Wietnam kojarzy nam się przede wszystkim z egzotyczną kuchnią oraz amerykańską interwencją zbrojną, zakończoną w połowie lat 70. Dzięki wystawie zatytułowanej „Śpijmy, potem zobaczymy” otrzymujemy okazję poznania tego kraju od innej strony. Na dwóch piętrach Trafostacji Sztuki od 27 sierpnia zobaczymy prace, które ukazują witalność i różnorodność niezależnej sceny artystycznej tego azjatyckiego państwa – sceny, która czerpie z wielu dziedzin i jest zaskakująco transgresywna.

Jego prace pokazywano na kilku kontynentach

Artystą, który zrealizował tę wystawę jest Nguyễn Quốc Thành, szerzej znany jako współzałożyciel Nhà Sàn Collective w Hanoi oraz inicjator festiwalu Queer Forever!, wydarzenia bardzo inspirującego i aktywizującego środowisko niezależnych twórców związanych z kinem pop-up, alternatywną literaturą czy kuchnią. Swoje prace Thành pokazywał już w Japonii, Mjanmarze, na Filipinach, Tajlandii, USA, a jego ostatnie dzieło nosi tytuł „ưhưh22” i jest częścią projektu przygotowanego na prestiżowy przegląd documenta w Kassel w Niemczech. Co ciekawe twórca ten studiował kilkadziesiąt lat temu w Warszawie i bardzo dobrze mówi po polsku.

– Tytuł „Śpijmy, potem zobaczymy” niekoniecznie należy traktować dosłownie. Lepiej uznać go za słowa określające punkt wyjścia, sytuację o charakterze potencjalnym, nad którą nie mamy pełnej kontroli i wstęp do czegoś, co dopiero się wydarzy... – mówi Thành o koncepcji wystawy.

Realizując takie założenie, zaprosił do aktywnego udziału w powstawaniu ekspozycji nie tylko artystów ze swojego kraju, ale także szczecinian, którzy mogli podczas montażu spontanicznie włączyć się w ten proces, głównie poprzez szycie moskitier (znajdujących się w sali na pierwszym piętrze), ale też „dorzucanie” własnych pomysłów na to, jak zaaranżować przestrzeń wystawy, jakich elementów czy materiałów użyć, by ją wzbogacić.

Moskitiery i archiwalne filmy

Różnokolorowe moskitiery podkreślają oniryczny kontekst całej idei, ale to tylko fragment wystawy. Niemniej ważna jest część, określana przez autora jako archiwalna.

– To m. in. książki, ziny oraz pokazywane na ekranach filmy, ukazujące działalność Nhà Sàn Collective, a także dokument o pierwszej wietnamskiej wystawie artystów związanych ze środowiskiem LGBT, która została zatwierdzona przez rząd. Została zorganizowana w 2014 roku i miała charakter międzynarodowy. Zaangażowało się w nią wiele instytucji, co było na pewno pozytywne, ale też mimo wszystko wystąpiło wiele komplikacji przy jej przygotowaniu i w trakcie, co możemy zobaczyć na filmie – mówi Nguyễn Quốc Thành.

Jacy chcielibyśmy być

Jako miejsce do prezentacji prac artysta wykorzystuje także okna Trafostacji Sztuki. To w nich zobaczymy artystycznie przetworzone zdjęcia z wietnamskich portali randkowych.

– Uznałem, że te obrazy dobrze korespondują z ideą całej wystawy. Odzwierciedlają jakiś stan zawieszenia, w którym znajdują się osoby na nich widoczne. Na ich twarzach możemy dostrzec oczekiwanie, marzenie, tęsknotę... Jeżeli zobaczymy wszystkie prace na tej wystawie, to przekonamy się, że wiele z nich odzwierciedla wyobrażenia i przewidywania co do przyszłości, tego jacy sami chcielibyśmy być i jaki mógłby być Wietnam czy inny bliski nam kraj – przekonuje Thành.

Wystawę koordynuje poszerzony zespół kuratorski. Oprócz Anny Ciabach i Katarzyny Sobczak ekspozycję przygotowują też Mahzabin Haque i Sam Domingo, które pracują w ramach programu edukacyjno-artystycznego Music.Multimedia.Managment.

Dzieli nas tylko morze

– Pochodzę z Filipin – mówi Domingo. – Dzieli nas tylko morze, więc nasza kultura jest dość podobna do wietnamskiej, choć sytuacja polityczna obu krajów jest znacząco różna. Uczestnicząc w przygotowaniu wystawy, odnalazłam niemało bliskich mi, wspólnych doświadczeń i bardzo chętnie podjęłam się tego, bo znałam już wcześniej i ceniłam dokonania Nhà Sàn Collective, pierwszej i najdłużej działającej w Wietnamie organizacji non-profit, prowadzonej przez artystów sztuki eksperymentalnej, docierających także na Filipiny.

Będzie przewodnik, można pomóc w jego powstaniu

Otwarcie wystawy nastąpi 27 sierpnia 2022 r. o godz. 19:00 (wstęp na wernisaż jest wolny, jedną z atrakcji będzie Viet-Pol Queeraoke, czyli wietnamskie karaoke). Wystawa będzie prezentowana do 20 listopada tego roku. Jest to pierwsza część przyszłej większej prezentacji artystycznej, efektem której ma być także przewodnik „Wietnamczycy w Polsce”. Dlatego też osoby chcące podzielić się wspomnieniami dotyczącymi obecności osób tej narodowości w naszym kraju, proszone są o kontakt mailowy na adres: anna.sienkiewicz@trafo.art.