Trwa przebudowa skrzyżowania ulic Druckiego-Lubeckiego oraz Blizińskiego na granicy Drzetowa i Żelechowej. Powstanie tam rondo, które ma ułatwić wjazd na teren centrum logistycznego 7R Park Szczecin. Nie zmieni to faktu, że samochody dostawcze będą musiały przejeżdżać w kierunku centrum miasta zniszczonymi ulicami w okolicy stoczni.

Wzdłuż ul. Druckiego-Lubeckiego stanęły dwie duże hale (łącznie ok. 58 tys. m2). Największym najemcą jest Poczta Polska, która szacowała, że w usytuowanej tam sortowni paczek obsługiwanych będzie ok. 200 samochodów dziennie. Od razu przełożyło się to na zwiększony ruch na okolicznych, wąskich, często zniszczonych ulicach. Mieszkańcy wieżowców przy ul. Rugiańskiej skarżyli się też na hałas podczas nocnych przeładunków.

Komfort kierowców zwiększy się dopiero po remoncie „nadodrzanki”

Miasto, wydając warunki zabudowy, zobowiązało przyszłego inwestora do przebudowy układu drogowego w najbliższym otoczeniu parku logistycznego. Spółka MILA 9 (związana kapitałowo z 7R S.A.) musi na swój koszt przebudować skrzyżowanie ulic Druckiego-Lubeckiego i Blizińskiego oraz fragment Blizińskiego na terenie swojego zakładu. Prace niedawno się rozpoczęły.

– Ale dla zwykłego kierowcy rondo niewiele zmieni – komentuje Arkadiusz Lisiński, przewodniczący Rady Osiedla Żelechowa. – Pewnym rozwiązaniem mogłoby być rozdzielenie ruchu osobowego oraz ciężarowego i poprowadzenie wjazdu na teren centrum logistycznego ulicami Ludową i Konarskiego. Przede wszystkim jednak, od lat czekamy na remont „nadodrzanki”, czyli ciągu ulic prowadzących do północnych osiedli Szczecina.

Osiedlowcy mieli sporo uwag

Rada Osiedla Drzetowo-Grabowo opiniowała budowę ronda i też proponowała alternatywną trasę dla ciężarówek, ulicami Ludową, Blizińskiego i wiaduktem w ciągu ul. Kołobrzeskiej. Osiedlowcy zgłosili też szereg uwag, dotyczących m.in. odpowiedniego połączenia planowanych nowych chodników z istniejącą infrastrukturą, zaprojektowania oświetlenia ulicznego i „dostosowania parametrów projektowanej drogi do struktury rodzajowej pojazdów, z zabezpieczeniem pobocza dla przejazdu pojazdów ponadgabarytowych”.

Budową ronda zajmuje się firma DGK Sp. z o.o. Podczas robót kierowcy muszą się liczyć z utrudnieniami.

Kiedyś przez rondo pojadą tramwaje?

W studium zagospodarowania przestrzennego zapisane jest odtworzenie torowiska na wiadukcie przy Druckiego-Lubeckiego. Tramwaje pojechałyby dalej, właśnie przez budowane rondo do nowej pętli tramwajowej, która zostałaby przeniesiona z ul. Ludowej na teren po dawnych ogródkach działkowych za ul. Blizińskiego.

Inwestycja nie jest jednak planowana w najbliższych latach i nie wiadomo, czy w ogóle zostanie zrealizowana. – Przedstawiono nam, że realizacja tych zamierzeń kosztowałaby bardzo dużo, około 100 mln zł – mówi Arkadiusz Lisiński.