„ZWiK, PGNiG, Enea, SEC – ich ekipy można przynajmniej raz w tygodniu zobaczyć, jak robią jakieś odkrywki na chodnikach. Tyle, że później często nie potrafią równo ułożyć kostki i płyt” – zwraca uwagę nasz czytelnik. ZDiTM zapewnia, że w przypadku nieprawidłowego wykonania robót nie odbiera ich, tylko zobowiązuje zarządcę sieci do prac poprawkowych. Przyjrzeliśmy się, jak wygląda to w praktyce.
W szczecińskim Śródmieściu jest coraz więcej nowych chodników. Gdy jednak awarii ulegnie podziemna sieć, trzeba niedawno ułożoną nawierzchnię rozpruć, a później ją odtworzyć.
– Tyle tylko, że najczęściej nie robią tego doświadczeni brukarze i efekt nie jest najlepszy. Kończy się tak, że przez chwilę jest nowy chodnik, a później kompletna rozwałka – opowiada mieszkaniec, który zwrócił się do naszej redakcji.
Historyczna nawierzchnia chodnika podlega ochronie…
Po raz pierwszy spotkaliśmy się we wrześniu, by obejrzeć chodnik na rogu ulic Niedziałkowskiego i Monte Cassino. Nawierzchnia jest tam objęta ochroną konserwatorską. Pisał o tym Łukasz Kadłubowski, zastępca prezydenta Szczecina, w odpowiedzi na interpelację radnej Wiktorii Rogaczewskiej z Koalicji Obywatelskiej.
„Obszar ten wyróżnia się wartością artystyczną, historyczną i naukową ze względu na wysoki stopień zachowania historycznie ukształtowanej struktury urbanistycznej oraz historycznej zabudowy. Tym samym ochronie podlegają m.in. historyczny przebieg ulic i rozplanowanie placów, historyczne nawierzchnie jezdni i chodników wraz z komponowanymi obsadzeniami ulic, kształt i sposób zagospodarowania przedogródków” – tłumaczył, odnosząc się do wniosku radnej o wymianę rozjeżdżanych przez samochody chodników na nawierzchnię „bardziej odporną na obciążenia związane z parkowaniem”.
…lecz nie widać tego w praktyce
Tym razem nie przyglądaliśmy się jednak uszkodzeniom wywołanym przez samochody, tylko ruszającym się wówczas płytom chodnikowym (dziś wygląda to nieco lepiej), zasypanym luźnymi warstwami piasku. W tym miejscu wykopy prowadzili wcześniej pracownicy Polskiej Spółki Gazownictwa.
– Prace zakończono 19.07.2024 r. i zostały one odebrane przez zarządcę terenu, czyli Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego bez zastrzeżeń, po przeprowadzonej kontroli technicznej nawierzchni stwierdzając, że nawierzchnia zajmowanego pasa drogowego została przywrócona do poprzedniego stanu użyteczności – zastrzega Sebastian Mańczyk z departamentu ds. komunikacji PSG.
– Jeśli jednak pojawiły się zastrzeżenia mieszkańców, powinni zwrócić się do ZDiTM. W danej lokalizacji prace mogły przeprowadzać również inne podmioty, dlatego po stronie ZDiTM jest ustalenie, kto może być odpowiedzialny za niezadowalający stan nawierzchni. Jeśli pojawią się zastrzeżenia co do stanu technicznego nawierzchni odtworzonej po pracach PSG, zobowiązaliśmy się w ramach odbioru technicznego do odpowiedzialności za nie przez okres 24 miesięcy – dodaje.
Efekty usuwania awarii z ostatnich tygodni
Zarządcy sieci gazowej interweniowali w ostatnich tygodniach również na rogu ulic Jagiellońskiej i Śląskiej. Tutaj zwraca uwagę zwłaszcza luźno ułożona kostka brukowa, która wkrótce może wypaść.
Przykład robót innej spółki znajdziemy na rogu ulic Małkowskiego i Królowej Jadwigi, gdzie podziemną interwencję prowadziła Enea. Prace się zakończyły, ale wyraźnie widać, że nie wszystkie płyty chodnikowe zostały równo ułożone.
– To ważne, żeby mieszkańcy zwracali uwagę na stan chodników przed i po każdej z takich interwencji, a w przypadku usterek, zgłaszali je do ZDiTM – podkreśla nasz czytelnik.
ZDiTM i zarządcy sieci o odtwarzaniu nawierzchni chodników
Kacper Reszczyński z Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego
W każdym przypadku po zakończonych robotach związanych z umieszczeniem w pasie drogowym linowych urządzeń obcych niezwiązanych funkcjonalnie z drogą lub ruchem drogowym (wodociągowych, kanalizacyjnych, gazowych, cieplnych, telekomunikacyjnych lub elektroenergetycznych) czy też związanych z usuwaniem awarii ww. urządzeń przeprowadzane są kontrole w celu określenia prawidłowości odtworzenia naruszanej podczas prac nawierzchni pasa drogowego. W przypadku stwierdzenia wad technicznych i usterek w wyniku nieprawidłowego wykonania robót zarząd drogi nie dokonuje ich odbioru zobowiązując jednocześnie Inwestora (gestora sieci) do przeprowadzenia prac poprawkowych w wyznaczonym terminie.
Należy również wskazać, że w ciągu 24 miesięcy od daty odbioru pasa drogowego zgodnie z § 2 ust. 3 pkt 3 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 czerwca 2004 r. w sprawie określenia warunków udzielania zezwoleń na zajęcie pasa drogowego, odpowiedzialność za wszelkie wady techniczne i usterki ponosi Inwestor. W przypadku zaobserwowania w tym okresie usterek czy też powzięcia informacji od uczestników ruchu (w wyniku zgłoszeń), Inwestor zostaje zawiadamiany o konieczności naprawy uszkodzonej nawierzchni w wyznaczonym terminie.
Niestety bardzo często się zdarza, że wyznaczony termin do przeprowadzenia prac poprawkowych na prośbę Inwestorów jest zmieniany. Wiąże się to z koniecznością ponownego zatwierdzenia organizacji ruchu na czas prowadzenia robót czy też uregulowania spraw formalno-prawnych pomiędzy Inwestorem a wykonawcą robót.
Anna Biniek, rzecznik prasowy szczecińskiego oddziału dystrybucji Enea
Prace związane z odtworzeniem nawierzchni po usunięciu awarii przez Eneę Operator realizowane są głównie przez brygady własne. Wyjątek stanowią nawierzchnie asfaltowe, których odtworzenie zlecane jest firmom specjalistycznym. Zdarzają się sytuacje, kiedy odtworzenie nawierzchni jest na tyle rozległe, że ułożenie kostek betonowych lub granitowych również zlecamy na zewnątrz. Występują też nieliczne sytuacje zleceń kompleksowych, czyli całościowe usunięcie awarii urządzeń elektroenergetycznych wraz z odtworzeniem nawierzchni przez firmy zewnętrzne.
Konieczność wejścia na teren w celu usunięcia awarii zgłaszana jest każdorazowo do właściwego zarządcy, który po wykonaniu prac dokonuje ich odbioru. Odtworzenia nawierzchni przez Eneę Operator objęte są dwuletnią gwarancją. Wszystkie zgłoszenia zarządców, dotyczące poprawienia nawierzchni, choćby ze względu na pierwotny brak możliwości odpowiedniego zagęszczenia gruntu, są bezzwłocznie rozpatrywane.
Nieodpowiedni stan odtworzenia nawierzchni można również zgłosić na adres mailowy kontakt@operator.enea.pl
Hanna Pieczyńska, rzecznik prasowy Zakładu Wodociągów i Kanalizacji
W naszym zespole są osoby dedykowane pracom związanym z układaniem nawierzchni. Za każdym razem, gdy nasze roboty realizowane są w rejonie pasa drogowego to inspektor ZDiTM odbiera prace je i jeśli ma uwagi, my niezwłocznie robimy poprawki. Nawierzchnia powinna być przywrócona do stanu pierwotnego.
Jeśli prace są planowane, a nie wynikają z awarii, staramy się je koordynować z innymi służbami. Zdarza się, że w ramach naszego działania wykonujemy część podziemną, a ZDiTM zleca prace brukarskie.
Jesteśmy także w kontakcie z zarządcami, jeśli prace wykonywane są poza pasem drogowym.
Sebastian Mańczyk z departamentu ds. komunikacji Polskiej Spółki Gazownictwa
Możemy wyróżnić dwa przypadki – Polska Spółka Gazownictwa, jako Operator Systemu Dystrybucyjnego, samodzielnie wykonuje prace i przywraca teren do pierwotnego stanu lub przeprowadza je wykonawca zewnętrzny na zlecenie PSG i to on jest odpowiedzialny za jakość wykonania.
Jeśli to Polska Spółka Gazownictwa dokonuje napraw, to sami odtwarzamy nawierzchnię chodnika w przypadku nawierzchni brukowych. Szczeciński ZDiTM, który najczęściej jest nadzorcą terenu, odbiera odtworzenie i potwierdza w protokole odbioru, że nie ma zastrzeżeń. Jeśli zarządca ma jakieś zastrzeżenia to PSG dokonuje poprawek, aż do uzyskania protokołu odbioru, cały czas płacąc za zajęcie terenu. Prace uznaje się za zakończone dopiero gdy zarządca danego terenu podpisze protokół.
Jeśli firma zewnętrzna na zlecenie PSG wykonuje prace, to ona odtwarza nawierzchnię i dokonuje odbioru wraz z przedstawicielami administracji odpowiedzialnymi za ten teren. Wykonawca otrzymuje protokół odbioru i udziela nam zgodnie z umową gwarancji na odtworzoną nawierzchnię. Jeśli w tym czasie zarządca danego terenu ma uwagi do jakości wykonanych prac firma jest zobowiązana do wykonania poprawek.
W każdym przypadku po zakończeniu prac zarządca terenu musi go odebrać i podpisać protokół odbioru. W przypadku usterek czy niedociągnięć nakazuje ich usunięcie – obejmuje to również stan nawierzchni.
Zarządca odbiera prace, w tym również odtworzoną nawierzchnię. Jeśli mieszkańcy mają uwagi co do jakości wykonania to powinni zwrócić się do zarządcy drogi lub zarządcy terenu. Jeśli zostaną stwierdzone usterki, za które jest odpowiedzialny wykonawca prac to musi on dokonać napraw.
Komentarze
6