To efekt ratyfikacji przez Polskę europejskiego porozumienia o głównych śródlądowych drogach wodnych o znaczeniu międzynarodowym. Konwencja AGN, pod którą podpis złożył w poniedziałek prezydent Andrzej Duda, umożliwi występowanie po unijne środki na modernizację infrastruktury rzecznej.
Przez Polskę przebiegają trzy drogi wodne o znaczeniu międzynarodowym. E40 łączy Gdańsk z Odessą na Ukrainie, E70 Antwerpię w Belgii z Kłajpedą na Litwie (między Odrą a Zalewem Wiślanym na terenie Polski). Z perspektywy Szczecina najważniejszy jest szlak E30 ze Sztokholmu do Bratysławy (ma połączyć Morze Bałtyckie z Dunajem). Na terenie Polski prowadzi przez Zalew Szczeciński i Odrzańską Drogę Wodną.

Konwencja AGN zobowiązuje do utrzymania minimum czwartego stopnia żeglowności na drogach śródlądowych. Odra na wielu odcinkach ma obecnie niższą klasę. Poprawić stan infrastruktury rzecznej mają m.in. dotacje unijne, o które teraz Polska będzie mogła wnioskować. Szacuje się, że na użeglowienie Odry na całej jej długości potrzebne jest 30 miliardów zł. Modernizacja wszystkich trzech międzynarodowych szlaków to koszt rzędu 76 miliardów złotych

- Ale trzeba zaznaczyć, że zysk z realizacji tych wszystkich założeń planistycznych oceniany jest przez ekspertów na ponad 300 miliardów złotych – podkreślał Andrzej Duda ratyfikując porozumienie. - To wielka inwestycja. Jeżeli mówimy dziś o rozwoju biznesu i transportu to z całą pewnością założenia rozwoju sieci transeuropejskiej sieci transportowej są ważne także dla naszego państwa.

Budowa śródlądowej sieci dróg transportowych ma być jednym z priorytetów ministerstwa gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.