Należy do najwybitniejszych polskich artystek. Jako jedna z pierwszych w naszym kraju zaczęła zajmować się sztuką konceptualną. Jej prace z zakresu body artu, sztuki feministycznej i sztuki krytycznej miały w Polsce charakter prekursorski! Ewa Partum już 7 grudnia przyjedzie do Szczecina, by przedstawić swój Wykład Mistrzowski!
Odpowiedź na konwencjonalny język sztuki
Ewa Partum jest artystką bardzo aktywną, a działa już od sześciu dekad! Studiowała w Łodzi w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Pięknych oraz na wydziale malarstwa ASP w Warszawie, gdzie w 1970 roku obroniła dyplom na temat poezji jako sztuki. Jej instalacja „Obecność/Nieobecność” z 1965 roku jest uznawana za pierwszą w Polsce pracę w przestrzeni publicznej.
„To była moja prywatna inicjatywa, która stanowiła odpowiedź na konwencjonalny język sztuki. Na białym płótnie odrysowano kontury mojego ciała, po czym wstałam i pozostawiłam na nim rekwizyty. Zamiast namalować obraz, ustawiając białe płótna, stworzyłam instalację, gdzie cień rzucony na płótno oznaczał obecność, bezcień natomiast nieobecność”, tak opowiadała o niej w rozmowie z Magdą Grzybowską, opublikowanej w portalu Sztukapubliczna.pl.
Słynna Galeria Adres
W roku 1966 poznała Andrzeja Partuma (późniejszego męża) i jeśli wierzyć jej własnej relacji, to ona wprowadziła tego tak znanego później twórcę w zagadnienia współczesnej i najnowszej sztuki. Prawdopodobnie nie zwróciłby się w tym kierunku bez jej udziału. Ten wpływ jest wyraźny w jego późnych zbiorach wierszy i działalności słynnego Biura Poezji. Ona sama latach 1972–1977 prowadziła w Łodzi autorską galerię Galeria Adres, w której prezentowała sztukę konceptualną i m.in. dokumentację prac artystów Fluxus. Lokal mieszczący się przy ulicy Piotrkowskiej stał się miejscem eksperymentów i testowania granic i możliwości sztuki.
Feminizm i krytyka stereotypów
Od 1973 r. Ewa Partum zajmowała się także filmem awangardowym, a od połowy lat 70. przez dwie dekady niemal wyłącznie tematyką feministyczną. Krytykowała zakorzeniony w kulturze stereotyp patrzenia na kobietę przez pryzmat jej ciała i urody, nadających jej wartość i status. Do najważniejszych jej działań w tym kontekście należy zrealizowana w 1980 roku w Galerii Małej w Warszawie wystawa zatytułowana „Samoidentyfikacja”. Ekspozycja składała się m.in. z serii fotomontaży przedstawiających nagą postać artystki umieszczoną na tle warszawskich ulic. Na zdjęciach Ewa Partum pojawiała się między przechodniami, na skrzyżowaniu ulic, w kolejce do sklepu itp.
Ubrana w ślubną suknię z napisem „For Men”
Wątki feministyczne bardzo silnie zaakcentowała, przedstawiając w Galerii O.N. w Poznaniu performance „Kobiety, małżeństwo jest przeciwko wam!”. Ubrana w ślubną suknię i owinięta przezroczystą folią z napisem „For Men” przy dźwiękach marsza weselnego rozcinała kolejne warstwy tego ubioru, aby w końcu nago pokazać się przed publicznością.
Na jednej z wystaw zorganizowanych w latach 90. wraz z grupą asystentek rozdawała widzom koperty, w których umieściła hasło: „Polskie artystki awangardowe mają swoją wielką szansę dopiero jako zwłoki”.
Od Madrytu do Nowego Jorku
W 2007 roku prace Ewy Partum pokazywano na wystawie „WACK! Art and feminist revolution” w MOCA w Los Angeles, a w 2008 na wystawie „re.act.feminism” w Akademie der Künste w Berlinie, w którym mieszka i tworzy od 1983 roku. Jej prace znajdują się m.in. w kolekcji MoMA w Nowym Jorku, Tate Modern w Londynie, Museo Reina Sofia w Madrycie oraz wielu innych muzeach i galeriach.
Spotkanie z Ewą Partum w Szczecinie odbędzie się 7 grudnia w TRAFO Trafostacji Sztuki. Początek o godz. 18.00. Wstęp jest wolny.
Cykl Wykładów Mistrzowskich w TRAFO to wykłady prowadzone przez wybitne artystki i artystów, kuratorki i kuratorów wystaw, krytyczki i krytyków. Każdy z gości prezentuje część swojego bogatego dorobku twórczego. Dotychczas w ramach cyklu odbyły się spotkania m.in. z Andą Rottenberg, Zbigniewem Liberą czy Ryszardem Grzybem. Cykl jest realizowany w ramach współpracy TRAFO i Akademii Sztuki w Szczecinie.
Komentarze
0