Zakup 20 autobusów dofinansowany zostanie z funduszy unijnych. Gmina Miasto Szczecin złożyła również wniosek o wsparcie z tej samej puli zakupu 16 autobusów hybrydowych. Najwcześniej, bo już w lutym 2017 roku, na ulice wyjedzie 7 autobusów niskopodłogowych zakupionych ze środków własnych.
We wtorek podpisano umowę na dofinansowanie zakupu 20 autobusów z funduszy Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego. Koszt inwestycji to ponad 35 mln zł, z czego 13,4 mln zł zostanie dołożonych z funduszy unijnych.

20 autobusów niskoemisyjnych
- To pierwsza umowa, jaką parafujemy z RPO WZ na lata 2014-2020. Dzięki niej przygotowujemy się do przetargu, a zakupione pojazdy trafią do Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego „Dąbie”. To znaczące inwestycje w tabor autobusowy, który codziennie wozi swoich pasażerów 260 pojazdami. Pokazuje to tylko ogromną skalę działań i wielką miarę potrzeb - podkreślał podczas podpisywania umowy Michał Przepiera, zastępca prezydenta Szczecina.

Realizacja zadania rozpocznie się w lipcu 2017 r. i potrwa do czerwca 2018 r. Zakupione autobusy będą nowoczesnymi, niskoemisyjnymi, ekologicznymi pojazdami. 10 z nich będzie jednoczłonowych, a 10 kolejnych dwuczłonowych. Poza tym kwotą 3,9 mln zł dofinansowana zostanie budowa nowoczesnego węzła przesiadkowego w Policach przy ul. Wyszyńskiego.

To kolejne inwestycje komunikacyjne w Szczecińskim Obszarze Metropolitalnym, które wesprą unijne dotacje. Wpisują się w bieżącą perspektywę działań w ramach RPO WZ o nazwie „Zrównoważona multimodalna mobilność miejska i działania adaptacyjne łagodzące zmiany klimatu w ramach Strategii ZIT dla Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego”. Na realizację strategii przeznaczono ponad 109 mln euro.

- Nie mam najmniejszych wątpliwości, że musimy zapewniać coraz większą i efektywniejszą mobilność mieszkańcom regionu. Transport kołowy, ale także szynowy - mam tu na myśli Szczecińską Kolej Metropolitalną - to priorytety dla SOM-u w bieżącej perspektywie finansowej - tłumaczył marszałek województwa Olgierd Geblewicz.

16 autobusów hybrydowych

Miasto planuje również zakup 16 autobusów hybrydowych. Z mniejszym zużyciem paliwa i ograniczoną emisją szkodliwych spalin oraz hałasu. Koszt ich nabycia to blisko 40 mln zł, z czego szczeciński magistrat stara się o unijne dofinansowanie w wysokości 27 mln zł. Wniosek został już złożony.

- Kolejne umowy za nami, a następne przed nami. Na działania niskoemisyjne i mobilne zaplanowaliśmy w ramach ZIT SOM ponad 77 mln euro. Na teren SOM-u trafi w tej pespektywie 57 nowoczesnych autobusów. Ich zakup dofinansuje RPO WZ i POiŚ - wyjaśniał dyrektor biura Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego Roman Walaszkowski.

7 autobusów niskopodłogowych

Najwcześniej, w lutym 2017 roku, na ulicach Szczecina pojawi się 7 nowych autobusów niskopodłogowych zakupionych ze środków własnych Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego „Dąbie”. Będzie to 5 pojazdów jednoczłonowych (o długości 12 m) i 2 pojazdy dwuczłonowe (o długości 18 m). Wśród najciekawszych nowości znajdą się w nich zamontowana na poręczach porty USB, które umożliwiać będą doładowanie baterii w telefonach i innych urządzeniach mobilnych.

Łączna cena autobusów, wraz z 7-letnią gwarancją, to ponad 9 mln zł. Umowa na ich zakup została podpisana z firmą Solaris Bus & Coach SA.