„Podczas trwających prac napotkano na sporo przeszkód i w tej chwili mamy sygnały, że istnieje ryzyko opóźnienia ich zakończenia” – mówił Roman Walaszkowski, dyrektor Stowarzyszenia Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego, lidera projektu Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Jednocześnie zapowiedział, że w 2026 roku na pewno pojedziemy pociągiem do Polic.

Temat SKM-ki był jednym z wątków konferencji „Kierunki rozwoju transportu i komunikacji miejskiej 2025”, którą zorganizowało Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP Oddział w Szczecinie.

W agendzie spotkania w sali sesyjnej urzędu miasta znalazło się 11 punktów. Zaproszeni goście przygotowali prezentacje między innymi o modernizacji transportu publicznego, kluczowych inwestycjach drogowych w regionie czy budowie obwodnicy Polic. Sporo czasu zajęła wspomniana SKM-ka.

Jest już sporo opóźniona

Przypomnijmy, że pierwotnie zakładano zakończenie inwestycji wraz z końcem 2022 roku. Poważne problemy wykonawcy przebudowy infrastruktury torowej sprawiły, że realizacja projektu znacząco się opóźniła. Trzeba było ją „fazować”, przekładając część robót na kolejną perspektywę budżetową, by nie stracić dofinansowania unijnego.

Obowiązujący termin zakończenia prac na najbardziej zaniedbanej linii do Polic to koniec 2025 roku. Certyfikacja trasy zajmie kilka kolejnych miesięcy, więc pierwsze pociągi pasażerskie pojawiłyby się na torach w północnej części Szczecina po czerwcu 2026 roku. Dyrektor Walaszkowski przyznał jednak, że ten termin obowiązuje tylko formalnie, a z PKP PLK słychać już o możliwym opóźnieniu.

– Podczas budowy drugiego toru między stacjami Szczecin Główny i Turzyn napotkano na problemy pod ziemią. Trzeba było zmienić projekt, więc już tutaj nastąpiło pewnego rodzaju opóźnienie – mówił.

„Kwiatków” jest sporo, ale prace przyspieszyły

Szykuje się więc kolejny poślizg, ale najprawdopodobniej nie będzie on znaczący. – Zapewniam, że w 2026 roku pojedziemy SKM-ką do Polic – zapowiedział Roman Walaszkowski. – Różnych „kwiatków” na projekcie jest sporo, ale w tej chwili prace naprawdę znacznie przyspieszyły. Postęp jest widoczny.

Na razie SKM-ka działa w okrojonej wersji, pomiędzy Szczecinem a Goleniowem, Stargardem i Gryfinem. Pasażerowie mogą korzystać ze wspólnego biletu okresowego łączącego przejazdy pociągami z komunikacją miejską.

W przyszłości planowane jest uruchomienie SKM-ki w kierunku Kołbaskowa. Najpierw jednak musi zostać przebudowana cała infrastruktura torowa w kierunku granicy. Na razie PKP PLK szuka finansowania dla tej inwestycji.