Budowa Mostu Kłodnego oraz przebudowa 21 ulic i 7 skrzyżowań ma zapewnić łatwiejszy dostęp na Łasztownię i do portu. Małgorzata Jacyna-Witt, przewodnicząca klubu radnych PiS w sejmiku województwa, twierdzi, że według najnowszego kosztorysu na tę inwestycję trzeba będzie wydać aż miliard złotych. Tydzień temu miasto dementowało te pogłoski, informując, że kosztorys opiewa na 469 mln zł.

Kandydatka Prawa i Sprawiedliwości do Senatu informacją o miliardowym kosztorysie podzieliła się we wtorek z widzami programu „Studio wSzczecinie.pl”. Według jej wiedzy taki dokument powstał w Wydziale Inwestycji Urzędu Miasta.

- Most Kłodny miał kosztować 399 milionów, a zgodnie z ostatnimi szacunkami ma kosztować miliard. Jak prezydent ma zamiar wybudować ten most za miliard? – pytała przewodnicząca Jacyna-Witt.

O to samo pytał prezydenta Dariusz Matecki, radny klubu PiS. Odpowiedź na swoją interpelację otrzymał 17 września. Krzysztof Soska, zastępca prezydenta Szczecina, napisał w niej, że kosztorys inwestycji w dniu 14 sierpnia (wtedy wysłano interpelację) wynosił 469 mln zł.

Nowy most z tramwajami

Zadanie pn. „Modernizacja dostępu drogowego do Portu w Szczecinie: przebudowa układu drogowego w rejonie Międzyodrza” ma bardzo duży zakres i podzielone zostało na kilka części. Najbardziej kosztowna, według odpowiedzi prezydenta Soski, będzie ta związana z budową Mostu Kłodnego i przebudową przylegającego do niego układu ulic. Wartość prac szacowana jest tutaj na 411 mln zł.

Najdroższa będzie z pewnością budowa nowej przeprawy nad Odrą. Most Kłodny zaprojektowano jako konstrukcję wantową o długości ponad 150 metrów. Jego najbardziej charakterystyczny element to pylon o wysokości 100 metrów z 24 linami podtrzymującymi pomost. Konstrukcja umożliwi obustronny ruch pieszych, rowerzystów, samochodów. Dodatkowo mostem poprowadzona zostanie linia tramwajowa.

Budowa przeprawy wiązać się będzie ze zmianą organizacji ruchu również na lewym brzegu Odry. Przebudowane zostaną m.in. ul. Nabrzeże Wieleckie, ul. Panieńska, zlikwidowane będą dwie łącznice Trasy Zamkowej.

Rondo na Energetyków i ulice w kierunku portu

Na Łasztowni ważną zmianą będzie budowa ronda na skrzyżowaniu ul. Energetyków i św. Floriana. Tutaj tramwaje jadące od strony Mostu Kłodnego połączą się z istniejącą już siecią. Przebudowane zostaną też odcinki ulic: Rybnickiej, Hryniewieckiego, Logistycznej i Kujota. Na skrzyżowaniu ul. Hryniewieckiego i Logistycznej powstanie rondo.

Kolejne etapy inwestycji będą już bardziej oddalone od nowego mostu. Przebudowany zostanie fragment ul. Gdańskiej wraz z Estakadą Pomorską (28 mln zł). Remont przejdą też położone w pobliżu Basenu Górniczego: ul. Górnośląska (22 mln zł) i ul. Basenowa (7 mln zł).

Wszystkie podane wyżej sumy to szacunki, które zostaną zweryfikowane podczas przetargu na wykonawcę. Wtedy się okaże, czy ostateczna suma będzie bliżej 500 mln zł, czy wspominanego przez przewodniczącą Jacynę-Witt miliarda. Miasto ma zagwarantowane dofinansowanie unijne w wysokości 100 mln zł.

Kiedy rozpoczną się prace?

Inwestycja jest już opóźniona, bo według pierwotnych założeń pierwsze roboty miały ruszyć w 2018 r.

- Ze względu na konieczność ponownego wydania Decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz decyzji Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID 1), przesunięto termin rozpoczęcia robót budowlanych na rok 2020 – tłumaczy prezydent Soska.

Według zapisów w Wieloletniej Prognozie Finansowej opisywana inwestycja będzie droższa zarówno od budowy aquaparku na Gontynce (463 mln zł) jak i stadionu (398 mln zł).