Nad Regalicą w Podjuchach powstaje nowy, wyższy most kolejowy. Powinien być gotowy w grudniu 2023 roku. – Inwestycja postępuje zgodnie z harmonogramem – zapewnia Marek Duklanowski, dyrektor Wód Polskich w Szczecinie, które odpowiadają za realizację tego projektu w ramach Programu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły.

Obecnie pociągi przejeżdżają nad Regalicą po dużo niższym moście z zabytkowym zwodzonym przęsłem, którego mechanizm czasem zawodzi. Stwarza to problemy zarówno dla ruchu kolejowego, jak i żeglugi śródlądowej. Dlatego tuż obok rozpoczęła się budowa nowej przeprawy.

– To zadanie spektakularne, zarówno jeżeli spojrzymy na to jak zmienia się krajobraz nad Regalicą, jak i gdy uświadomimy sobie, jak wiele się zmieni w Szczecinie jeżeli chodzi o bezpieczeństwo przeciwpowodziowe oraz standard podróży koleją. To likwidacja wąskiego gardła, które dławiło żeglugę i uniemożliwiało dynamiczne prowadzenie akcji interwencyjnych np. podczas akcji lodołamania. Na naszych oczach dzieją się więc ważne, powiedziałbym nawet historyczne rzeczy – uważa dyrektor Duklanowski.

Co zostało już zrobione?

Nowy most będzie składał się z dwóch stalowych, trójprzęsłowych konstrukcji kratownicowych, dla każdego z torów z osobna (na starej przeprawie jest tylko jeden tor), posadowionych na wspólnych przyczółkach i filarach. Całość będzie wyniesiona 6,2 m powyżej poziomu wysokiej wody. W czwartek dziennikarze mogli z bliska zobaczyć postępy na placu budowy.

– Zrealizowaliśmy budowę podpór nurtowych i przyczółku. Przywrócono do użytkowania nieczynne tory i rozjazdy. Wybudowano 2 perony tymczasowe wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną i dla obsługi pasażerów. Trwa wznoszenie budynku nowej nastawni dysponującej „Sj”. Zrealizowaliśmy oczyszczenie terenu z drzew, karpin, niewybuchów oraz przygotowanie dróg dojazdowych i placów składowych – wylicza Sławomir Krekora, dyrektor kontraktu z firmy Budimex SA, która za budowę mostu otrzyma 282 mln zł.

Będzie nowy peron i przejście podziemne

Inwestycja wiąże się również z przebudową układu torowego na pobliskiej stacji Szczecin Podjuchy, gdzie powstanie nowy dwukrawędziowy peron o długości 400 metrów i przejście podziemne z windami. Łącznie zbudowanych zostanie ok. 12 km nowych torów i 25 nowych rozjazdów. Wykonany zostanie nowoczesny, elektroniczny system sterowania ruchem kolejowym, zastępujący obecne urządzenia mechaniczne. Zaprojektowano nowy budynek nastawni i nowy wiadukt kolejowy nad ul. Szklaną.

Stary most zostanie rozebrany. Pozostanie tylko wpisane do rejestru zabytków zwodzone przęsło wraz z bezpośrednim otoczeniem.

Projekt finansowany jest ze środków Banku Światowego, Unii Europejskiej i budżetu państwa.