Do przetargu stanęły trzy firmy, ale aż dwie oferty zostały odrzucone na etapie ich formalnej analizy. Nie brano więc pod uwagę najwyższej propozycji cenowej pracowni LPW Sp. z o. o. z Katowic (644 tys. zł) i najniższej oferty spółki Maki architekci z Krakowa (369 tys. zł). Co ciekawe, ta ostatnia firma złożyła również ofertę na zaprojektowanie parkingowca pod Trasą Zamkową. Opiewa ona na 521 tys. zł i jest ponad trzykrotnie niższa niż druga propozycja. Tam przetargu jeszcze nie rozstrzygnięto.
Umowa z firmą Palmett zostanie podpisana po rozpatrzeniu ewentualnych protestów innych uczestników postępowania.
Jak zmieni się pl. Orła Białego?
Projektując nowe obliczu placu Orła Białego, architekci będą musieli realizować założenia wypracowane w procesie prototypowania. Do minimum zostanie ograniczony ruch samochodowy (z wyjątkiem dostaw do lokali gastronomicznych, dojazdów do posesji posiadających parkingi w podwórkach wewnętrznych, dojazdu dla służb). Pl. Orła Białego ma być przestrzenią, w której najlepiej czują się piesi i rowerzyści.
Charakter placu miejskiego będzie miała utwardzona część placu wokół zabytkowej fontanny. Powiązana ona zostanie jednolitą nawierzchnią z zachodnią częścią placu, przed siedzibami Akademii Sztuki i banków. Będzie to miejsce do organizowania wydarzeń społecznych i kulturalnych.
W południowej części placu (bliżej katedry) dominować będzie zieleń. Zaplanowano tam również niską scenę. W części wschodniej będzie deptak, wzdłuż budynków mieszkalnych z lokalami użytkowymi w parterach. Na nowo zakomponowana zostanie grupa rzeźbiarska z pomnikiem Flory i dwiema wazami (dawnej zdobiły fasadę siedziby Akademii Sztuki), które mają być wyeksponowane na tle Pałacu pod Globusem.
Kręta droga do przebudowy placu
Projektowanie nowego oblicza tej przestrzeni ma w Szczecinie bardzo długą historię. W latach 2006-16 miasto wydało łącznie 230 tys. zł na kilka różnych dokumentów planistyczno-koncepcyjnych, z których żaden nie został zrealizowany. Później ogłoszono konkurs architektoniczny na zagospodarowanie pl. Orła Białego, ale zwycięska praca była mocno krytykowana przez część mieszkańców i wyniki unieważniono. Wtedy miasto zainicjowało wspomniany proces prototypowania. Miał on na celu zdefiniowanie, we współpracy z mieszkańcami, potrzeb, które pl. Orła Białego powinien spełniać. Teraz czas na ich realizację.
Komentarze
29