Krystyna Janda, Michał Zadara, Katarzyna Herman czy Iwan Wyrypajew, to nazwiska, które znalazły się w programie tegorocznego Kontrapunktu. Po dwóch skromniejszych edycjach festiwal zdaje się wracać do swojej najlepszej formy. Znów będzie można zobaczyć niemieckie spektakle w Berlinie, a łącznie program obejmuje aż 58 różnych wydarzeń!

Teatr, który się wtrąca

– Zależało nam na tym, by te spektakle o czymś mówiły, a nie pokazywały tylko efektowne obrazki – mówi Paweł Niczewski, przewodniczący zespołu programowego Kontrapunktu. – Dlatego bardzo nas cieszy, że udało nam się zaprosić Teatr Powszechny z Warszawy ze spektaklem „Jak ocalić świat na małej scenie?”, który mieści się w nurcie teatru, który się wtrąca – dodaje.

Ta inscenizacja, to jedna z dziewięciu, które w ramach konkursu „powalczą” o Grand Prix oraz inne nagrody. W tym roku w jury zasiądą: teatrolożka Dorota Buchwald, aktor Arkadiusz Buszko oraz dziennikarz i krytyk, Michał Nogaś.

Prolog z Krystyną Jandą

Zanim rozpoczną się prezentacje konkursowe, nastąpi prolog festiwalu. Już 29 kwietnia w Teatrze Współczesnym będzie można zobaczyć monodram Krystyny Jandy "Zapiski z wygnania". Ta produkcja Teatru Polonia powstała na podstawie wspomnień Sabiny Baral, która została zmuszona do emigracji z Polski w 1968 roku. Będzie to wstęp do kolejnych wydarzeń, bo główną część Kontrapunktu zaplanowano od 6 do 13 maja br.

foto: Maciej Zakrzewski "Władca Much"

Koniec miłości, Wyrypajew i trzy spektakle zagraniczne

Wtedy w ramach konkursu zobaczymy takie przedstawienia, jak „Koniec miłości” Teatru Polskiego w Bydgoszczy (swoisty „duodram”, ukazujący dramat rozstania, z udziałem Katarzyny Herman i Juliusza Chrząstowskiego)oraz „Irańska konferencja” Iwana Wyrypajewa, z udziałem Agaty Buzek (produkcja Domu Artystycznego WEDA), a także trzy dzieła zagraniczne. Znalazł się wśród nich belgijsko-brytyjski „SmallWaR”, opisywany jako „wyrazisty i przejmujący do szpiku kości obraz, który komentuje, jak potężne spustoszenie sieje − co i rusz podejmowana przez człowieka − walka o pokój”. Spektakl zbudowano ze wspomnień i refleksji pielęgniarek oraz żołnierzy, którzy uczestniczyli w I wojnie światowej. W konkursie wezmą udział także „Ballada o apatycznym synu i jego narcystycznej matce” (produkcja szkocko-brytyjska) oraz taneczny spektakl „Oskara” Kulai Dantza, zespołu, który otrzymał hiszpańską nagrodę National Dance Award w 2017 roku i jest uznawany „za najistotniejszy punkt odniesienia dla poznania współczesnej kultury Kraju Basków”.

Dużo wielkiej literatury

W tym roku wiele kontrapunktowych spektakli powstało na podstawie wielkiej literatury. To „Sen srebrny Salomei” według dramatu J. Słowackiego, o którym jego reżyser, Michał Zadara, powiedział, że „jest spowiedzią artystyczną”. To eksperymentalna inscenizacja, w której twórca ukazuje swoje współczesne wyobrażenie teatru romantycznego, muzykę do niej napisał Wacław Zimpel. Poza tym też „Hańba” z Teatru Ludowego w Krakowie, która powstała według słynnej książki noblisty J. M. Coetzee. W nurcie OFF zostaną zaprezentowane spektakle według prozy dwóch innych laureatów Nobla – Güntera Grassa („Blaszany bębenek” przygotowany przez Teatr Tretraedr z Raciborza) i Williama Goldinga („Władca Much”- realizacja Sceny Roboczej w Poznaniu).

foto: Krzysztof Bieliński "Sen srebrny Salomei"

Nowa scena w Pałacu Młodzieży

Wśród innych ciekawych propozycji Off Kontrapunktu, czyli spektakli teatrów niezależnych, znalazło się przedstawienie „Maria K.” Kolektywu Kobietostan i grupy teatralnej Impro z ZK Krzywaniec oraz inscenizacja „W zawieszeniu”, którą reżyseruje Arti Grabowski, zdobywca jednej z nagród ubiegłorocznego Off Kontrapunktu. Większość przestawień z tej „kategorii” odbędzie się w Teatrze Kana, ale niektóre także w Pałacu Młodzieży.

– Tam powstaje nowa scena teatralna – mówi dyrektor festiwalu, Marek Sztark. – Mamy nadzieję, że to miejsce będzie wykorzystywane do takich celów także później.

Będzie dzień berliński

Kolejną nowością, jeśli chodzi o kontrapunktowe lokalizacje, jest sala audytorium ZUT przy ul. 26 Kwietnia. Tam zostanie pokazany spektakl „Irańska konferencja”. Widzowie będą mogli skorzystać z transportu autobusowego, zapewnionego przez organizatorów. Oczywiście przygotują oni także przejazd do Berlina, ponieważ po rocznej przerwie w programie Kontrapunktu ponownie znajdą się spektakle niemieckie. Wyjazd odbędzie się 9 maja i już wiadomo, że karnet na ten dzień będzie kosztował 120 zł. Organizatorzy nie podali tytułów spektakli, które będzie można obejrzeć, ponieważ trwają jeszcze ostatnie ustalenia. Te informacje zostaną ujawnione na początku kwietnia.

...i wydarzenia w Świnoujściu

Festiwal rozszerza swoje pole działania w jeszcze jednym kierunku. Od 10 do 12 maja sześć spektakli programu zostanie zaprezentowanych w Świnoujściu (m.in. w hali w Basenie Północnym)! To np. monodram „Curko moja, ogłoś to. Rytmizowany biuletyn z wystawy Marii Wnęk”, laureatki konkursu „Best Off”, Magdaleny Drab (który zobaczymy także w Szczecinie), „Jezus Maria, uchodźca” przygotowany przez Living Space Theatre z Katowic, a także głośny monodram Katarzyny Dominiak „Z innej gliny”.

foto: "Jezus Maria, uchodźca" / materiały prasowe

Ukraińska sensacja na koniec

Bardzo interesującym wydarzeniem towarzyszącym będzie parada Miasto to Teatr (11 maja) oraz muzyczno-teatralny finał (13 maja w Filharmonii w Szczecinie), podczas którego zaprezentuje się bardzo ceniony ukraiński zespół Dakh Daughters. Siedem aktorek i instrumentalistek stworzy widowisko opowiadające o miłości, wolności i pięknie w estetyce francuskiego kabaretu. Zespół występował na wielu festiwalach muzycznych i teatralnych w Holandii, Portugalii, Szwajcarii, Niemczech, Norwegii, Austrii, Francji i Polsce, a także na Spoiwach Kultury w Szczecinie, w 2014 roku. Tego wieczoru oprócz występu Dakh Daughters zostaną ogłoszone wyniki konkursu i poznamy laureatów nagród.

Bilety już w sprzedaży

Sprzedaż biletów na spektakle (najtańsze w cenie 20 zł) ruszyła 22 marca na platformie bilety.fm oraz stacjonarnie - w CIKiT w Zamku Ksiażąt Pomorskich.

Więcej informacji na stronie kontrapunkt.pl