Szacuje się, że nawet co piąty Polak może mieć problemy z nadwagą. Pomocy szukamy u trenerów personalnych, lekarzy oraz dietetyków. Nic dziwnego, że powstaje coraz więcej gabinetów i nie narzekają one na brak klientów. Cała branża przyznaje jednak, że to ciężki kawałek chleba, ponieważ wykwalifikowani i wykształceni eksperci rywalizują o klientów z osobami po szybkich kursach lub szkoleniach online.

Czego szukamy w gabinetach dietetycznych?

Jak założyć gabinet dietetyczny i odnieść sukces w tej branży? To temat najnowszego odcinka programu „Zakładamy firmę” realizowanego przez Polską Fundację Przedsiębiorczości i portal wSzczecinie.pl. Dodajmy, że gabinetów i klinik dietetycznych powstaje coraz więcej. To efekt pandemii COVID-19, gdy Polacy na wiele miesięcy ograniczyli aktywność fizyczną i porzucili zdrowe nawyki żywieniowe.

– Najważniejsze jest wykształcenie. To lata pracy. Otwarcie gabinetu to pikuś – mówi Patrycja Włodarz z gabinetu Remedium Diet.

– Dietetyk uczy się cały czas. Trzeba się dokształcać, ponieważ coraz więcej wiemy na temat zdrowego odżywiania. Szkolenia, konferencje, udoskonalanie się – dodaje Hanna Zbroja z firmy Just Health.

– Stereotyp mówi, że dietetyk to ten od odchudzania. To nie jest do końca prawda. W przypadku np. chorób metabolicznych farmakoterapia nie wystarczy. Oczywiście nie brakuje klientów, którzy chcą przejść na dietę z powodu wyglądu. Ogólnie jednak chodzi bardziej o dobrostan całego ciała niż tylko o wygląd – tłumaczy Patrycja Włodarz.

Czym zajmuje się psychodietetyka? W Szczecinie działa gabinet, który harmonijnie łączy opiekę dietetyka i psychologa. – Staram się odejść od kwestii typowo rozpiskowej. Nie podchodzimy do diety jak do listy zadań do wykonania. U nas nie ma schematów z kartki, a wsparcie w poznaniu i utrzymaniu nowych nawyków żywieniowych – dodaje Klaudia Piechanowska z firmy Nawyki Profilaktyki.

Jakub Mauricz: konsultujemy online ludzi z całego świata

Wiele gabinetów działa nie tylko stacjonarnie, ale również online.

– Spotkania online cieszą się wielkim zainteresowaniem. Mieliśmy klientów z Kanady, Tajlandii czy Stanów Zjednoczonych. Wystarczy tylko umówić się na odpowiednią godzinę i pamiętać, by nie pomylić strefy czasowej – mówi Jakub Mauricz, jeden z najbardziej rozpoznawalnych promotorów zdrowego stylu życia w Polsce. – Dobra konsultacja dietetyczna musi być poprzedzona badaniami zdrowotnymi oraz wypełnieniem kwestionariusza osobowego – dodaje ekspert.

Klientów nie brakuje. Jak mówi Jakub Mauricz, coraz więcej osób poza dietą jest gotowych uprawiać sport oraz stosować dobraną suplementację.

Biznes dietetyczny najlepiej promować na Instagramie i TikToku

Czy uruchomienie gabinetu dietetycznego to dobry pomysł na biznes? Eksperci nie mają wątpliwości, że to perspektywiczna praca, ale wiele zależy od odpowiedniej promocji oraz udowodnienia kompetencji osoby prowadzącej gabinet.

– Warto obserwować dane, w którym kierunku zmierza zdrowie Polaków. Społeczeństwo chce zmieniać swoje nawyki żywieniowe i należy budować strategie biznesowe, które sprawią, że klient będzie naszą ofertą zainteresowani. Dietetyk musi być aktywny – radzi dr Katarzyna Kazojć, ekonomistka i prezes fundacji Biznes Innowacje Networking.

Jak promować biznes dietetyczny w mediach społecznościowych? – Warto rozpocząć promocję od miejsca, w którym możemy znaleźć naszych odbiorców. Warto mieć konta na Instagramie czy TikToku. Publikujmy treści, które pokażą nasze umiejętności. Dobrym pomysłem jest także pokazywanie, jak tworzymy diety czy przygotowujemy posiłki – dodaje Barbara Kaleńczuk, marketerka i ekspertka ds. social commerce w firmie Shoper.pl.

Program „Zakładamy firmę” to wspólny projekt Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości oraz portalu wSzczecinie.pl.