Nowy fragment S10, 4,4-kilometrowy odcinek Szczecin Kijewo – Zdunowo, ma wybudować konsorcjum firm NDI i NDI Sopot. Będzie to część drogi ekspresowej prowadzącej w kierunku Warszawy.
Powstanie w ten sposób wygodniejszy wyjazd ze Szczecina w stronę Stargardu. W nowym przebiegu droga ominie od północy osiedle Płonia, odbijając w tym kierunku w rejonie stacji paliwowej przy ul. Szosa Stargardzka.
Bez świateł, skrzyżowań i przejść dla pieszych
Ominie skrzyżowanie z drogą wojewódzką w kierunku Pyrzyc i znajdujące się na wlocie do miasta niebezpieczne skrzyżowanie w kierunku Zdunowa. Nad rzeką Płonia zostanie wybudowany nowy most, zaplanowano też dwa wiadukty i trzy przejścia dla zwierząt, w tym dwa górne dla zwierząt dużych. Całość będzie bezkolizyjnym układem drogowym bez świateł.
– Trasa pozwoli na wyprowadzenie tranzytu z obszaru zabudowanego na terenie miasta Szczecin, na którym jest szereg skrzyżowań i przejść dla pieszych. Na nowej trasie zaplanowano realizację dwóch węzłów drogowych Szczecin Zdunowo i Szczecin Płonia – poinformował Mateusz Grzeszczuk ze szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Są też wykonawcy dłuższych odcinków
W przetargu na wykonawcę odcinka Szczecin Kijewo – Zdunowo, GDDKiA wybrała ofertę NDI i NDI Sopot, opiewającą na 187,34 mln zł. Umowa zostanie podpisana, gdy upłynie czas przeznaczony na ewentualną procedurę odwoławczą.
Wcześniej GDDKiA wybrała wykonawców sześciu innych odcinków S10:
– Stargard – Suchań (dł. 13,8 km), wartość wybranej oferty: 450,38 mln zł, wykonawca: Budimex;
– Suchań – Recz (dł. 19,6 km), wartość wybranej oferty: 667,52 mln zł, wykonawca: konsorcjum Kobylarnia i Mirbud;
– Cybowo – Łowicz Wałecki (16,6 km), wartość wybranej oferty: 592,97 mln zł, wykonawca: Budimex;
– Łowicz Wałecki – Piecnik (14,9 km), wartość wybranej oferty: 538,05 mln zł, wykonawca: Budimex;
– Piecnik – Wałcz (dł. 16 km), wartość wybranej oferty: 552,22 mln zł, wykonawca: Budimex;
– Wałcz – Piła (dł. 13 km), wartość wybranej oferty: 721,29 mln zł, wykonawca: Budimex.
Pozostaje jeszcze wyłonienie wykonawcy na odcinek Recz – Cybowo, co zapowiadane jest jeszcze w kwietniu.
Wszystko ma być gotowe w 2028 roku
Prace będą prowadzone w formule zaprojektuj i wybuduj. Najpierw zwycięzcy przetargów będą mieli 10 miesięcy od dnia podpisania umowy na opracowanie projektu budowlanego i złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID.
– Zakładamy, że jej procedowanie zajmie 7 miesięcy, a na prace w terenie przypadną kolejne 22 miesiące. Z czasu realizacji robót wyłączone będą okresy zimowe od 16 grudnia do 15 marca – wylicza Mateusz Grzeszczuk. – Zgodnie z powyższymi terminami budowa w terenie powinna rozpocząć się w 2025 r. Przy sprawnym przebiegu całego procesu administracyjno-budowlanego kierowcy z nowej trasy skorzystają w 2028 r.
Prace są prowadzone również w innych województwach. Docelowo S10 połączy Szczecin, przez Piłę, Bydgoszcz i Toruń, z aglomeracją warszawską. Nowa droga ekspresowa będzie miała ok. 410 km długości.
Komentarze
16