Pociągi kursują przez Dąbie bardzo często, dlatego przed rogatkami kolejowymi na ul. Pomorskiej regularnie ustawia się sznur samochodów. Stąd pomysł budowy wiaduktu, który wyeliminowałby problem korków i zwiększył bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu. Tyle tylko, że ta inicjatywa utknęła na wczesnym etapie projektowania.
„Proszę o przedstawienie wszystkich działań, które Urząd Miasta podjął w celu realizacji tej inwestycji. Jakie kroki zostały już wykonane, a jakie działania są planowane w najbliższym czasie w kontekście dalszej realizacji tego projektu?” – zapytał Wojciech Dorżynkiewicz, radny Koalicji Obywatelskiej, w interpelacji do prezydenta.
Nie tylko wiadukt, ale też nowe ronda
W odpowiedzi prezydent Przepiera przypomniał, że miasto w 2018 roku zleciło opracowanie programu funkcjonalno-użytkowego, by można było ubiegać się o dofinansowanie budowy.
Według przyjętej wtedy koncepcji, wiadukt drogowy nad linią kolejową na Pomorskiej miałby dwukierunkową jezdnię asfaltową o szerokości 7 metrów, obustronne chodniki i drogę rowerową. Mocno zmieniłaby się również najbliższa okolica. Na skrzyżowaniu ulic Jesiennej i Pomorskiej, a także na skrzyżowaniu ulic Pomorskiej, Gierczak i Goleniowskiej, zaplanowano ronda. Są też plany budowy parkingów Park&Ride i Bike&Ride, miejsc postojowych dla taksówek oraz przystanków komunikacji miejskiej.
Czekają na nowe możliwości
Miasto starało się, wraz z PKP PLK, o dofinansowanie budowy wiaduktu z programu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – Etap III – część przejazdowa”. Szczeciński projekt trafił jednak tylko na listę rezerwową i nie otrzymał pieniędzy.
Magistrat nie bierze pod uwagę możliwości realizacji tej inwestycji wyłącznie ze środków z budżetu miasta. Pomysł budowy wiaduktu przy ul. Pomorskiej od lat pozostaje więc w zawieszeniu.
„Aktualnie pozyskanie dofinansowania na ten projekt jest uzależnione od dostępności źródeł zewnętrznych na ten cel. GMS monitoruje nabory w przedmiotowym zakresie. Warto jednak nadmienić, iż zważywszy na jednoczesną realizację układu kolejowego będącego w kompetencjach PKP PLK oraz drogowego znajdującego się w dyspozycji i zadaniach miasta współinwestorem zadania musiałoby być również PKP PLK” – podkreśla prezydent Przepiera.
Potrzebne będzie też zawarcie porozumienia z inną spółką kolejową – PKP S.A., która zarządza terenami przy torach.
Komentarze
30