Jest tyle szkół językowych na rynku, że często ciężko dokonać właściwego wyboru. Poszukiwania przy pomocy wyszukiwarki „Google” sprawy nie ułatwią, bo na ekranie komputera wyskakuje kolejna setka ofert. Roczny kurs w szczecińskiej szkole językowej może kosztować nawet ok. 2 tysiące złotych. O co więc powinniśmy pytać, co wziąć pod uwagę, zanim rozstaniemy się ze swoimi ciężko zarobionymi pieniędzmi?

Może przed podjęciem decyzji warto byłoby odpowiedzieć na następujące pytania/ zadać je osobom odpowiedzialnym za rekrutację w upatrzonej przez Państwa szkole :

  • (1)Nauczyciel

  • jest to tak naprawdę najważniejsza osoba, „producent” usług, za które płacimy. Co cechuje dobrego nauczyciela?

  • Czy nauczyciel naprawdę zna angielski?

  • Nauczyciel jest dla kursanta wzorem wymowy, skarbnicą wiedzy, znawcą gramatyki. Dlatego, jeśli angielski nauczyciela jest pełen błędów, kursant powiela te błędy.

  • (a) Czy nauczyciel chce uczyć?

  • To jest bardzo ważne pytanie! Jeśli nauczyciel jest entuzjastycznie nastawiony do pracy, jego zajęcia są ciekawe, dynamiczne, a słuchacze zadowoleni. Jeśli nauczyciel nie lubi tego, co robi, jego kursanci też nie będą mieli większej motywacji do pracy.

  • (b) Czy nauczyciel jest doświadczony i wykształcony?

  • Młody nauczyciel, z niewielkim doświadczeniem może być bardziej otwarty na innowacje, jest „nieskażony” przyzwyczajeniami, nawykami wyrobionymi przez lata pracy, często ma też bardziej świeże spojrzenie na proces nauczania. Nauczyciel doświadczony, ze swoją skarbnicą wiedzy, przyzwyczajeniami może być bardziej doceniany przez „poważniejszych” kursantów. Zarówno doświadczony, jak i początkujący nauczyciel powinien posiadać merytoryczne przygotowanie do pracy na zajęciach.

    (c) Czy szkoła zatrudnia tzw. „native speakers”?

    Oczywiste jest, że „native speaker” jest idealnym modelem autentycznej mowy, a kursant uczy się języka angielskiego, po to, by porozumiewać się z cudzoziemcami, a nie Polakami.

    Należy tutaj jednak podkreślić, że bycie „native speaker’em” nie jest równoznaczne z byciem nauczycielem języka, dobrym nauczycielem. To, że ktoś mówi np. po polsku nie czyni z niego nauczyciela języka polskiego, którego należy zatrudnić do prowadzenia kursów w szkole językowej.

    Zwykle „native speakerzy” przed zatrudnieniem w szkole kończą kursy, czy szkolenia przygotowujące do nauczania języka. Najbardziej popularny kurs to CELTA.

    Każda dobra szkoła językowa powinna prezentować sylwetki swoich lektorów na szkolnej stronie internetowej.

  • (2)Szkoła

  • (a) Czy szkoła ma dobrą reputację?

  • Jedną z metod jest na pewno śledzenie komentarzy dotyczących pracy szkoły na forach internetowych. Jednak nie zawsze mamy pewność, że komentarze te są napisane przez kursantów, czy też sfabrykowane przez właścicieli szkoły.

    Jeśli możliwe, najlepiej jest zasięgnąć opinii osób, które korzystały, lub korzystają z usług danej szkoły.

  • (b) Czy szkoła regularnie ocenia postępy słuchaczy na kursach?

  • Szczególnie ważne jest to dla rodziców, którzy posyłają swoje pociechy na kursy językowe -regularne informacje o postępach dzieci, współpraca i kontakt z rodzicami to ważne zadanie dla dobrej szkoły jezykowej.

    (c) Czy szkoła posiada własną wideotekę, bibliotekę?

    Możliwość wypożyczenia książki, czy filmu może bardzo pozytywnie wspomagać proces uczenia się języka.

    (d)Czy szkoła oferuje swoim kursantom coś dodatkowego, poza regularnymi zajęciami?

    Dobra szkoła językowa powinna mieć w swojej ofercie coś dodatkowego- np. zajęcia teatralne, cykl imprez pozaszkolnych, spotkań poza „murami szkoły’.

    (3) Grupa

    (a) Czy szkoła przeprowadza profesjonalne testy przydzielające słuchaczy do grupy na właściwym poziomie?

    Kursant nie powinien uczyć się w grupie, w której inni kursanci odbiegają od jego poziomu.

    (b) Jak liczna jest grupa?

    Jaka jest maksymalna liczba kursantów w grupie? 10, 12, czy 15 osób. Warto zapytać wybrana szkołę.

    (c) Czy kursanci są w dobrej grupie wiekowej?

    Żeby osiągnąć najlepsze efekty, kursanci powinni być również dobrani pod względem wieku. Tempo i metody pracy uzależnione są od tego czy pracujemy z dorosłymi, uczniami szkół średnich, gimnazjów, czy dziećmi.

    (4)Metoda

    Najbardziej popularne metody nauczania języka angielskiego w Polsce to: metoda komunikatywna, oraz metoda bezpośrednia( wśród nich ciągle popularna metoda Callana ).

    Metoda komunikatywna, to najczęściej stosowana metoda we wszystkich szkołach językowych na świecie. Główny nacisk kładzie się w niej na umiejętność komunikowania się, trochę mniej na gramatykę. Kursanci ćwiczą nie tylko z nauczycielem, ale pracują też z innymi kursantami- w parach, małych grupach, etc.

    Metody bezpośrednie opierają się na tzw. „drillach” (opartych na powtarzaniu pewnych schematów).

    Obie metody mają swoich zwolenników jak i przeciwników.

    Więcej na temat metody Callana i opinię autora poniższego artykułu dotyczącą tej metody możecie Państwo przeczytać na:

    http://golang.pl/?dzial=15&id=109

    (5) Koszt kursu

    Tak jak we wszystkich usługach, tutaj także ceny są różne. Jeśli kurs wydaje się bardzo tani, należałoby zastanowić się dlaczego.

    Ponadto warto zapytać:

    (a)Czy w cenę kursu wliczone są książki i materiały?

    W wielu dobrych szkołach językowych w cenie zawarty jest koszt podręcznika.

    (b)Czy szkoła oferuje zniżki?:

    rodzinne,

    dla studentów,

    za opłaty z góry, etc?

    Warto pytać, bo w ten sposób można czasem zaoszczędzić sporo pieniędzy.

    --------------------------------------

    Artykuł napisany przez Warrena Whitmore, Go! Languages, Deptak Bogusława.

    Warren jest Brytyjczykiem pochodzącym z Isle of Wight.

    Jest absolwentem University of Wales. Od ponad 10 lat zajmuje się nauczaniem języka angielskiego.


    Which English language school should I choose?

    There are so many language schools on the market that it is difficult to make an informed choice. A Google search of Szczecin language schools will come up with a hundred or more results. A years tuition at a Szczecin language school may cost up to two thousand zloty. So what questions should we ask before parting with our hard earned cash?

    Try asking yourself, and the school some of the following questions before making your decision:

    (1) The teacher:

    This is basically what you are paying for. The first and most important consideration is, of course:

    (a) Does the teacher really know English?

    The teacher acts as a model for pronunciation and grammar. If his or her English is inaccurate, you will copy their mistakes.

    (b) Does the teacher want to teach?

    This would be the second most important consideration. If the teacher is enthusiastic, classes will be lively and fun. If the teacher would rather be doing something else, then so will the class.

    (c) Is the teacher experienced and qualified?

    I would comment that sometimes a young teacher can be more lively and fun. On the other hand, a teacher with a wealth of experience may suit the more ‘serious’ student.

    (d) Does the school employ native speakers?

    Obviously, native speakers provide the most authentic speech. And ultimately, the purpose of learning English is to speak to speakers of English, rather than Poles.

    Having said this, being a native speaker is not the same as being a teacher. Speaking Polish would not qualify anyone to call themselves a Polish teacher. Ask yourself whether the natives have experience of teaching, and whether they have been trained as teachers.

    The most usual qualification for teaching English as a foreign language is the CELTA certificate.

    A good school website will often provide profiles of their teachers.

    (2) The school:

    (a) Does the school have a good reputation?

    One method of checking this is by viewing comments on internet forums. However, there is no way of knowing whether the comment was left by a former student or the school itself.

    Better, if possible, is to ask someone you know personally.

    (b) Does the school provide regular feedback on students progress?

    Particularly if you have a child attending the school, you should expect to receive regular reports.

    (c) What additional facilities are provided by the school?

    For example, is it possible to borrow English language books and films from the school?

    (d) Does the school additional activities outside the classroom?

    A good school will often provide something ‘extra’, such as a drama group.

    (3) The group:

    (a) Does the school provide professional placement tests to ensure students are placed in classes at the appropriate level?

    You should not be studying with others far above or below your ‘level’.

    (b) How big is the group?

    What is the maximum size of classes? 10, 12, 15? Ask the school.

    (c) Are students studying in age appropriate groups?

    Few people would want to study in groups far older or younger than themselves.

    (4) The method:

    Most commonly, two methods are used in Poland, the communicative approach, and ‘Direct Methods’. The most well known of the ‘Direct Methods’ is the Callan Method.

    The ‘communicative approach’ is the most commonly taught method in modern language schools around the world. The emphasis should be on ‘communication’ rather than grammar. Students are encouraged to practice the language in pairs and groups, and not just with the teacher.

    The ‘Direct Methods’ are taught by use of ‘drills’, where students repeat the words of the teacher. I personally believe it is unlikely that students will achieve a high level of language competence by using methods such as Callan. http://golang.pl/?dzial=15&id=109

    (5) The cost of the course:

    As with all services, prices vary. If the course appears very cheap, it may be worth asking yourself why.

    The following questions are also worth asking:

    (a) Is the book included in the price of the course?

    In many of the better schools this will come gratis.

    (b) Does the school offer discounts?

    In some schools you can get good discounts for:

    students

    brothers and sisters

    payment for a year in advance

    early payment

    It is well worth enquiring as you may save yourself a significant amount.

    --------------------------------------

    Article written by Warren Whitmore, Go! Languages, Deptak Boguslawa.

    Warren is a British citizen, from the Isle of Wight, and graduate of the University of Wales. He has been teaching English in Poland for over ten years.