W 2023 roku sfinalizowanych zostanie kilka zadań realizowanych od wielu miesięcy. To przede wszystkim inwestycje w infrastrukturę drogową, ale nie tylko. Szykuje się chociażby otwarcie aquaparku w miejscu dawnej Gontynki.
Ostatni rok rozliczenia dofinansowań z poprzedniej perspektywy unijnej, to jednocześnie czas zakończenia dużych, wieloletnich inwestycji. Choć już wiadomo, że nie we wszystkich przypadkach się to uda. Przyjrzeliśmy się, jak wygląda harmonogram realizacji najważniejszych szczecińskich zadań.
Budowa budynku pasywnego w ramach skonsolidowanej siedziby urzędu marszałkowskiego – marzec
Urzędnicy wprowadzili się już do zmodernizowanego gmachu dawnej przychodni przy ul. Piłsudskiego. Wkrótce gotowy będzie również nowy budynek, powstający na jego zapleczu, od strony ul. Mazowieckiej. – W grudniu wykonawca przedłożył decyzję pozwolenia na użytkowanie i trwają prace odbiorowe. Przejęcie budynku do użytkowania planowane jest na dzień 1 marca 2023 r. i od tego dnia rozpocznie się wyposażanie i zasiedlanie obiektu – informuje Tomasz Maciejewski z biura prasowego urzędu marszałkowskiego.
Budowa skonsolidowanej siedziby urzędu marszałkowskiego pochłonie 200 mln zł, z czego 76,8 proc. stanowi finansowanie ze źródeł zewnętrznych. Celem tej inwestycji było przeniesienie porozrzucanych po całym mieście wydziałów w jedno miejsce. Nowy biurowiec przy ul. Mazowieckiej (w miejscu stacji pogotowia ratunkowego) został wykonany w technologii pasywnej, co oznacza, że powinien zużywać ośmiokrotnie mniej energii niż standardowy obiekt. Zaplanowano wewnątrz ścieżkę edukacyjną, która pokaże jak wykorzystywać współczesną technologię do oszczędzania energii.
Główna siedziba Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego w Szczecinie – koniec kwietnia (ratownicy wprowadzą się latem)
Część zespołów pogotowia ratunkowe będzie już niedługo wyjeżdżać z nowej siedziby w pobliżu skrzyżowania ulic Twardowskiego i 26 Kwietnia. Na parterze pierwszego z budynków będą garaże dla ambulansów z pełnym wyposażeniem, a na piętrze pomieszczenia dla ratowników medycznych i lekarzy. W drugim obiekcie zaplanowano część administracyjno-szkoleniowa z pomieszczeniami biurowymi, gospodarczymi i magazynami. Koszt inwestycji to ponad 40 mln zł.
– Aktualnie prace idą zgodnie z planem, mają zakończyć się do końca kwietnia 2023 roku. Zespoły ratownictwa medycznego zaczną stacjonować w nowej siedzibie latem. Dokładnej daty przeprowadzki jeszcze nie znamy, wszystko zależy od odbiorów i ostatecznego pozyskania pozwolenia na użytkowanie budynku – mówi Paulina Heigel, rzecznik prasowy WSPR w Szczecinie.
Przebudowa układu dróg w okolicy ul. Energetyków – początek maja (a być może nawet wcześniej)
Największa zmiana dla większości kierowców to zakończona już budowa nowego ronda na ul. Energetyków. Trwająca inwestycja obejmuje jednak również przebudowę innych okolicznych ulic: Władysława IV, Spichrzowej, Zbożowej, Celnej, Świętego Floriana, Bytomskiej oraz Bulwaru Śląskiego i Gdańskiego.
Wykonawcą zadania o wartości 76 mln zł jest Firma Budowlano-Drogowa MTM S.A. Zgodnie z kontraktem, powinna zakończyć prace na początku maja, ale być może sprawi kierowcom miłą niespodziankę. – Postępy na placu budowy wskazują, że prace budowlane zostaną zakończone wcześniej – informuje Piotr Zieliński, rzecznik prasowy miasta ds. inwestycji.
Nowe rondo na ul. Energetyków, fot. UM Szczecin
Morskie Centrum Nauki – maj
Budowa gmachu Morskiego Centrum Nauki na Łasztowni została już zakończona. Aktualnie trwają prace nad przygotowaniem wystawy stałej, która w inspirujący sposób ma opowiadać m.in. o żegludze czy szkutnictwie. Na przyszłych odwiedzających czekać będzie około 200 oryginalnych eksponatów. Gotowe jest także planetarium – na początku stycznia odbył się pierwszy pokaz.
Według ostatnich zapowiedzi, otwarcie Morskiego Centrum Nauki planowane jest w maju bieżącego roku. Koszt wzniesienia budynku w kształcie statku wynosi ponad 91 mln zł. Do tego trzeba jeszcze doliczyć blisko 28 mln zł na przygotowanie wystawy stałej.
MCN na Łasztowni, fot. W. Bigus
Przebudowa układu dróg w kierunku portu – czerwiec
Kolejna inwestycja prowadzona na Międzyodrzu i ten sam wykonawca – Firma Budowlano-Drogowa MTM S.A. Jednak w tym przypadku prace nie wyprzedzają harmonogramu, wręcz przeciwnie – są opóźnione. Wiadomo już, że nie skończą się w zapowiadanym wcześniej marcu. Teraz mówi się o czerwcu.
– Z powodu występowania gruntów nienośnych w miejscu gdzie powstać miało rondo, kontrakt został rozszerzony o dodatkowe roboty budowlane, w tym pełną wymianę gruntu. Czas potrzebny na prace projektowe, uzyskanie niezbędnych uzgodnień i zrealizowanie dodatkowych robót zanim można było przystąpić do budowy ronda, spowodowały wydłużenie terminu zakończenia prac – tłumaczy Piotr Zieliński.
Wspomniane rondo budowane jest u zbiegu ulic Hryniewieckiego i Logistycznej. Prace obejmują też ulice Rybnicką, Kujota oraz część Bytomskiej. Koszt inwestycji to 44 mln zł.
Torowiska w kierunku Niebuszewa – koniec lipca
Pierwotnie zapowiadano, że przebudowa infrastruktury tramwajowej i ulic od pl. Żołnierza Polskiego do pętli Dworzec Niebuszewo zostanie zakończona w styczniu tego roku. To już oczywiście nieaktualne. – Zgodnie z aneksem prace powinny zakończyć się do 31.07.2023 – mówi Hanna Pieczyńska, rzecznik prasowy miejskiej spółki Tramwaje Szczecińskie.
Najintensywniejsze roboty prowadzone są teraz na odcinku od Hanza Tower do ronda Giedroycia. Wciąż nie zakończyły się również w okolicy Dworca Niebuszewo, gdzie trzeba było rozebrać ułożoną wcześniej kostkę i poprawić nawierzchnię. Wykonawcą inwestycji jest firma ZUE, która otrzyma za swoją pracę 174 mln zł.
Dworzec Niebuszewo, luty 2023, fot. K. Nawrocka
Przebudowa al. Wojska Polskiego – sierpień
Śródmiejski odcinek al. Wojska Polskiego w coraz większym stopniu zyskuje docelowy kształt. Po przebudowie stanie się on przyjaźniejszy dla pieszych. Zaplanowano szerokie chodniki i nowe nasadzenia zieleni z rozrośniętymi już platanami na czele.
Dla kierowców pozostanie po jednym pasie ruchu w każdą stronę z ograniczeniem prędkości do 30 km/h i parking na 173 miejsca na środku alei. Zaprojektowano dwa nowe ronda - na pl. Zgody i na skrzyżowaniu z ul. Jagiellońską. Przebudowę przejdzie też pl. Zwycięstwa, gdzie powstanie nowy przystanek tramwajowy.
Prace powinny zakończyć się w sierpniu. Ich wykonawcą jest Firma Budowlano-Drogowa MTM S.A. Koszt inwestycji to 80 mln zł.
Al. Wojska Polskiego w przebudowie, luty 2023, fot. K. Nawrocka
Fabryka Wody – jesień
Aquaparku w miejscu dawnej Gontynki nie uda się otworzyć przed sezonem letnim. Prace budowlane zakończą się co prawda wcześniej, ale czasochłonny rozruch obiektu przeciągnie się najprawdopodobniej do jesieni, choć dokładnej daty jeszcze nie ma.
– Trwają ustalenia w zakresie wyznaczenia nowego terminu zakończenia prac, który jednocześnie będzie miał przełożenie na termin przeprowadzenia i zakończenia odbiorów. Ze względu na powyższe, nie można jeszcze sprecyzować terminu otwarcia obiektu – mówi Piotr Zieliński, rzecznik prasowy miejskiej spółki Fabryka Wody.
Częścią Fabryki Wody, poza basenami i zjeżdżalniami, będzie rozbudowane saunarium oraz część edukacyjna. Budowa pochłonie 349 mln zł. Finansowana jest z kredytów w komercyjnych bankach, które będą spłacane do 2041 roku.
Szczeciński aquapark, październik 2022, fot. Szczecińskie Inwestycje Miejskie
Teatr Polski – jesień
Według pierwotnych zapowiedzi, rozbudowa Teatru Polskiego powinna zakończyć się w połowie listopada 2022 roku. Prace są opóźnione, ani przedstawiciele inwestora, ani wykonawcy – firmy Budimex – nie chcą mówić o konkretnym terminie ich finalizacji.
Mniej więcej wiadomo natomiast, kiedy na nowych scenach powinny odbyć się pierwsze spektakle teatralne. – Wielkie otwarcie Teatru Polskiego – po rozbudowie – zaplanowane jest w tym roku. Obecnie nie chcemy jeszcze zdradzać konkretnej daty tego wydarzenia, ale z pewnością odbędzie się ono w pierwszych miesiącach sezonu artystycznego 2023/2024 – informuje Monika Gapińska-Krzyżanowska, specjalista ds. reklamy i promocji w Teatrze Polskim w Szczecinie.
Kolejny sezon teatralny ruszy we wrześniu, więc udostępnienia nowej infrastruktury widzom można się spodziewać jesienią. Teatr Polski wzbogaci się o trzy nowoczesne sceny z profesjonalnym zapleczem – scenę główną, scenę szekspirowską i scenę eksperymentalną.
Z czym nie zdążą w tym roku?
Realizacja kilku dużych, wieloletnich inwestycji nie zakończy się w tym roku. W zdecydowanej większości jest to spowodowane opóźnieniami.
Przebudowa śródmiejskiego kwartału 36 (Małkowskiego, ks. Bogusława X, Bohaterów Getta Warszawskiego, bł. Królowej Jadwigi) – I kwartał 2024
Powstaje tam parking podziemny, nowe mieszkania, żłobek, miejsce do rekreacji z mini amfiteatrem i fontanną, ogród społeczny oraz plac zabaw. Inwestycje portowe.
Przebudowa kwartału 36, listopad 2022, fot. Szczecińskie Inwestycje Miejskie
Przebudowa infrastruktury w rejonie Kanału Dębickiego (II kwartał 2024 r.) i Basenu Kaszubskiego (III kwartał 2024 r.)
– Ale w 2023 roku będziemy sukcesywnie oddawać poszczególne przebudowane nabrzeża. O terminach poinformujemy na bieżąco – mówi Monika Woźniak-Lewandowska z Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.
Przebudowa Modrej i Koralowej – kwiecień 2024 r.
– Z uwagi na roboty dodatkowe rozszerzające zakres kontraktu, a związane z przebudową sieci gazowych oraz konieczną przebudową przepustu na rzece Bukowa, termin zapisany w kontrakcie został wyznaczony na koniec kwietnia 2024 r. Jednymi z głównych czynników, przemawiających za wydłużeniem terminu, był czas potrzebny na zrealizowanie prac projektowych oraz uzyskanie niezbędnych uzgodnień od instytucji trzecich. Na dzisiaj zakładamy, że prace budowlane powinny się zakończyć w III kwartale bieżącego roku – informuje Piotr Zieliński.
Przebudowa torowisk w kierunku Pomorzan – 2024 r.
Jest już pewne, że inwestycja nie zostanie zrealizowana w 2023 roku, jak wcześniej zakładano. Przyczyniły się do tego przede wszystkim opóźnienia na ul. Kolumba, spowodowane licznymi kolizjami infrastruktury podziemnej. A przypomnijmy, że budowlańcy będą musieli zająć się jeszcze al. Powstańców Wielkopolskich.
– Przesunięcia w harmonogramie już są, ale nie został podpisany żaden aneks terminowy – mówi Hanna Pieczyńska.
Komentarze
0