Historia Kaspara Hausera (przedstawiona w spektaklu nietypowo, bo od końca), nastolatka porzuconego przez opiekuna na ulicach Norymbergi, zwanego „sierotą Europy”, w XIX wieku wstrząsnęła społeczeństwem. Umieszczony w ciemnym lochu, przekazywany z rąk do rąk jak przedmiot, przyjmowany przez kolejne mieszczańskie rodziny, bez skrupułów ponownie wyrzucany…

 

Zabawka, kuriozum, obiekt badań. Przeznaczenie Kaspara Hausera spełniło się na oczach sytych i zadowolonych mieszczan, niedopuszczających do siebie myśli, że to oni byli tak naprawdę sprawcami popełnianych na nim zbrodni. W historii sprzed 200 lat spróbujemy odszukać zapowiedź losu milionów ludzi XX i XXI wieku – uciekinierów, ofiar systemu, bezpaństwowców, których wciąż przybywa.

 

Media o spektaklu:

"To dzieło, które nikogo nie pozostawia obojętnym, w którym przeglądamy się jak w lustrze. Gorzkie, mroczne, trudne, ale i piękne na swój sposób jest to przedstawienie. […] widowisko, które swoją dramaturgią trzyma w napięciu, powoduje w widzu dyskomfort, który zmusza jednak do reakcji, a nie biernego przypatrywania się. Zmusza do reakcji również po wyjściu z teatru. […] doskonałym pomysłem jest powierzenie roli Kaspara Hausera duetowi Siksa […] Brawa należą się zespołowi aktorskiemu Teatru Współczesnego, który aktorsko wznosi się tutaj na wyżyny. Doskonały drugi plan zmusza widza do czujności przez cały spektakl." ~ Głos Szczeciński

„Kreacje szczególnie wyraziste i mocne stworzyli Maria Dąbrowska, czyli Pani Behold oraz Adam Kuzycz-Berezowski w roli pastora, ale cały zespół Teatru Współczesnego zasługuje na pozytywne oceny. Przygotowali spektakl […] ważny i implikujący dyskusję o człowieku teraźniejszym, o jego powinnościach i skazach. Nie ma wątpliwości, że to jedna z najbardziej znaczących propozycji sceny na Wałach Chrobrego w ostatnich latach.” ~ wszczecinie.pl

„„Kaspar Hauser” to ciekawy, inspirujący intelektualnie eksperyment teatralny proponujący dyskusję na temat cywilizacyjnych podstaw europejskiej kultury.” ~ czaskultury.pl


Kaspar Hauser

na podstawie powieści „Kasper Hauser” Jakuba Wassermanna w przekładzie Danuty Sochackiej-Csató

scenariusz i dramaturgia: Grzegorz Niziołek

reżyseria: Jakub Skrzywanek

scenografia i reżyseria świateł: Agata Skwarczyńska

kostiumy: Tomasz Armada

muzyka: Alex Freiheit i Piotr Buratyński (SIKSA), Konstanty Usenko

choreografia: Agnieszka Kryst

asystent scenografa: Aleksandra Zaleska

asystent reżysera: Maria Dąbrowska

 

obsada:

Kaspar Hauser: Alex Freiheit i Piotr Buratyński

Pani Behold: Maria Dąbrowska

Pan Behold: Robert Gondek

Porucznik Hickel: Michał Lewandowski

Pastor: Adam Kuzycz-Berezowski

Profesor Daumer: Ewa Sobiech

Pani Quandt: Joanna Matuszak

Lord Stanhope: Wiesław Orłowski

Totumfacki: Wojciech Sandach

Sędzia Feuerbach: Beata Zygarlicka

Henrietta: Konrad Beta

Klara: Magdalena Wrani-Stachowska

 

premiera: 8 grudnia 2019, Duża Scena

spektakl trwa: 150 minut (1 przerwa)