Kolejny koncert w ramach cyklu Amfiteatr Jazz Cafe. O godz. 17:00 w Teatrze Letnim wystąpi Marianna Wróblewska, wokalistka jazzowa, laureatka tzw. "Złotej dziesiątki" II Festiwalu Młodych Talentów w Szczecinie w 1963 r. Podczas koncertu, zgodnie z hasłem „Majdaniec w amfiteatrze Majdaniec”, w ramach Amfiteatr Jazz Café, Marianna Wróblewska wykona kilka specjalnie na ten koncert przygotowanych piosenek, niegdysiejszej koleżanki ze Złotej Dziesiątki legendarnego już Festiwalu Młodych Talentów w Szczecinie.
22 lipca 2018, godz. 17:00
MARIANNA WRÓBLEWSKA z towarzyszeniem zespołu RAMA 111
Jan Rejnowicz – piano
Przemek Dyakowski – saksofony
Janusz Kadyszewski - kontrabas
Marianna Wróblewska - wokalistka jazzowa. Była laureatką tzw. "Złotej dziesiątki" II Festiwalu Młodych Talentów Szczecin 1963 wraz z Haliną Frąckowiak czy Zdzisławą Sośnicką. Zauważono ją i od tamtej pory jej kariera potoczyła się błyskawicznie. Od 1967 współpracowała z zespołem Rama 111. W 1968 r. odniosła swój pierwszy, poważny sukces zdobywając I nagrodę na festiwalu "Jazz nad Odrą" we Wrocławiu i została uznana za nadzieję polskiej wokalistyki jazzowej. Śpiewając przede wszystkim jazz, nie stroniła od ambitnej piosenki. Współpracowała ze studiem piosenki Pagartu. W 1974 na Coupe d'Europe w Villach w Austrii wspólnie z Anną Jantar i Tadeuszem Woźniakiem zdobyła III nagrodę. Występowała z najlepszymi zespołami i solistami jazzowymi - Mieczysławem Koszem, Zbigniewem Namysłowskim, Włodzimierzem Nahornym. Współpracowała z zespołami Bizony, Paradox, SBB, Old Timers, Rama 111, Swing Workshop. Była wokalistką Zespołu Jazzowego Zygmunta Wicharego. Koncertowała w ZSRR, NRD, RFN, USA, Finlandii, Szwecji, Szwajcarii, Syrii, Bułgarii i na Węgrzech.
Ostatnim poważnym koncertem przed długą przerwą w aktywności estradowej był udział w Sopot Molo Jazz Festiwal 1998 r. Po 11 latach przerwy Marianna Wróblewska, wzięła udział w II edycji jazzowego spektaklu „Śpiewając Jazz", którego premiera miała miejsce na Festiwalu Jazz Jamboree w listopadzie 2009 r. w Teatrze Polonia w Warszawie i od tego czasu regularnie koncertuje.
Jej siedem albumów dowodzi, że jest artystką o szerokich możliwościach interpretacyjnych i zjawiskiem niepowtarzalnym na polskim rynku muzycznym. Posiada wspaniały, "czarny" głos o ogromnej skali. Wybrana dyskografia: 1972 – Sound of Marianna Wróblewska (cytat z okładki: „Pierwsza indywidualność w dziejach polskiej wokalistyki jazzowej, Marianna Wróblewska, oddaje w ręce melomanów swoją pierwszą płytę długogrającą. W historii polskiej fonografii jazzowej byłaby to pierwsza płyta długogrająca nagrana przez wokalistkę, gdyby utrwalona była na niej muzyka wyłącznie jazzowa. Ale tak nie jest. Niejednolity - pod względem prezentowanych gatunków muzycznych charakter tej płyty nie jest jednak dziełem przypadku, ani, tym bardziej, gestem w stronę różnorodnych gustów słuchaczy. Uzasadnia go cała dotychczasowa biografia artystyczna Marianny Wróblewskiej, stanowiąca wędrówkę po różnych regionach muzyki..."), 1973 – Byle bym się zakochała, 1978 – Feelings of Marianna Wróblewska, 1980 – Odpowiednia dziewczyna, 1988 – Privilege, 1990 - Wieczór samotnych pań.
Artystka po latach przerwy w aktywnym koncertowaniu wróciła na estradę z nowymi siłami, werwą i pomysłami. Po ostatnich koncertach wydaje się, że zaplanowana przerwa wyszła artystce jak najbardziej na dobre. Nowe brzmienie, jeszcze mocniejszy i klarowny głos oraz bardzo szeroki i różnorodny repertuar to nowe, atrakcyjne oblicze Divy Polskiego Jazzu.
Podczas koncertu, zgodnie z hasłem „Majdaniec w amfiteatrze Majdaniec”, w ramach Amfiteatr Jazz Café, Marianna Wróblewska wykona kilka specjalnie na ten koncert przygotowanych piosenek, niegdysiejszej koleżanki ze Złotej Dziesiątki legendarnego już Festiwalu Młodych Talentów w Szczecinie.
RAMA 111 założona została w 1966 roku przez Jana Rejnowicza (fortepian), który namówił do współpracy Przemka Dyakowskiego (saksofony), Romana Skurzyńskiego (kontrabas) i Andrzeje Śliwę (perkusja). Zespół szybko stał się jedną z najlepszych formacji tanecznych Trójmiasta, regularnie występując w legendarnych klubach: Żak i Rudy Kot. Pierwszy poważniejszy występ „zaliczyli” podczas Festiwalu „Jazz Nad Odrą ‘68” we Wrocławiu. W trzy lata później, z Piotrem Nadolskim (trąbka) w składzie, za jazzowe opracowanie staropolskiej pieśni rycerskiej „Bogurodzica” otrzymali tam trzecią nagrodę. Od tego czasu, w przerwach między zagranicznymi wojażami, występowali m.in. na festiwalach „Jazz Jamboree” i „Jazz Jantar”, w warszawskiej Filharmonii Narodowej i katowickim Spodku oraz w sopockiej Operze Leśnej i w Non-Stopie. Przez dekadę byli też zespołem Rozgłośni Polskiego Radia w Gdańsku.
Komentarze
1