Ich początki sięgają roku 1975, kiedy to do Szczecina trafiło dwanaście jak na tamte czasy nowoczesnych tramwajów 105N, nazywanych wówczas „Luxami”. Pierwotnie stacjonowały wyłącznie w zajezdni przy al. Wojska Polskiego, w latach późniejszych przydzielano je do pozostałych wozowni. Od tramwajów starszych typów różniły się jednokierunkowością, oraz innym pulpitem sterowniczym. Zamiast kręcić korbą, jak to było w starszych wozach, motorniczy naciskał na pedały „jazdy” i „hamowania”.
Przez lata eksploatacji do Szczecina docierały ich nowocześniejsze wersje, oznaczone jako typ 105Na, 106Na czy 105Np. Starsze „stopiątki” były modernizowane, w tym niektóre na trzydrzwiowe. Po roku 2000 trafiły ostatnie z tej serii produkowane przez Alstom – Konstal w Chorzowie wagony 105N2K2000, potocznie nazywane „Bulwami”. Przez prawie czterdzieści lat „stopiątki” kursowały na wszystkich liniach tramwajowych w Szczecinie, nawet raz na linii nr 10 przed jej likwidacją w 1992 roku.
Nadchodzi nowe, stare żegnamy
Od kilku lat Tramwaje Szczecińskie wymieniają tabor na nowocześniejszy. Pojawiają się niskopodłogowe „Swingi”, czyli produkowane przez bydgoską Pesę wagony 120NaS i 120NaS/2. Z Berlina zakupiono zmodernizowane przez Niemców wagony czeskiej produkcji, które oznaczone są symbolami KT4Dt (przegubowe) i T6A2D (jednoczłonowe).
Dostawa tych pojazdów pozwala na odmłodzenie taboru. Według planów na zajezdni Pogodno mają stacjonować przegubowe „Tatry” i „Swingi”, natomiast na Golęcinie zmodernizowane wagony serii 105N (w tym „Moderusy Alfa” i „Bulwy”) oraz łączone w składy jednoczłonowe „Tatry”.
Na złom i do muzeum
Kasację wagonów 105N rozpoczęto kilka lat wcześniej. Jeden skład, któremu w latach 90 – tych przywrócono oryginalny wygląd, jest pod opieką Szczecińskiego Towarzystwa Miłośników Komunikacji Miejskiej. Ma on być w przyszłości czynnych eksponatem muzealnym, kursującym na liniach turystycznych. Inny z kasowanych wozów został przebudowany na symulator tramwaju i znajduje się w Muzeum Techniki i Komunikacji. Pozostałe są wywożone na złom do podtoruńskiego Lubicza, gdzie zwożone są też gdańskie wagony tego typu.
Dziś w Szczecinie w ruchu liniowym pozostało 98 tramwajów serii 105N w różnych odmianach i modernizacjach przy stu dwudziestu pięciu „Tatrach” KT4Dt i T6A2D oraz trzynastu „Swingach”. W ciągu najbliższego półrocza, kiedy tabor niskopodłogowy będzie liczył 28 sztuk, te proporcje jeszcze się zmienią. Ubędzie kolejnych „Luxów”.
Komentarze
0