Modele kadłubów lodołamaczy przeszły w drugiej połowie grudnia testy na specjalnym basenie lodowym w Hamburgu. Stocznia Remontowa Shipbulding z Gdańska buduje dwie takie jednostki dla Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie.

Nowe lodołamacze zastąpią najbardziej wysłużone jednostki w szczecińskiej flocie RZGW. Będą dużo bardziej zaawansowane technologicznie od swoich poprzedników.

- Lodołamacze liniowe przeznaczone są przede wszystkim do kruszenia i rozdrabniania lodu oraz likwidacji zatorów lodowych jak również odprowadzania pokruszonego lodu w celu zapobiegania wystąpienia powodzi zatorowej. Nowoczesne oraz doskonale wyposażone jednostki poprawią bezpieczeństwo przeciwpowodziowe mieszkańców Szczecina i Województwa Zachodniopomorskiego – mówi Tomasz Pietras, Dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie.

Na razie trwają prace projektowe. Ich częścią są badania modelowe. Najpierw Centrum Techniki Okrętowej w Gdańsku prowadziło je w basenie płytkowodnym oraz na jeziorze Wdzydze. W drugiej połowie grudnia przyszedł czas na testy w specjalistycznym basenie lodowym w The Hamburg Ship Model Basin (Hamburgische Schiffbau-Versuchsanstalt GmbH). Wstępne wyniki prób będą znane w styczniu.

na zdj. Praca w zatorze lodowym

- Podczas hamburskich badań wykonano następujące testy: wyłamywanie rynny lodowej – holowanie kadłuba, wyłamywanie rynny lodowej wraz ze skrętem przy użyciu napędu, poruszanie się w pokruszonym lodzie wraz ze skrętem w stałą pokrywę lodową oraz praca w zatorze lodowym – mówi Stefan Iwicki, kierownik Centrum Operacyjnego Ochrony Przeciwpowodziowej RZGW Szczecin.

Wartość kontraktu na budowę dwóch lodołamaczy to 30,25 mln zł. Ich zakup współfinansowany jest z unijnych środków Funduszu Spójności w ramach zadania „Kontynuacja budowy lodołamaczy dla RZGW Szczecin”.

na zdj. Widok z kamery podwodnej