W rozpoczynającym rekrutację na lata 2024/2025 Liceum Kreatywnym chcą udowodnić, że można umówić się z uczniem jakie cele i zadania zamierza zrealizować w danym roku szkolnym i systematycznie wspierać go w realizacji planów. Licealiści mają tam zdobywać nie tylko wiedzę do matury, ale przede wszystkim przydatne kompetencje miękkie, w tym szczególnie kreatywność. Wszystko w ramach trzech profili: Lider Przyszłości, Sztuka Cyfrowa oraz Sztuka i Projektowanie. Co istotne, poza pedagogami w lekcjach wezmą udział eksperci z wielu dziedzin, w tym wykładowcy akademiccy oraz osoby związane z biznesem.

„Generacja Z” zyska nowe możliwości

— Młodzi ludzie coraz częściej i mocniej chcą sami decydować o swojej przyszłości. Naszym zadaniem jest rozwijanie w nich nie tylko poczucia odpowiedzialności, ale także chęci brania na własne barki ciężaru działań, które później przyniosą im satysfakcję i ostatecznie pozwolą znaleźć cel w życiu — mówi Mirosław Małecki, dyrektor Liceum Kreatywnego oraz kanclerz Zachodniopomorskiej Szkoły Biznesu. — Młodzież ma wiele zainteresowań, marzeń i potrzeb, ale obserwujemy, że obecnie większość z nich jest niemal w 100% „załatwiana” przez rodziców. Oferta Liceum Kreatywnego jest skierowana do takich osób, które mają wewnętrzną chęć indywidualnego działania, w tym pragną coś tworzyć, ale też czują niedosyt związany z ofertą edukacyjną dostępnych na rynku szkołach ponadpodstawowych. W Liceum Kreatywnym chcemy dać możliwość prezentowania swoich poglądów oraz ich obrony, a jednocześnie wskazać, jak wartościowe jest zdobywanie przydatnej wiedzy i umiejętności — dodaje.

„Młody człowiek, pracując z nami, ma rozwijać wiedzę o sobie samym i dzięki temu na każdym kroku będzie zyskiwać świadomość o potencjale, jaki posiada”

Jednym z kierunków, na które zostaje otwarta rekrutacja, jest Lider Przyszłości. To idealne rozwiązanie dla wszystkich, którzy chcą działać już teraz, np. w ramach lokalnych społeczności, a także tych, chcących w przyszłości prowadzić własny biznes lub kontynuować naukę w ramach specjalizacji menadżerskiej. Również studia na kierunku psychologia biznesu będą dobrym rozwiązaniem dla absolwentów.

Co istotne, wybór kierunku na tym etapie nie oznacza, że to będzie ostateczna ścieżka, jaką trzeba podążać na studiach i potem w trakcie kariery zawodowej. Uczeń może za jakiś czas zmienić swoje zainteresowania, ale w tym przypadku i tak zyska zupełnie inny start w życie, niż po zwykłym liceum ogólnokształcącym. Stanie się tak nie tylko dzięki innemu sposobowi nauczania, ale też za sprawą ciekawych, dodatkowych przedmiotów oraz ekspertów, których będzie mógł spotkać w szkole.

Kreatywność jako kompetencja, która w przyszłości pozwoli rywalizować ze sztuczną inteligencją

Poza wcześniej wymienionym kierunkiem, związanym z kształceniem liderów zespołów, są jeszcze dwa: Sztuka i Projektowanie oraz Sztuka Cyfrowa

— Zakładamy, że sztuczna inteligencja nie będzie kreatywna nigdy, bo jest to cecha ludzka. Dlatego w rozwijaniu tej kompetencji widzimy przyszłość i jednocześnie przewagę rynkową. Dla młodzieży chcącej rozwijać kreatywność w kierunkach artystycznych, otwieramy między innymi Sztukę i Projektowanie. To świetne rozwiązanie dla tych, którzy nie odważyli się pójść do szkoły plastycznej, albo się do niej nie dostali, ale uwielbiają rysować, malować, mają umiejętności i tworzą, ale chcą się dalej rozwijać i nabrać większej pewności siebie. Z kolei Sztuka Cyfrowa jest dedykowana tym, którzy nie czują się pewnie wyłącznie w technikach tradycyjnych, ale wsparci rozwiązaniami cyfrowymi mogą stworzyć interesujące kreacje – wymienia.

Oceny w szkole są nieefektywne. W Liceum Kreatywnym chcą zmienić nauczyciela w mentora

— Obserwujemy od lat, że młodzież w klasycznym systemie oceniania bieżącego, ustalającego oceny cząstkowe wg skali od 1 do 6, zaczyna się coraz bardziej skupiać na wartości minimalnej, potrzebnej do zdania. Tymczasem brak klasycznego podejścia powoduje, że uczeń nie kalkuluje, bo nie ma takiej możliwości i potrzeby. Dlatego będziemy chcieli wdrożyć pomysł wspierającego sposobu oceniania, w którym nie występują punktowe lub procentowe oceny bieżące. W tym przypadku cały proces uczenia się jest pewną formą umowy pomiędzy uczniem a nauczycielem, spisanej w postaci Indywidualnej Drogi Edukacyjnego Rozwoju (dalej IDER). To uczeń, wspólnie z nauczycielem, w dużej mierze decyduje o tym, czego i kiedy będzie chciał nauczyć się w ramach danego przedmiotu w pierwszym i drugim semestrze danego roku szkolnego— opowiada.

— Jednocześnie chcemy stawiać na interdyscyplinarność, czyli łączenie różnych przedmiotów w jedno zagadnienie. Przykładowo takim scalonym projektem może być fizyka, matematyka i chemia, często wspierane przedmiotem profilowym. W ten sposób nauczyciel będzie mógł wejść w rolę mentora i opiekuna, a nie tylko występować jako osoba prowadząca lekcje — mówi.

W takim ujęciu szkoła będzie miejscem dającym możliwości i wspierającym ucznia, ale to młodzież będzie decydowała o dynamice i kierunku jej edukacji. Kiedy taki scenariusz ma rację bytu? Tylko wtedy, gdy uczniowie będą chętni do przejęcia inicjatywy, dostrzegą idące za tym możliwości oraz podejmą ryzyko związane z odpowiedzialnością. Liceum Kreatywne jest zatem otwarte na wszystkich młodych ludzi chcących się rozwijać, ambitnych i poszukujących nowych rozwiązań.

Więcej informacji można znaleźć na nowej stronie dotyczącej Liceum Kreatywnego: https://szkolykreatywne.pl/liceum-kreatywne/

w tym najważniejsze wiadomości na temat wszystkich trzech kierunków:

Warto też pamiętać o trwającej rekrutacji do Technikum Kreatywnego (kierunki: Informatyka oraz Fotografia i Multimedia) w ramach specjalizacji: tworzenie gier, grafika komputerowa, fotografia kreatywna, animacja i cyfrowe efekty specjalne.