Grupa Azoty Zakłady Chemiczne Police oraz Zarząd Morskiego Portu Police udostępnią należące do nich tereny pod budowę Zachodniego Obejścia Szczecina. Taką deklarację, w formie listu intencyjnego, podpisano z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad.

Chodzi o kluczowe dla całej inwestycji tereny, na których rozpocznie się 5-kilometrowy tunel, prowadzący dalej pod Odrą w kierunku miejscowości Święta. Zgodnie z deklaracją właścicieli gruntów, GDDKiA nie będzie musiała ich wykupywać. To ma znaczenie przy określaniu kosztów całej inwestycji. Obecnie szacuje się, że budowa zachodniej obwodnicy Szczecina może pochłonąć blisko 5,5 mld zł.

Tunel nie tylko pod Odrą, ale też pod terenami przemysłowymi

Jesteśmy żywotnie zainteresowani budową zachodniej obwodnicy Szczecina. Wprawdzie pierwotny przebieg trasy powodował wiele konfliktów z infrastrukturą zakładową, ale dzięki podjętym przez nas działaniom, inwestor ostatecznie przyjął bardzo korzystny dla spółki wariant trasy, uwzględniając budowę tunelu o ok. 1,5 km dłuższego niż pierwotnie zakładano. Pozwoli to na niemal bezkolizyjne i bezpieczne przeprowadzenie obwodnicy przez tereny należące do spółki – mówił podczas podpisywania listu intencyjnego Wojciech Wardacki, prezes Grupy Azoty Police.

Wjazd do tunelu po zachodniej stronie rzeki usytuowany będzie w rejonie przecięcia ulic Piotra i Pawła oraz Kuźnickiej w Policach. Samochody przejeżdżać będą pod infrastrukturą przemysłową, linią kolejową, drogą wojewódzką nr 114 i Odrą. Wyjadą na powierzchnię w rejonie miejscowości Święta, a obwodnica będzie prowadzić dalej do Goleniowa.

Przetarg zapowiadany w połowie roku

Zgodnie z rządowymi zapewnieniami, w połowie roku ma zostać ogłoszony przetarg na wykonawcę Zachodniego Obejścia Szczecina. Cała trasa będzie miała ponad 50 kilometrów. Rozpocznie się w węźle Szczecin Zachód (A6) w pobliżu Kołbaskowa, od zachodu ominie Szczecin, od północy Police, a później przez 5-kilometrowy tunel pod Odrą poprowadzi w kierunku Goleniowa.

O zabezpieczenie finansowania dla tej olbrzymiej inwestycji apelowali niedawno samorządowcy. Zaproponowali wpisanie Zachodniego Obejścia Szczecina do Krajowego Programu Odbudowy. Ze swojej strony deklarują budową sieci dróg dojazdowych do obwodnicy.