W połowie listopada niemieckie VBB (pol. Związek Komunikacyjny Berlin-Brandenburgia) przedstawiło szczegóły planowanej organizacji przewozów kolejowych po zakończeniu modernizacji odcinka w kierunku Szczecina. Z punktu widzenia mieszkańców naszego miasta, najważniejsza jest informacja o bezpośrednim połączeniu z lotniskiem w Berlinie.

Przedstawiciele administracji landów Berlin i Brandenburgia (udziałowcy VBB) zapowiadają, że przebudową jednotorowego i niezelektryfikowanego dziś odcinka do granicy z Polska powinna zakończyć się najpóźniej w 2026 roku. Umożliwi to skrócenie czasu podróży między Berlinem a Szczecinem. Wyższa przepustowość pozwoli na wprowadzenie większej liczby bezpośrednich połączeń.

– Więcej pociągów i większa, regularna częstotliwość sprawią, że połączenie między regionem metropolitalnym Berlina-Brandenburgii a województwem zachodniopomorskim w rejonie Szczecina i dalej z polskim wybrzeżem Morza Bałtyckiego, będzie jeszcze bardziej atrakcyjne dla turystów i osób dojeżdżających do pracy – mówił Guido Beermann, minister transportu kraju związkowego Brandenburgia.

Ogłoszono już, że przewoźnikiem na zmodernizowanej trasie będzie DB Regio Nordost, spółka należąca do Deutsche Bahn. Będą tam dwie linie, kursujące naprzemiennie co godzinę: – RE9 Berlin – Angermünde – granica – Szczecin; – RB66 Angermünde – Tantow – granica – Szczecin.

Linia RE9 zastąpi obecną RE66 i zostanie przedłużona. Przez dworzec główny w Berlinie i dworzec Berlin Südkreuz dotrze do portu lotniczego Berlin Brandenburg.

Równolegle prace modernizacje po polskiej stronie granicy musi przeprowadzić spółka PKP Polskie Linie Kolejowe. Chodzi o 8-kilometrowy odcinek od granicy do stacji Szczecin Główny. Na razie trwa projektowanie. Całość ma być przebudowana do 2027 roku, ale fragment od granicy do Gumieniec powinien być gotowy 2 lata wcześniej.