jednak już ruszyć. Szacuje się, że potrwa 18 miesięcy, więc odnowiony obiekt powinien być gotowy w 2020 roku.
Po przebudowie stadion im. Floriana Krygiera będzie miał cztery zadaszone trybuny. Pojemność wzrośnie do 22-23 tysięcy. Równolegle wokół głównego obiektu powstanie Centrum Szkolenia Dzieci i Młodzieży, którego budowę ma sfinansować Ministerstwo Sportu i Turystyki (to 30 mln zł).
Łączny koszt przebudowy ma zmieścić się w przedziale 180-200 mln zł. Na całość realizacji inwestycji (wraz z Centrum Szkolenia Dzieci i Młodzieży) w latach 2015-2021 miasto zapisało 245 mln zł. Według projektu budżetu w 2018 roku wydane mają zostać 24 mln zł.
Magistrat powołał Spółkę Inwestycje Miejskie Stadion, która ma usprawnić przeprowadzenie inwestycji. Jej prezesem został Zdzisław Zygmunt.
8. Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej – 25,4 mln zł
Kontynuowany jest program modernizacji publicznych budynków, który służyć ma obniżeniu kosztów ich ogrzewania oraz redukcji emisji CO2. W 2018 roku „ocieplone” zostaną: Dom Pomocy Społecznej przy ulicy Broniewskiego, SP ZOZ Szkół Wyższych przy al. Wojska Polskiego, Gimnazjum nr 10 przy ul. Siemiradzkiego, Szkoła Podstawowa nr 63 z Oddziałami Integracyjnymi przy ul. Grodzkiej, Pałac Młodzieży Pomorskie Centrum Edukacji przy al. Piastów, Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna I stopnia przy ul. Bolesława Śmiałego oraz Szkoła Podstawowa nr 56 przy ul. Malczewskiego.
Dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa wyniesie 12,7 mln zł.
7. Budowa kolejnego etapu Trasy Średnicowej i węzła komunikacyjnego Łękno – 35 mln zł
Dwupoziomowe skrzyżowanie z przystankami autobusów, tramwajów i Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej będzie najbardziej skomplikowaną punktem budowy kolejnego etapu Trasy Średnicowej (obwodnicy). Budowa węzła Łękno wiąże się z dużymi zmianami w układzie dróg w obrębie wiaduktu na al. Wojska Polskiego w okolicy skrzyżowania z ul. Traugutta.
Obecnie Trasa Średnicowa kończy się przy skrzyżowaniu z ul. Arkońską. W 2020 roku dwupasmową jezdnią będzie można dojechać do al. Wojska Polskiego. Skala prac jest bardzo duża i obejmuje między innymi rozbiórkę budynków dawnej stacji kolejowej Szczecin-Łękno i przesunięcie torów.
Koszt inwestycji szacowany jest na 98 mln zł. Dofinansowanie z Unii Europejskiej wyniesie aż 73 mln złotych. W projekcie budżetu Szczecina na rok 2018 zapisano na ten cel 35 mln zł.
6. Zakup 20 autobusów niskoemisyjnych – 36,3 mln zł
W przyszłym roku na ulice Szczecina wyjadą nowe Solarisy. Będą niskoemisyjne, czyli spełniające normy emisji spalin Euro VI. Pasażerowie będą mogli w nich skorzystać z portów USB i bezprzewodowego internetu. Wyposażenie obejmie również system wykrywania i gaszenia pożaru silnika oraz kamery działające w zakresie 360 stopni.
Spółka Solaris Bus & Coach była jedyną, która przystąpiła do miejskiego przetargu. 10 sztuk autobusów jednoczłonowych o długości 12 metrów (Solaris Urbino 12) mają dostarczyć do Szczecna najpóźniej do 16 lutego 2018 roku. Jeden taki pojazd kosztuje 1,47 mln zł. Koniec marca 2018 roku to termin odebrania autobusów przegubowych o długości 18 metrów (Solaris Urbino 18). Za każdy z nich szczeciński magistrat zapłaci 1, 94 mln zł.
Łączna wartość kontraktu to 34 mln zł. 13,3 mln „dołoży” Unia Europejska w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014-2020.
5. Zakup 16 autobusów hybrydowych - 39,2 mln zł
Miasto chce kupić 8 autobusów jednoczłonowych o długości 12 metrów i 8 przegubowych o długości 18 metrów. Wszystkie muszą być fabrycznie nowe, niskopodłogowe oraz napędzane silnikiem spalinowym i wspomagane silnikiem elektrycznym. Nowością będą specjalnie wydzielone miejsca dla psa przewodnika osób niedowidzących i niewidomych.
W projekcie budżetu zarezerwowane jest 39,2 mln zł, ale dopiero po zakończeniu przetargu okaże się jakie są oczekiwania producentów. Postępowanie jest podzielone na dwie części: autobusy jednoczłonowe i przegubowe. Oferty można składać do 28 listopada. Zwycięzcy będą mieli 9 miesięcy (od daty podpisania umowy) na dostarczenie pojazdów.
Zakup dofinansowany jest w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego kwotą 27,1 mln zł.
4. Poprawa stanu technicznego obiektów oświatowych – 41,9 mln zł
Pod tą nazwą kryje się szereg inwestycji. Planowana jest modernizacja i rozbudowa 5 placówek celem utworzenia nowych oddziałów przedszkolnych. Dzięki tym działaniom więcej miejsc dla dzieci ma być w: Przedszkolu Publicznym nr 10 przy ul. Wołogoskiej, Przedszkolu Publicznym nr 18 przy ul. Unisławy, Przedszkolu Publicznym nr 50 przy ul. Gila (filia przy ul. Junackiej) i Przedszkolu Publicznym nr 77 przy ul. Hożej (filia przy ul. Stołczyńskiej). Nowe przedszkole ma powstać przy Centrum Kształcenia Sportowego przy ul. Rydla.
Zmodernizowany zostanie internat w Zespole Szkół nr 6 przy ul. Sowińskiego. Kontynuowany będzie remont Bursy Szkoły Integracyjnej przy ul. Zygmunta Starego. Przy Szkole Podstawowej nr 46 przy ul. Felczaka zakończona zostanie budowa i modernizacja boiska.
W odnowionych po planowanych remontach salach gimnastycznych będą mogli ćwiczyć uczniowie Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I st. (ul. Bolesława Śmiałego) oraz Zespołu Szkół Nr 2 (ul. Portowa).
Planowana jest też budowa małych boisk i placów zabaw w Przedszkolu Publicznym nr 5 (ul. Tomaszowska) i Przedszkolu Publicznym nr 14 (ul. Bandurskiego).
3. Modernizacja Trasy Zamkowej – 42,6 mln zł
Prace remontowe na mocno wyeksploatowanej północnej nitce Trasy Zamkowej już trwają. Były koniecznością, bo kontrola ekspertów pokazała, że główna arteria wjazdowa do miasta jest w bardzo złym stanie technicznym. Gruntowna modernizacja obejmuje m.in. naprawę powierzchni betonowych i stalowych, remont kanalizacji deszczowej i oświetlenia oraz wykonanie nowych chodników.
Prace mają potrwać 11 miesięcy, czyli powinny zakończyć się we wrześniu 2018 roku. Przez praktycznie cały ten okres Trasa Zamkowa będzie przejezdna. Dla kierowców dostępne będą jednak tylko dwa pasy. Zamknięty na pewien czas zostanie zjazd w kierunku ul. Jana z Kolna.
Wykonawcą modernizacji jest Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor z Zawiercia, które koszt swoich prac wyceniło na 39 mln zł.
2. Rozbudowa skrzyżowania ul. Krygiera z ul. Granitową – 45 mln zł
W 2018 roku ruszy zakrojona na dużą skalę inwestycja, która zupełnie zmieni obecny układ drogowy w Podjuchach. Skrzyżowanie ul. Krygiera i ul. Granitowej zostanie znacząco rozbudowane. Powstanie nowa ulica w kierunku autostrady A6 (węzeł Morwowa). Rozebrany zostanie stary most na Regalicy, a w jego miejscu powstanie nowa przeprawa. Wszystkie prace mają zakończyć się w 2019 roku.
Całkowita wartość inwestycji to 85,6 mln zł z czego dofinansowanie unijne to 72,8 mln zł. W projekcie budżetu miasta na 2018 rok zapisano na ten cel 45 mln zł, w 2019 planowane jest wydanie 36,7 mln zł.
1. Przebudowa ul. Arkońskiej od pętli tramwajowej do al. Wojska Polskiego – 51,8 mln zł
Jeszcze pod koniec tego roku na ul. Arkońskiej powinny rozpocząć się pierwsze prace. Przebudowana, szersza arteria ma być gotowa w 2019 roku. Zmieni się na niej bardzo dużo. Torowisko tramwajowe zostanie przedłużone od pętli Las Arkoński do al. Wojska Polskiego. W miejscu skrzyżowania al. Wojska Polskiego oraz ul. Arkońskiej i ul. Szafera powstanie rondo. Przy stadionie Arkonii zaplanowano parking na 174 samochody.
Przetarg na wykonanie przebudowy Arkońskiej wygrała Eurovia (wyceniła jej koszt na 89 mln zł). Prace mają potrwać 1,5 roku. Na realizację tej inwestycji w projekcie budżetu miasta na 2018 rok zapisano 51,8 mln zł. W 2019 roku planowane jest wydanie 39,7 mln zł. Łącznie przebudowa (wraz z pracami projektowymi i przygotowawczymi) ma pochłonąć 93,3 mln zł.
To trzeci etap przebudowy całego ciągu komunikacyjnego. Wcześniej zmodernizowano ul. Niemierzyńską i ul. Arkońską do pętli tramwajowej.
Komentarze
29