Festiwal digital_ia.08 - czego mogliśmy dowiedzieć się na wczorajszej konferencji prasowej - przedstawi różne dziedziny sztuki cyfrowej: gry, grafikę komputerową, muzykę. W dniach 27 - 30.11.2008 (czwartek - niedziela) będzie można obejrzeć obrazy wygenerowane za pomocą komputera, posłuchać interaktywnego wykładu lub podziwiać pokaz fryzur inspirowanych sztuką cybernetyczną. Na wszystkie spotkania wstęp jest bezpłatny.

Jeśli pierwszą czynnością, jaką wykonujesz po wstaniu z łóżka, jest włączenie komputera, a gdy nie ma prądu lub szwankuje internet czujesz się przygaszony, a także jeśli - gdy zapomnisz telefonu komórkowego - twój świat obraca się w gruzy, to prawdopodobnie festiwal sztuki cyfrowej „digital_ia.08” jest dla ciebie. A jeśli na dodatek kochasz się potajemnie w Larze Croft, pałasz się grafiką komputerową, a takie hasła jak: Demo Scena, Second Life czy Motion Capture nie brzmią dla ciebie obco - na tej imprezie nie powinno ciebie zabraknąć.

 

Natomiast jeśli wprost przeciwnie: e-booki są dla ciebie oznaką końca świata, ale nie jesteś obojętny na piękno sztuki - na festiwalu znajdziesz rónież coś dla siebie.

 

Na spotkaniu prasowym Rafał Roguszka, szef programowy festiwalu powiedział, że impreza zamykająca cykl festiwalowy Klubu XIII Muz „przedstawia różnorodne działania, które mogą zainteresować różnych odbiorców”.

 

Fryzury z dalekiej przyszłości 

 

O tym, co będziemy nosić na głowach w przyszłości, powie nam pokaz fryzur „Future Style” autorstwa stylistów z The Sweetest Company. Modelki będą przechadzać się w glanach, a nie w szpilkach, a za znakomitą oprawę muzyczną (kawałki m.in. Depeche Mode) będzie odpowiedzialny Dj. Sin Sensor.

 

Łezka w oku zakręci się tym, co pamiętają Comodore i Atari

 

Po prezentacji tego filmu w Muzeum Sztuki Współczesnej w Nowym Jorku, w CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie, w Centrum Sztuki Filmowej w Katowicach i w Bunkrze Sztuki w Krakowie przychodzi czas na Szczecin. Okrzyknięty wybitnym obraz „8 bit” (tytuł od rodzaju pierwszych gier z prostym dźwiękiem i grafiką na konsolach Atari i Comodore), którego współautorem jest Polak - Marcin Ramocki, przedstawia historię rozwoju gier i jej twórców: hakerów, muzyków, artystów i programistów. Dokument pokazuje szaleństwo, jakiemu poddają się fani grania, jak tworzy się nowa generacja miłośników gier, a także mówi o związku sztuki i gier.

 

Marylin Monroe jak żywa

 

Ciekawie zapowiada się także wykład „Od reala do wirtuala - Motion Capture” Marcina Marciniaka, redaktora Computerworld i PCWorld Komputer, który opowie o przenoszeniu ruchu ludzkiego do komputera za pomocą czujników. Dzięki temu w grach czy w filmach animowanych poruszanie się wygląda realistycznie. Motion Capture może być wykorzystywany również przy próbie odtworzenia gestów, mimiki znanych, ale nie żyjących już postaci, jak np. Marylin Monroe i przy „kręceniu” z nimi filmów. Po wykładzie odbędzie się prezentacja Motion Capture w praktyce.  

 

Cybernetyczna muzyka

 

Na festiwalu będzie można posłuchać dźwięków stonowanych, melancholijnych wykorzystujących odgłosy otoczenia, które zaprezentuje artysta dobrze przyjęty na całym świecie - Tomasz Bednarczyk i szczecińskiego artysty Krzysztofa Berga. Martin Grusznic czyli Sadist, odpowiedzialny niegdyś za muzykę w Radiostacji zaprezentuje - w improwizowanym na żywo secie - zróżnicowane tonacje: od spokojnych ambientów po ostre beaty. Interesująco zapowiada się zespół Prawatt, który tworzy muzykę analogową, brzmiąco jak cyfrowa, wykorzystując urządzenia własnej produkcji.

 

Sztuka z komputera

 

Teoretyczną stronę zagadnienia, czy to, co tworzone za pomocą komputera, może być nazywane sztuką, omówią goście w debacie w panelu Analog Chat. Wykład Michała Ostrowickiego, którego zobaczymy w postaci avatara na ekranie, odbędzie się za pomocą Second Life, na żywo z Krakowa. A czy grafika komputerowa jest rzeczą wartą uwagi, będziecie mogli ocenić już sami, oglądając podczas festiwalu wystawy prac.

 

Więcej informacji na stronie digital_ia.08:

www.digitalia.klub13muz.pl