W zajezdni przy ul. Klonowica przygotowano 6 stanowisk stacji ładowania autobusów elektrycznych. To niezbędna infrastruktura dla nowych pojazdów, które właśnie zaczynają docierać do Szczecina.

Z każdej ze stacji będą mogły korzystać jednocześnie 2 autobusy. Urządzenie ma 120 kW. Pozwoli naładować całą baterię w czasie ok. 1,5 godziny, jeśli podłączony będzie tylko jeden pojazd. Przy równoczesnym ładowaniu dwóch autobusów, czas oczekiwania wzrasta do 3 godzin.

Wykonawcą było konsorcjum firm Ekoenergetyka Sales sp z o.o. oraz Westa Building sp z o.o. Koszt inwestycji to ponad 1,6 mln zł.

Pierwsze „elektryki” już w Szczecinie

Stacje ładowania są potrzebne, bo do Szczecina zaczęły docierać zamówione przez miasto autobusy elektryczne. W poniedziałek miasto poinformowało, że pierwsze cztery przegubowe Solarisy są już w zajezdni przy Klonowica (we wtorek o godz. 10:00 zostaną zaprezentowane mediom). Łącznie zamówiono ich 8, kosztowały 32,3 mln zł (z czego 20,4 mln zł to dofinansowanie unijne).

Wiosną 2022 r. można się spodziewać w Szczecinie 6 krótszych, 12-metorwych autobusów elektrycznych, też zamówionych w Solaris Bus & Coach (kosztowały 16,5 mln zł – 6 mln zł pochodzi z dofinansowania). Wszystkie autobusy, które trafią na ulice Szczecina przystosowane będą do szybkiego ładowania zarówno przez złącze plug-in, jak i pantograf.

Będą też stacje ładowania „na mieście”

Do obsługi nowych pojazdów powstaną jeszcze stacje ładowania na trzech przystankach końcowych: przy Kolumba, Owocowej i Kołłątaja. Wybór nie jest oczywiście przypadkowy, pierwsze „elektryki” będą bowiem obsługiwać trasy linii 75 i 87.

Wykonawcą tych ładowarek pantografowych będzie spółka Ekoenergetyka – Polska S.A. Za 3,5 mln zł przygotuje trzy stacje o znamionowej mocy wyjściowej 400kW, wraz z konstrukcją nośną kaptura ładowarki. W zakres kontraktu wchodzi też dostawa 3 abonenckich stacji transformatorowych, dostawa systemu telemetrycznego, szkolenie i wykonanie infrastruktury drogowej. Wszystko powinno być gotowe najpóźniej w połowie grudnia.