Blisko tysiąc mieszkańców złożyło podpisy pod projektem uchwały o przesunięcie terminu wprowadzania podwyżek opłat za Strefę Płatnego Parkowania do 1 lipca 2022 r. Ich argumenty nie przekonały jednak radnych Koalicji Obywatelskiej i Bezpartyjnych. Obowiązują więc zapisy przyjęte przez radnych we wrześniu. Od kwietnia 2021 r. SPP będzie większa i droższa.
Proponowali poczekać na SKM-kę
Pod projektem obywatelskim podpisało się 929 mieszkańców. Proponowali, by przesunąć zmiany w SPP do czasu uruchomienia SKM-ki, co ich zdaniem dopiero wtedy da realną alternatywę osobom codziennie wjeżdżającym samochodami do centrum Szczecina.
– Nie zgadzamy się z założeniami uchwały przegłosowanej we wrześniu. Jako główny cel zmian przedstawiono większą rotację samochodów w strefie i zachęcenie mieszkańców do korzystania z komunikacji miejskiej. Uważamy, że nie jest to prawda. W czasie konsultacji społecznych przedstawiono dwa elementy szkieletu komunikacji miejskiej: tramwaj między lewobrzeżem i prawobrzeżem oraz Szczecińską Kolej Metropolitalną. Ten drugi element jest w trakcie przygotowania i mieszkańcy, którzy nie będą chcieli wjechać do centrum, nie będą mieli odpowiedniej infrastruktury do tego, by zostawić samochody. Nie jesteśmy przeciwnikami podwyżek. Popieramy je. Wnosimy jedynie o przesunięcie terminu ich wprowadzenia do momentu, gdy mieszkańcy będą mieli wybór – przekonywał Damian Frycz, inicjator obywatelskiej uchwały.
„Nie należy odwlekać planowanych zmian”
Wśród mieszkańców są jednak również odmienne opinie. Podczas sesji Rady Miasta głos zabrał Marcin Chruśliński, młody aktywista, znany przede wszystkim z inicjatyw proekologicznych.
– Uważam, że w całej dyskusji o SPP trochę zapomina się o tym, że strefa nie dotyczy tylko kierowców. Zawsze dyskutujemy tylko, ile będzie miejsc parkingowych, ile będzie się za nie płacić. Tymczasem według mnie strefa dotyczy wszystkich uczestników ruchu: pieszych, rowerzystów, osoby niepełnosprawne. Wszystkich, którzy przez to, że tak dużo jest w mieście samochodów, mają utrudnioną komunikację. W tej chwili osiągnęliśmy apogeum. Jeżeli chodnika nie odgrodzi się słupkami, to momentalnie pojawiają się na nim samochody. Dlatego nie należy odwlekać planowanych zmian. Są one potrzebne. Powinniśmy pomagać osobom wykluczonym transportowo – mówił.
PiS: Powiązać podwyżki ze zmianami w komunikacji
Projekt przesunięcia planowanych podwyżek na 2022 r. poparli radni Prawa i Sprawiedliwości.
– To inicjatywa obywatelska, podjęta przez grupę prawie tysiąca mieszkańców. Widać, że jest działaniem przemyślanym. Mieszkańcy nie są przeciwnikami zmian, tylko chcą w sposób konkretny powiązać je z poprawą funkcjonowania komunikacji zbiorowej w mieście. Wsłuchajmy się w ich głos. Uważam, że to racjonalne rozwiązanie – podkreślał Leszek Duklanowski, radny PiS.
KO: Zmiany w komunikacji już następują
Innego zdania byli radni z koalicji rządzącej miastem. Wytykali członkom klubu PiS populizm i podkreślali, że projekt zmian wypracowany we wrześniu jest przemyślany i kompleksowy.
– Pozwolę sobie skończyć z falą populizmu. Wolałbym o faktach i merytorycznie – mówił Łukasz Kadłubowski z Koalicji Obywatelskiej. – Przyjęcie proponowanego projektu uchwały rodzi określone konsekwencje. Powinniśmy mieć od razu drugą uchwałę, dotyczącą zmian ekonomicznych, a o tym się dziś nie mówi. Jako radni przeprowadziliśmy już dyskusję o kompleksowych rozwiązaniach i większość radnych się z nimi zgodziła. Jesteśmy w przededniu zmian w komunikacji i wprowadzenia od 1 lutego trzech nowych linii autobusowych na północy. Wprowadzamy też rower miejski czwartej generacji, obniżamy cenę biletów sieciowych. To możliwe, bez zwiększania deficytu budżetowego, również dzięki zmianom planowanym w SPP.
Ostatecznie, większość radnych (KO i Bezpartyjni), zagłosowała przeciw obywatelskiemu projektowi. Za byli członkowie klubu PiS.
Od 31 marca 2021 r. Strefa Płatnego Parkowania będzie niemal dwukrotnie większa, z droższymi opłatami i ograniczoną liczbą abonamentów. Za pierwszą godzinę postoju w strefie B zapłacimy 2,8 zł (teraz 1,6 zł), a w strefie A – 3,6 zł (obecnie 2,8 zł). Nowością będzie opłata zerowa za pierwsze 15 minut postoju.
Zaktualizowany wykaz dróg publicznych (ulic) położonych w SPP:
Drogi publiczne objęte podstrefą A:
1. Aleja Bohaterów Warszawy /od ul. Adama Mickiewicza do ul. Bolesława Krzywoustego/
2. Aleja Niepodległości
3. Aleja Papieża Jana Pawła II /od ul. Wielkopolskiej do Placu Żołnierza Polskiego/
4. Aleja Piastów /od Placu Szarych Szeregów do ul. Jagiellońskiej/
5. Aleja Wojska Polskiego /od ul. Wacława Felczaka do Placu Zwycięstwa/
6. Aleja Wyzwolenia /od Ronda im. Jerzego Giedroycia do Placu Żołnierza Polskiego/
7. Plac Brama Portowa
8. Plac Grunwaldzki
9. Plac Hołdu Pruskiego
10. Plac Jana Kilińskiego
11. Plac Lotników
12. Plac Ludwika Zamenhofa
13. Plac Odrodzenia
14. Plac Rodła
15. Plac Stefana Batorego
16. Plac Szarych Szeregów
17. Plac Świętych Piotra i Pawła
18. Plac Wincentego Witosa
19. Plac Zawiszy Czarnego
20. Plac Zgody
21. Plac Zwycięstwa
22. Plac Żołnierza Polskiego
23. ul. 5 Lipca /od Placu Szarych Szeregów do Alei Bohaterów Warszawy/
24. ul. Adama Mickiewicza /od Alei Wojska Polskiego do Alei Bohaterów Warszawy/
25. ul. Andrzeja Małkowskiego /od ul. Księcia Bogusława X do Alei Wojska Polskiego/
26. ul. Bł. Królowej Jadwigi /od ul. Andrzeja Małkowskiego do ul. Gabriela Narutowicza/
27. ul. Bogurodzicy
28. ul. Bolesława Limanowskiego
29. ul. Bolesława Śmiałego /od ul. Adama Mickiewicza do ul. Ks. Piotra Ściegiennego/
30. ul. Dworcowa
31. ul. Farna
32. ul. Franciszka Tarczyńskiego
33. ul. Franklina Delano Roosevelta
34. ul. Gabriela Narutowicza
35. ul. Garncarska
36. ul. Generała Ludomiła Rayskiego /od Placu Grunwaldzkiego do Placu Ludwika Zamenhofa/
37. ul. Generała Ludomiła Rayskiego /od ul. Mazurskiej do Alei Wyzwolenia/
38. ul. Grodzka
39. ul. Henryka Pobożnego /od ul. Zygmunta Starego do ul. Małopolskiej/
40. ul. Herbowa
41. ul. Jagiellońska /od Alei Bohaterów Warszawy do Placu Lotników/
42. ul. Jana Matejki /od ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego do Placu Hołdu Pruskiego/
43. ul. Jana z Kolna /od ul. Kapitańskiej do ul. Nabrzeże Wieleckie/
44. ul. Jarowita
45. ul. Jerzego Janosika
46. ul. Józefa Korzeniowskiego
47. ul. Juliana Tuwima
48. ul. Kapitańska
49. ul. Karola Szymanowskiego
50. ul. Kaszubska
51. ul. Korsarzy
52. ul. Krzysztofa Kolumba /od ul. Nowej do pętli autobusowej za dworcem PKP – nitka północna/
53. ul. Księdza Kardynała Stefana Wyszyńskiego
54. ul. Ks. Piotra Skargi /od Ronda im. Jerzego Giedroycia do ul. Michała Ogińskiego/
55. ul. Ks. Piotra Ściegiennego /od Alei Bohaterów Warszawy do Alei Piastów/
56. ul. Księcia Bogusława X
57. ul. Księcia Mściwoja II
58. ul. Księcia Sambora
59. ul. Kujawska
60. ul. Kuśnierska
61. ul. Lutniana
62. ul. Małopolska
63. ul. Mariana Langiewicza /od ul. Bł. Królowej Jadwigi do ul. Mikołaja Kopernika/
64. ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego /od Placu Szarych Szeregów do Placu Grunwaldzkiego/
65. ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego /od Placu Rodła do ul. Jana Matejki/
66. ul. Mazowiecka
67. ul. Mazurska /od Placu Odrodzenia do ul. Śląskiej/
68. ul. Mazurska /od ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego do Placu Lotników/
69. ul. Michała Ogińskiego
70. ul. Mieczysława Niedziałkowskiego /od Alei Wojska Polskiego do ul. Monte Cassino/
71. ul. Mieczysława Niedziałkowskiego /od ul. Wąskiej do ul. Unisławy/
72. ul. Mikołaja Kopernika
73. ul. Monte Cassino /od Placu Odrodzenia do Placu Ludwika Zamenhofa/
74. ul. Nabrzeże Wieleckie
75. ul. Panieńska
76. ul. Partyzantów
77. ul. Pocztowa /od ul. Adama Mickiewicza do ul. Ks. Piotra Ściegiennego/
78. ul. Rycerska
79. ul. Sołtysia
80. ul. Stanisława Moniuszki
81. ul. Stanisława Więckowskiego /od ul. Śląskiej do Placu Zwycięstwa/
82. ul. Storrady - Świętosławy
83. ul. Szczerbcowa /od ul. Wały Chrobrego do ul. Jarowita/
84. ul. Śląska /od Placu Grunwaldzkiego do ul. Jagiellońskiej/
85. ul. Św. Jacka Odrowąża
86. ul. Św. Wojciecha
87. ul. Świętego Ducha
88. ul. Tadeusza Mazowieckiego
89. ul. Teofila Starzyńskiego /od ul. Wawelskiej do ul. Kapitańskiej/
90. ul. Teofila Starzyńskiego /od ul. Zygmunta Starego do ul. Małopolskiej/
91. ul. Tkacka /od ul. Grodzkiej do ul. Księdza Kardynała Stefana Wyszyńskiego/
92. ul. Unisławy
93. ul. Wacława Felczaka /od ul. Monte Cassino do Alei Wyzwolenia/
94. ul. Wały Chrobrego
95. ul. Wawelska /od ul. Jarowita do ul. Wały Chrobrego/
96. ul. Wąska
97. ul. Władysława Jagiełły /od ul. Bł. Królowej Jadwigi do ul. Mikołaja Kopernika/
98. ul. Zygmunta Starego
Drogi publiczne objęte podstrefą B:
1. Aleja Bohaterów Warszawy /od ul. Bolesława Krzywoustego do Placu Profesora Jana Szyrockiego/
2. Aleja Papieża Jana Pawła II /od ul. Wacława Felczaka do ul. Wielkopolskiej/
3. Aleja Piastów /od ul. Jagiellońskiej do Placu Profesora Jana Szyrockiego/
4. Aleja Wojska Polskiego /od ul. Ks. Piotra Skargi do ul. Wacława Felczaka/
5. Plac Tadeusza Kościuszki
6. Rondo Ojca dr Władysława Siwka
7. ul. 3 Maja
8. ul. Admiralska
9. ul. Andrzeja Małkowskiego /od ul. Księcia Bogusława X do Alei Piastów/
10. ul. Bł. Królowej Jadwigi /od ul. Andrzeja Małkowskiego do ul. Ks. Piotra Ściegiennego/
11. ul. Bohaterów Getta Warszawskiego
12. ul. Bolesława Krzywoustego
13. ul. Bolesława Śmiałego /od ul. Kazimierza Pułaskiego do ul. Ks. Piotra Ściegiennego/
14. ul. Edmunda Bałuki
15. ul. Generała Ludomiła Rayskiego /od ul. Mazurskiej do Placu Grunwaldzkiego/
16. ul. Hetmana Stefana Czarnieckiego
17. ul. Henryka Pobożnego /od ul. Zygmunta Starego do ul. Wawelskiej/
18. ul. Jacka Malczewskiego
19. ul. Jana i Jędrzeja Śniadeckich
20. ul. Jana Karola Chodkiewicza
21. ul. Jana Matejki /od ul. Jacka Malczewskiego do ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego/
22. ul. Józefa Bema
23. ul. Kazimierza Pułaskiego
24. ul. Komandorska
25. ul. Królowej Korony Polskiej
26. ul. Krzysztofa Kolumba /od pętli autobusowej za dworcem PKP do ul. Nowej – nitka południowa/
27. ul. Ks. Piotra Skargi /od ul. Michała Ogińskiego do ul. Ks. Piotra Wawrzyniaka/
28. ul. Ks. Piotra Ściegiennego /od ul. Bł. Królowej Jadwigi do Alei Piastów/
29. ul. Ks. Piotra Wawrzyniaka
30. ul. Księcia Świętopełka
31. ul. Księcia Witolda
32. ul. Księżnej Przybysławy
33. ul. Ku Słońcu /od Ronda rotmistrza Witolda Pileckiego do Alei Piastów/
34. ul. Mariana Langiewicza /od Alei Piastów do ul. Bł. Królowej Jadwigi/
35. ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego /od Placu Grunwaldzkiego do Placu Rodła/
36. ul. Mazurska /od ul. Śląskiej do ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego/
37. ul. Michała Drzymały
38. ul. Mieczysława Niedziałkowskiego /od ul. Monte Cassino do ul. Wąskiej/
39. ul. Monte Cassino /od ul. Ks. Piotra Skargi do Placu Odrodzenia/
40. ul. Nowa
41. ul. O. Augustyna Kordeckiego /od Ronda Ojca dr Władysława Siwka do Alei Piastów/
42. ul. Owocowa
43. ul. Parkowa /od ul. Jacka Malczewskiego do ul. Teofila Starzyńskiego/
44. ul. Plantowa /od ul. Jana Matejki do ul. Teofila Starzyńskiego/
45. ul. Pocztowa /od ul. Ks. Piotra Ściegiennego do Alei Bohaterów Warszawy/
46. ul. Podgórna
47. ul. Podhalańska
48. ul. Potulicka /od Placu Zwycięstwa do ul. Hetmana Stefana Czarnieckiego/
49. ul. Rybacka
50. ul. Stanisława Żółkiewskiego
51. ul. Staromiejska /od ul. Podgórnej do końca/
52. ul. Stoisława
53. ul. Szczerbcowa /od ul. Jarowita do ul. Teofila Starzyńskiego/
54. ul. Szwoleżerów
55. ul. Śląska /od ul. Wielkopolskiej do Placu Grunwaldzkiego/
56. ul. Śląska /od ul. Jagiellońskiej do Alei Wojska Polskiego/
57. ul. Tadeusza Czackiego
58. ul. Teofila Starzyńskiego /od ul. Zygmunta Starego do ul. Wawelskiej/
59. ul. Wacława Felczaka /od ul. Monte Cassino do Alei Wojska Polskiego/
60. ul. Wawelska /od ul. Jarowita do ul. Teofila Starzyńskiego/
61. ul. Wielkopolska
62. ul. Wilków Morskich
63. ul. Władysława Jagiełły /od ul. Księżnej Przybysławy do ul. Bł. Królowej Jadwigi/
64. ul. Władysława Łokietka
65. ul. Władysława Sikorskiego
66. ul. Zbigniewa Herberta.
Komentarze
44