Kwartał nowej zabudowy mieszkalnej z usługami na pl. Zawiszy Czarnego i autobusowe centrum przesiadkowe przy ul. Owocowej. Poznaliśmy koncepcję miasta na zabudowę tej okolicy.

Miasto od dawna planuje zagospodarowanie tego obszaru w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Prywatnego inwestora ma zachęcić możliwość postawienia na przekazanej przez samorząd działce zabudowy komercyjnej, w zamian za budowę obok na własny koszt miejskiego centrum przesiadkowego. Teraz wiadomo, jak może wyglądać to w praktyce.

Mieszkania, część usługowa, dziedziniec i podziemny parking nad olbrzymim schronem

Gmina wystąpiła bowiem o warunki zabudowy dla działki na pl. Zawiszy Czarnego. Pracownia La Laboratorium Architektury 2 ze Szczecina przygotowała wizualizacje, które pokazują, co na ich podstawie mogłoby w tym miejscu powstać.

Planowany tam zespół śródmiejskiej zabudowy będzie najwyższy od strony al. 3 Maja, gdzie przewidziano 11 kondygnacji. Wewnątrz placu będzie 5 kondygnacji, z możliwością podwyższenia zabudowy o jedną od strony ul. Korzeniowskiego.

Na parterze i pierwszym piętrze ma być miejsce na handel, gastronomię, usługi i biura. Wyżej zaplanowano mieszkania. Wewnątrz powstanie duży dziedziniec, do którego prowadzić będzie woonerf, czyli uspokojona ulica.

Pod ziemią będzie dwu lub trzykondygnacyjny garaż, posadowiony ponad znajdującym się głębiej olbrzymim schronem. We wniosku o warunki zabudowy napisano, że będzie on przeznaczony dla mieszkańców nowego budynku, nie ma mowy o ogólnodostępnym parkingowcu, który wcześniej zapowiadano w tej przestrzeni.

Tutaj będą podjeżdżać wszystkie międzymiastowe autobusy i busy?

Wizualizacje pokazują też jak usytuowane ma być autobusowe centrum przesiadkowe. Znaleziono dla niego miejsce przy ulicy Owocowej, na wysokości kładki dworca kolejowego, w miejscu budynków warsztatowych sąsiadujących ze Słowianinem. Perony dla busów i autobusów zaprojektowano dwupoziomowo.

Jest też budynek dworcowy, w którym znaleźć miałaby się poczekalnia dla podróżnych, kasy biletowe, pomieszczenia sanitarne, biurowe i techniczne.

Wcześniej zapowiadano, że pojazdy mają podjeżdżać na perony nowego centrum przesiadkowego tuż przed odjazdem, z usytuowanego w innym miejscu placu postojowego.

„Dobrze, że w końcu zostanie zagospodarowana zaniedbana przestrzeń w centrum miasta”

Koncepcja zabudowy okolic pl. Zawiszy Czarnego trafiła już do radnych z Komisji ds. Budownictwa i Mieszkalnictwa.

– Dobrze, że w końcu zostanie zagospodarowana zaniedbana przestrzeń w centrum miasta. Na razie jest tam śmietnisko, melina i parking, a będzie nowoczesna zabudowa z centrum przesiadkowym. Nie będziemy się już wstydzić tego miejsca przed turystami. Wychodzący z dworca turyści będą widzieć piękną wizytówkę naszego miasta. Szkoda jednak, że centrum przesiadkowe zajmować będzie tylko niewielką część całego kompleksu. Uważam, że samo centrum będzie za małe dla stolicy naszego regionu – komentuje Maciej Ussarz z Prawa i Sprawiedliwości.

– Biorąc pod uwagę jak często mamy do czynienia z patodeweloperką, wydaje się że tym razem jest szansa na dobry, zrównoważony projekt zabudowy centrum Szczecina. Odpowiadający na wiele potrzeb tego obszaru. Ogólnodostępny parkingowiec, o którym nie ma mowy we wniosku, nie był moim zdaniem tutaj najważniejszy. Oczywiście wszystko jest jeszcze na dużym poziomie ogólności, czekamy na więcej informacji, bo diabeł zwykle tkwi w szczegółach – dodaje Przemysław Słowik z klubu Koalicji Obywatelskiej.

Władysław Dzikowski z Koalicji Samorządowej Szczecin, który przewodniczy komisji ds. budownictwa, z komentarzami czeka do czasu zakończenia rozmów w tej sprawie z miejskimi urzędnikami.

Przed budynkiem będzie miejski plac

Miasto zajmuje się też podziałem działek na pl. Zawiszy Czarnego. Fragment od strony al. 3 Maja zostanie bowiem wydzielony na miejski plac, a nowa zabudowa będzie nieco odsunięta od ulicy.

– Pozostała część działki, po niezbędnych regulacjach, będzie przeznaczona jako wkład własny gminy do przedsięwzięcia realizowanego w partnerstwie publiczno-prywatnym – informuje Dariusz Sadowski z urzędu miasta.

Biegły rzeczoznawca przygotuje opinię na temat wartości tej działki, która będzie podstawą do przedstawienia oferty prywatnym inwestorom. Dopiero po pozyskaniu zainteresowanego inwestycją partnera, przyjdzie czas na prace projektowe, a później budowlane.

Pierwotnie miał być tutaj kościół

Plac Zawiszy Czarnego nosił przed wojną nazwę Kirchplatz. Niemcy chcieli bowiem postawić tam kościół, świetnie widoczny z nabrzeża Odry i stanowiący kompozycyjne dopełnienie skarpy przy dworcu. Tych planów nigdy jednak nie zrealizowano, a w czasach polskiej administracji na środku placu pojawiły się parterowe baraki przeznaczone głównie dla drobnego przemysłu.