Trwa modernizacja infrastruktury kolejowej na trasie Poznań – Szczecin. Niedawno PKP Polskie Linie Kolejowe zakończyły budowę drugiego toru na odcinku między Choszcznem i Dolicami, powstały też nowe perony przystanków w Ziemomyślu i Dolicach.

Pierwotnie zakładano, że prace związane z przebudową torów i przystanków między Poznaniem i Szczecinem potrwają do końca 2022 roku. Teraz mówi się o terminie upływającym rok później.

Inwestycja zapewni sprawniejszą komunikację między stolicami obu województw. Najszybsze pociągi mają rozwijać na tej trasie prędkość 160 km/h, co pozwoli w 2024 roku skrócić czas przejazdu poniżej 2 godzin. Większa przepustowość linii oznacza przejazd większej liczby pociągów i uruchomienie dodatkowych połączeń. Poprawią się też warunki przewozu towarów. Nowe urządzenia sterownia ruchem kolejowym zwiększą bezpieczeństwo.

W tym celu przebudowywana jest infrastruktura na odcinku o łącznej długości ok. 190 km. Co zostało do tej pory zrobione? – Dwa nowe tory z siecią trakcyjną i nowoczesnymi urządzeniami sterowania są już gotowe m.in. na odcinkach Poznań – Wronki, Słonice – Choszczno, Choszczno - Dolice oraz Stargard – Szczecin Dąbie. Obecnie wykonawcy pracują m.in. na odcinku Wronki – Dobiegniew (bez stacji Krzyż), Rębusz – Słonice i Kolin – Stargard – informuje Bartosz Pietrzykowski z zespołu prasowego PKP PLK.

Modernizowane są też przystanki. Już w 26 miejscowościach między Poznaniem a Szczecinem można wygodniej wsiadać do pociągów z nowych peronów. Na terenie województwa zachodniopomorskiego przebudowano przystanki w Bierzwniku, Rębuszu, Starym Klukomiu, Choszcznie, Ziemomyślu, Dolicach, Morzycy, Kolinie, Grzędzicach, Miedwiecku, Reptowie i Szczecinie Zdunowie.

– Wyższe, szersze i dłuższe perony, ułatwiają pasażerom wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Platformy zostały dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Wykonano wygodne dojścia do peronów i antypoślizgową nawierzchnię wraz ze ścieżkami naprowadzającymi dla osób niewidomych i niedowidzących. Zamontowane zostały nowe wiaty i ławki, które poprawiły komfort oczekiwania na pociąg. Jaśniejsze LED-owe oświetlenie zapewnia bezpieczne podróżowanie po zmroku. Orientację podróżnym ułatwią tablice z czytelnym oznakowaniem i gabloty z rozkładami jazdy. Obok peronów są stojaki na rowery, dzięki którym osoby podróżujące koleją, mogą połączyć dwa ekologiczne środki transportu – wylicza Bartosz Pietrzykowski.

Inwestycja pn. „Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Poznań Główny – Szczecin Dąbie" to łączny koszt ponad 4 mld zł. Jest współfinansowana z unijnego programu „Łącząc Europę" (CEF).