Blisko tysiąc mieszkańców złożyło podpisy pod projektem uchwały o przesunięcie terminu wprowadzania podwyżek opłat za Strefę Płatnego Parkowania do 1 lipca 2022 r. Ich argumenty nie przekonały jednak radnych Koalicji Obywatelskiej i Bezpartyjnych. Obowiązują więc zapisy przyjęte przez radnych we wrześniu. Od kwietnia 2021 r. SPP będzie większa i droższa.


Proponowali poczekać na SKM-kę

Pod projektem obywatelskim podpisało się 929 mieszkańców. Proponowali, by przesunąć zmiany w SPP do czasu uruchomienia SKM-ki, co ich zdaniem dopiero wtedy da realną alternatywę osobom codziennie wjeżdżającym samochodami do centrum Szczecina.

– Nie zgadzamy się z założeniami uchwały przegłosowanej we wrześniu. Jako główny cel zmian przedstawiono większą rotację samochodów w strefie i zachęcenie mieszkańców do korzystania z komunikacji miejskiej. Uważamy, że nie jest to prawda. W czasie konsultacji społecznych przedstawiono dwa elementy szkieletu komunikacji miejskiej: tramwaj między lewobrzeżem i prawobrzeżem oraz Szczecińską Kolej Metropolitalną. Ten drugi element jest w trakcie przygotowania i mieszkańcy, którzy nie będą chcieli wjechać do centrum, nie będą mieli odpowiedniej infrastruktury do tego, by zostawić samochody. Nie jesteśmy przeciwnikami podwyżek. Popieramy je. Wnosimy jedynie o przesunięcie terminu ich wprowadzenia do momentu, gdy mieszkańcy będą mieli wybór – przekonywał Damian Frycz, inicjator obywatelskiej uchwały.

„Nie należy odwlekać planowanych zmian”

Wśród mieszkańców są jednak również odmienne opinie. Podczas sesji Rady Miasta głos zabrał Marcin Chruśliński, młody aktywista, znany przede wszystkim z inicjatyw proekologicznych.

– Uważam, że w całej dyskusji o SPP trochę zapomina się o tym, że strefa nie dotyczy tylko kierowców. Zawsze dyskutujemy tylko, ile będzie miejsc parkingowych, ile będzie się za nie płacić. Tymczasem według mnie strefa dotyczy wszystkich uczestników ruchu: pieszych, rowerzystów, osoby niepełnosprawne. Wszystkich, którzy przez to, że tak dużo jest w mieście samochodów, mają utrudnioną komunikację. W tej chwili osiągnęliśmy apogeum. Jeżeli chodnika nie odgrodzi się słupkami, to momentalnie pojawiają się na nim samochody. Dlatego nie należy odwlekać planowanych zmian. Są one potrzebne. Powinniśmy pomagać osobom wykluczonym transportowo – mówił.

PiS: Powiązać podwyżki ze zmianami w komunikacji

Projekt przesunięcia planowanych podwyżek na 2022 r. poparli radni Prawa i Sprawiedliwości.

– To inicjatywa obywatelska, podjęta przez grupę prawie tysiąca mieszkańców. Widać, że jest działaniem przemyślanym. Mieszkańcy nie są przeciwnikami zmian, tylko chcą w sposób konkretny powiązać je z poprawą funkcjonowania komunikacji zbiorowej w mieście. Wsłuchajmy się w ich głos. Uważam, że to racjonalne rozwiązanie – podkreślał Leszek Duklanowski, radny PiS.

KO: Zmiany w komunikacji już następują

Innego zdania byli radni z koalicji rządzącej miastem. Wytykali członkom klubu PiS populizm i podkreślali, że projekt zmian wypracowany we wrześniu jest przemyślany i kompleksowy.

– Pozwolę sobie skończyć z falą populizmu. Wolałbym o faktach i merytorycznie – mówił Łukasz Kadłubowski z Koalicji Obywatelskiej. – Przyjęcie proponowanego projektu uchwały rodzi określone konsekwencje. Powinniśmy mieć od razu drugą uchwałę, dotyczącą zmian ekonomicznych, a o tym się dziś nie mówi. Jako radni przeprowadziliśmy już dyskusję o kompleksowych rozwiązaniach i większość radnych się z nimi zgodziła. Jesteśmy w przededniu zmian w komunikacji i wprowadzenia od 1 lutego trzech nowych linii autobusowych na północy. Wprowadzamy też rower miejski czwartej generacji, obniżamy cenę biletów sieciowych. To możliwe, bez zwiększania deficytu budżetowego, również dzięki zmianom planowanym w SPP.

Ostatecznie, większość radnych (KO i Bezpartyjni), zagłosowała przeciw obywatelskiemu projektowi. Za byli członkowie klubu PiS.

Od 31 marca 2021 r. Strefa Płatnego Parkowania będzie niemal dwukrotnie większa, z droższymi opłatami i ograniczoną liczbą abonamentów. Za pierwszą godzinę postoju w strefie B zapłacimy 2,8 zł (teraz 1,6 zł), a w strefie A – 3,6 zł (obecnie 2,8 zł). Nowością będzie opłata zerowa za pierwsze 15 minut postoju.

Zaktualizowany wykaz dróg publicznych (ulic) położonych w SPP:

Drogi publiczne objęte podstrefą A:

1. Aleja Bohaterów Warszawy /od ul. Adama Mickiewicza do ul. Bolesława Krzywoustego/

2. Aleja Niepodległości

3. Aleja Papieża Jana Pawła II /od ul. Wielkopolskiej do Placu Żołnierza Polskiego/

4. Aleja Piastów /od Placu Szarych Szeregów do ul. Jagiellońskiej/

5. Aleja Wojska Polskiego /od ul. Wacława Felczaka do Placu Zwycięstwa/

6. Aleja Wyzwolenia /od Ronda im. Jerzego Giedroycia do Placu Żołnierza Polskiego/

7. Plac Brama Portowa

8. Plac Grunwaldzki

9. Plac Hołdu Pruskiego

10. Plac Jana Kilińskiego

11. Plac Lotników

12. Plac Ludwika Zamenhofa

13. Plac Odrodzenia

14. Plac Rodła

15. Plac Stefana Batorego

16. Plac Szarych Szeregów

17. Plac Świętych Piotra i Pawła

18. Plac Wincentego Witosa

19. Plac Zawiszy Czarnego

20. Plac Zgody

21. Plac Zwycięstwa

22. Plac Żołnierza Polskiego

23. ul. 5 Lipca /od Placu Szarych Szeregów do Alei Bohaterów Warszawy/

24. ul. Adama Mickiewicza /od Alei Wojska Polskiego do Alei Bohaterów Warszawy/

25. ul. Andrzeja Małkowskiego /od ul. Księcia Bogusława X do Alei Wojska Polskiego/

26. ul. Bł. Królowej Jadwigi /od ul. Andrzeja Małkowskiego do ul. Gabriela Narutowicza/

27. ul. Bogurodzicy

28. ul. Bolesława Limanowskiego

29. ul. Bolesława Śmiałego /od ul. Adama Mickiewicza do ul. Ks. Piotra Ściegiennego/

30. ul. Dworcowa

31. ul. Farna

32. ul. Franciszka Tarczyńskiego

33. ul. Franklina Delano Roosevelta

34. ul. Gabriela Narutowicza

35. ul. Garncarska

36. ul. Generała Ludomiła Rayskiego /od Placu Grunwaldzkiego do Placu Ludwika Zamenhofa/

37. ul. Generała Ludomiła Rayskiego /od ul. Mazurskiej do Alei Wyzwolenia/

38. ul. Grodzka

39. ul. Henryka Pobożnego /od ul. Zygmunta Starego do ul. Małopolskiej/

40. ul. Herbowa

41. ul. Jagiellońska /od Alei Bohaterów Warszawy do Placu Lotników/

42. ul. Jana Matejki /od ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego do Placu Hołdu Pruskiego/

43. ul. Jana z Kolna /od ul. Kapitańskiej do ul. Nabrzeże Wieleckie/

44. ul. Jarowita

45. ul. Jerzego Janosika

46. ul. Józefa Korzeniowskiego

47. ul. Juliana Tuwima

48. ul. Kapitańska

49. ul. Karola Szymanowskiego

50. ul. Kaszubska

51. ul. Korsarzy

52. ul. Krzysztofa Kolumba /od ul. Nowej do pętli autobusowej za dworcem PKP – nitka północna/

53. ul. Księdza Kardynała Stefana Wyszyńskiego

54. ul. Ks. Piotra Skargi /od Ronda im. Jerzego Giedroycia do ul. Michała Ogińskiego/

55. ul. Ks. Piotra Ściegiennego /od Alei Bohaterów Warszawy do Alei Piastów/

56. ul. Księcia Bogusława X

57. ul. Księcia Mściwoja II

58. ul. Księcia Sambora

59. ul. Kujawska

60. ul. Kuśnierska

61. ul. Lutniana

62. ul. Małopolska

63. ul. Mariana Langiewicza /od ul. Bł. Królowej Jadwigi do ul. Mikołaja Kopernika/

64. ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego /od Placu Szarych Szeregów do Placu Grunwaldzkiego/

65. ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego /od Placu Rodła do ul. Jana Matejki/

66. ul. Mazowiecka

67. ul. Mazurska /od Placu Odrodzenia do ul. Śląskiej/

68. ul. Mazurska /od ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego do Placu Lotników/

69. ul. Michała Ogińskiego

70. ul. Mieczysława Niedziałkowskiego /od Alei Wojska Polskiego do ul. Monte Cassino/

71. ul. Mieczysława Niedziałkowskiego /od ul. Wąskiej do ul. Unisławy/

72. ul. Mikołaja Kopernika

73. ul. Monte Cassino /od Placu Odrodzenia do Placu Ludwika Zamenhofa/

74. ul. Nabrzeże Wieleckie

75. ul. Panieńska

76. ul. Partyzantów

77. ul. Pocztowa /od ul. Adama Mickiewicza do ul. Ks. Piotra Ściegiennego/

78. ul. Rycerska

79. ul. Sołtysia

80. ul. Stanisława Moniuszki

81. ul. Stanisława Więckowskiego /od ul. Śląskiej do Placu Zwycięstwa/

82. ul. Storrady - Świętosławy

83. ul. Szczerbcowa /od ul. Wały Chrobrego do ul. Jarowita/

84. ul. Śląska /od Placu Grunwaldzkiego do ul. Jagiellońskiej/

85. ul. Św. Jacka Odrowąża

86. ul. Św. Wojciecha

87. ul. Świętego Ducha

88. ul. Tadeusza Mazowieckiego

89. ul. Teofila Starzyńskiego /od ul. Wawelskiej do ul. Kapitańskiej/

90. ul. Teofila Starzyńskiego /od ul. Zygmunta Starego do ul. Małopolskiej/

91. ul. Tkacka /od ul. Grodzkiej do ul. Księdza Kardynała Stefana Wyszyńskiego/

92. ul. Unisławy

93. ul. Wacława Felczaka /od ul. Monte Cassino do Alei Wyzwolenia/

94. ul. Wały Chrobrego

95. ul. Wawelska /od ul. Jarowita do ul. Wały Chrobrego/

96. ul. Wąska

97. ul. Władysława Jagiełły /od ul. Bł. Królowej Jadwigi do ul. Mikołaja Kopernika/

98. ul. Zygmunta Starego

Drogi publiczne objęte podstrefą B:

1. Aleja Bohaterów Warszawy /od ul. Bolesława Krzywoustego do Placu Profesora Jana Szyrockiego/

2. Aleja Papieża Jana Pawła II /od ul. Wacława Felczaka do ul. Wielkopolskiej/

3. Aleja Piastów /od ul. Jagiellońskiej do Placu Profesora Jana Szyrockiego/

4. Aleja Wojska Polskiego /od ul. Ks. Piotra Skargi do ul. Wacława Felczaka/

5. Plac Tadeusza Kościuszki

6. Rondo Ojca dr Władysława Siwka

7. ul. 3 Maja

8. ul. Admiralska

9. ul. Andrzeja Małkowskiego /od ul. Księcia Bogusława X do Alei Piastów/

10. ul. Bł. Królowej Jadwigi /od ul. Andrzeja Małkowskiego do ul. Ks. Piotra Ściegiennego/

11. ul. Bohaterów Getta Warszawskiego

12. ul. Bolesława Krzywoustego

13. ul. Bolesława Śmiałego /od ul. Kazimierza Pułaskiego do ul. Ks. Piotra Ściegiennego/

14. ul. Edmunda Bałuki

15. ul. Generała Ludomiła Rayskiego /od ul. Mazurskiej do Placu Grunwaldzkiego/

16. ul. Hetmana Stefana Czarnieckiego

17. ul. Henryka Pobożnego /od ul. Zygmunta Starego do ul. Wawelskiej/

18. ul. Jacka Malczewskiego

19. ul. Jana i Jędrzeja Śniadeckich

20. ul. Jana Karola Chodkiewicza

21. ul. Jana Matejki /od ul. Jacka Malczewskiego do ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego/

22. ul. Józefa Bema

23. ul. Kazimierza Pułaskiego

24. ul. Komandorska

25. ul. Królowej Korony Polskiej

26. ul. Krzysztofa Kolumba /od pętli autobusowej za dworcem PKP do ul. Nowej – nitka południowa/

27. ul. Ks. Piotra Skargi /od ul. Michała Ogińskiego do ul. Ks. Piotra Wawrzyniaka/

28. ul. Ks. Piotra Ściegiennego /od ul. Bł. Królowej Jadwigi do Alei Piastów/

29. ul. Ks. Piotra Wawrzyniaka

30. ul. Księcia Świętopełka

31. ul. Księcia Witolda

32. ul. Księżnej Przybysławy

33. ul. Ku Słońcu /od Ronda rotmistrza Witolda Pileckiego do Alei Piastów/

34. ul. Mariana Langiewicza /od Alei Piastów do ul. Bł. Królowej Jadwigi/

35. ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego /od Placu Grunwaldzkiego do Placu Rodła/

36. ul. Mazurska /od ul. Śląskiej do ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego/

37. ul. Michała Drzymały

38. ul. Mieczysława Niedziałkowskiego /od ul. Monte Cassino do ul. Wąskiej/

39. ul. Monte Cassino /od ul. Ks. Piotra Skargi do Placu Odrodzenia/

40. ul. Nowa

41. ul. O. Augustyna Kordeckiego /od Ronda Ojca dr Władysława Siwka do Alei Piastów/

42. ul. Owocowa

43. ul. Parkowa /od ul. Jacka Malczewskiego do ul. Teofila Starzyńskiego/

44. ul. Plantowa /od ul. Jana Matejki do ul. Teofila Starzyńskiego/

45. ul. Pocztowa /od ul. Ks. Piotra Ściegiennego do Alei Bohaterów Warszawy/

46. ul. Podgórna

47. ul. Podhalańska

48. ul. Potulicka /od Placu Zwycięstwa do ul. Hetmana Stefana Czarnieckiego/

49. ul. Rybacka

50. ul. Stanisława Żółkiewskiego

51. ul. Staromiejska /od ul. Podgórnej do końca/

52. ul. Stoisława

53. ul. Szczerbcowa /od ul. Jarowita do ul. Teofila Starzyńskiego/

54. ul. Szwoleżerów

55. ul. Śląska /od ul. Wielkopolskiej do Placu Grunwaldzkiego/

56. ul. Śląska /od ul. Jagiellońskiej do Alei Wojska Polskiego/

57. ul. Tadeusza Czackiego

58. ul. Teofila Starzyńskiego /od ul. Zygmunta Starego do ul. Wawelskiej/

59. ul. Wacława Felczaka /od ul. Monte Cassino do Alei Wojska Polskiego/

60. ul. Wawelska /od ul. Jarowita do ul. Teofila Starzyńskiego/

61. ul. Wielkopolska

62. ul. Wilków Morskich

63. ul. Władysława Jagiełły /od ul. Księżnej Przybysławy do ul. Bł. Królowej Jadwigi/

64. ul. Władysława Łokietka

65. ul. Władysława Sikorskiego

66. ul. Zbigniewa Herberta.