Gdzie i kiedy?
piątek, 2 listopada 2018, 19:00
Za ile?
25 - 55 zł
Berlińska orkiestra pod kierownictwem pochodzącego z Francji dyrygenta Michaëla Cousteau wykona dzieła z kręgu kompozytorów niemieckich i francuskich należące do kanonu muzyki orkiestrowej.

ARTYŚCI:

- Berlin Youth Orchestra

- Orchestre du Conservatoire de Versailles Grand Parc

- BMC Vokalconsort

- Isabelle Cals - mezzosopran

- Michael Cousteau - dyrygent

UTWORY:

- Ludwig van Beethoven - Uwertura Egmont op. 84

- Richard Wagner - Wesendonck Lieder

- Albéric Magnard - Hymne à la justice

- Olivier Messiaen - Les Offrandes oubliées

- Claude Debussy - Trois nocturnes

Choć pierwszy koncert Berlin Youth Orchestra, znanej też jako Landesjugendorchester Berlin, odbył się w 1987 roku, zatem już ponad 30 lat temu, zespół ten niezmiennie cechuje młodość. LJO (Landesjugendorchester) to projekt zrzeszający młodych, a wręcz nastoletnich wykonawców – laureatów konkursu muzycznego „Jugend musiziert” i innych utalentowanych instrumentalistów w wieku od 14 do 21 lat. Co roku wyróżnieni muzycy spotykają się dwa razy na około dziesięć dni prób z doświadczonym dyrygentem, a cały projekt wieńczy seria koncertów.

Berlińska orkiestra pod kierownictwem pochodzącego z Francji dyrygenta Michaëla Cousteau wykona dzieła z kręgu kompozytorów niemieckich i francuskich należące do kanonu muzyki orkiestrowej. Wszystkie wybrane kompozycje stanowią popis różnorodnych możliwości orkiestrowych, począwszy od powstałej na przełomie klasycyzmu i romantyzmu uwertury „Egmont” Ludwiga van Beethovena, napisanej pierwotnie jako muzyka teatralna do dramatu Johanna Wolfganga von Goethego. Reprezentację niemieckiego romantyzmu stanowić będzie także najsłynniejszy nieoperowy utwór Richarda Wagnera „Wesendonck Lieder”, cykl pieśni do słów Mathilde Wesendonck. Monumentalna, wręcz patetyczna symfonika, zakorzeniona w duchu romantycznym to także domena mniej w Polsce znanego francuskiego kompozytora przełomu XIX i XX wieku Albérica Magnarda, nazywanego „francuskim Brucknerem”. Jego „Hymne à la justice” napisany w latach 1902–1903 to muzyczny komentarz twórcy poruszonego słynną sprawą Alfreda Dreyfusa.

Dwa dzieła mistrzów znad Sekwany Claude’a Debussy’ego i Oliviera Messiaena to z kolei możliwość zaprezentowania całej palety orkiestrowych barw. Impresjonistyczne Trzy nokturny Debussy’ego zatytułowane „Nuages” (Chmury), „Fêtes” (Święta) i „Sirènes” (Syreny), ukończone w 1899 roku, tylko z nazwy nawiązują do spokojnych „nocnych” miniatur kojarzonych np. z muzyką Chopina. Każda część stanowi rozbudowaną, niezależną kompozycję, w której kompozytor przekazuje różnorodne zmysłowe wrażenia związane z tematem danej części.

„Les Offrandes oubliées” (Zapomniane ofiary) to pierwsza wykonana publicznie kompozycja Messiaena, pochodząca z 1930 roku. Opatrzona podtytułem „Méditation symphonique” (Medytacja symfonicza) podzielona jest na trzy ogniwa: „La Croix” (Krzyż), „Le Péché” (Grzech), „L’Eucharistie” (Eucharystia), inspirowana jest tak istotną w twórczości tego kompozytora tematyką religijną.