Spółka Sweco Polska wygrała przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej nowego mostu i kładki, które połączą lewobrzeżną część Szczecina z Kępą Parnicką.

Chodzi o most od strony ul. Zapadłej i kładkę pieszo-rowerową na wysokości dworca głównego, a także przebudowę istniejącego układu drogowego. 

Oferta Sweco była najkorzystniejsza spośród tych, które wpłynęły w ramach przetargu. Prace projektowe w ich wykonaniu kosztować będą 3,6 mln zł i potrwają dwa lata od dnia podpisania umowy.

Most z dwoma pasami ruchu, chodnikami i drogą rowerową

Nowy układ drogowy będzie w przyszłości zaczynał się przy skrzyżowaniu ul. Kolumba z ul. Zapadłą. Powstanie dojazd do mostu, którym będzie można przejechać na Wyspę Zieloną, a następnie nową drogą, przez groblę, do ul. Heyki na Kępie Parnickiej.

– Zgodnie z założeniami do Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzeni planowane połączenie ma być ulicą klasy „L” o dwóch pasach ruchu, z obustronnymi chodnikami oraz ścieżką rowerową. Most powinien spełniać wymagania IV klasy żeglownej. Szczegółowe rozwiązania techniczne będą znane po opracowaniu dokumentacji projektowej – informuje Piotr Zieliński, rzecznik prasowy miasta ds. inwestycji.

Ta inwestycja oznacza rezygnację z planów budowy w rejonie ul. Zapadłej mostu, który miał być częścią obwodnicy śródmiejskiej i prowadzić ruch alternatywną trasą w kierunku Basenu Górniczego. Zamiast tego obwodnica ma kończyć się na ul. Kolumba (na razie dotarła do węzła Łękno), a kierowcy wyjeżdżający z miasta pojadą dalej ul. Tama Pomorzańska do ul. Krygiera.

Kładka w miejscu przedwojennego mostu

Drugą częścią przygotowywanego projektu będzie kładka pieszo-rowerowa w miejscu przedwojennego Mostu Dworcowego przed stacją Szczecin Główny. Przechodzić będzie przez wyspę Przymoście z przystanią wioślarską, w miejscu mostku, który łączy ją obecnie z Kępą Parnicką.

Lepsze skomunikowanie wyspy jest konieczne, bo prowadzone są na niej dwie duże inwestycje mieszkaniowe (Siemaszko i Budnex), planowana jest trzecia (Atal), a po sąsiedzku, na Łasztowni, powstaje czwarta (JW Construction). A w tej chwili na Kępę Parnicką prowadzi tylko dojazd przez most od strony ul. Energetyków.

Wcześniej zapowiadano, że w kosztach budowy mostu od strony ul. Zapadłej będą partycypować deweloperzy.

- W grę wchodzą nie tylko deweloperzy, ogólnie podmioty prywatne - firmy, przedsiębiorcy. Procedura wyboru w trybie partnerstwa publiczno-prywatnego musi byc konkurencyjna i zgodna z prawem - podkreśla Piotr Zieliński.