Doświadczenie VR, spektakl dźwiękowy czy ćwiczenia na dystans to nietypowe propozycje, w których będzie można uczestniczyć podczas drugiego tygodnia Spoiw Kultury.

W Szczecinie trwają Spoiwa Kultury. W tym tygodniu w dniach 30 września – 4 października zaplanowano wydarzenia w ramach drugiego setu. W większości bezpłatne wejściówki już się rozeszły, ale niemal wszystkie wydarzenia będzie można obejrzeć za darmo w internecie. Spektakle, które odbyły się w pierwszym tygodniu festiwalu, także są dostępne online do końca trwania Spoiw.

„Im więcej ludzi dowie się, czym dla nas jest feminizm, tym lepiej”

Była rozmowa z przeszłością, refleksją nad minionymi czasami, teraz kolej przyjrzeć się teraźniejszości. Drugi set Spoiw Kultury rozpocznie się 30 września od spektaklu „Femino 2.0”. Jest to spojrzenie na świat, w którym słowo feminizm jest niewłaściwie rozumiane.

Przedstawienie porusza poważne kwestie, ale z delikatnym przymrużeniem oka. Spektakl o kobiecości, na który zaproszeni są wszyscy dorośli: zarówno kobiety, te młode i starsze, jak i mężczyźni.

– Ten spektakl to głos młodszego pokolenia, które żyje w świecie zastanym, na który nie miało bezpośrednio wpływu, to ich spojrzenie oraz wyraz niezgody na pewne rzeczy, które się dzieją się tu i teraz – mówi Bibianna Chimiak, kurator wydarzenia.

„Femino 2.0” to próba ustosunkowania się do siebie i swojego ciała jako pewnego konstruktu społecznego, oswojenia feminizmu i rzucenia światła na postacie kobiet, które nigdy nie wyszły z mroku zapomnienia.

Spektakl będzie dostępny online:  https://youtu.be/veJYZn3Y9yw

Muzyka elektroniczna i szum drzew

1 października będzie można udać się do Puszczy Bukowej. Nie będzie to jednak zwykła przechadzka, a doświadczenie kulturalne. Spektakl „Atlas dźwięków/ Puszcza” jest kolekcją sześciu opowieści. Każda z narracji toczy się w innym tempie i opowiedziana jest innymi środkami.

„Atlas dźwięków/Puszcza” jest pokazem specjalnym opowieści związanych z przyrodą – zarówno dotyczących bezpośrednio samej Puszczy Bukowej, jak i przestrzeni, w których natura łączy się z wytworami ludzkiej cywilizacji. Będą to dźwięki, które korespondują z naturą. Muzyka elektroniczna powstaje w zestawieniu z miejscem, ale nie jest powieleniem dźwięków, a raczej ośmiela się zajrzeć w przyszłość, w której proporcjae między tymi dwoma dźwiękowymi sferami mogą być jeszcze bardziej przesunięte na rzecz tych stworzonych przez człowieka

Świat z Becketta na wyciągnięcie ręki

W piątek i sobotę (02.10 i 03.10) na uczestników czeka niesamowita przygoda. „Wyludniacz” to doświadczenie VR, w którym uczestnik może poczuć obecności ciał w postaci awatarów.

Po tym eksperymencie będzie można wziąć udział w spotkaniu z twórcami. Robert Mleczko i Adam Majiczek spróbują odpowiedzieć na pytania o interpretację wizji z tekstu sprzed kilku dekad. Jakie są możliwości i gdzie obecnie rozkładają się ich granice? Jak nowe technologie mogą być wykorzystywane w teatrze?

– Każda z osób zanurza się w osobne doświadczenie. Będą dwa stanowiska do przeżywania tej wirtualnej rzeczywistości jednocześnie, która zaangażuje zmysły wizualne i dźwiękowe. Po tym wirtualnym świecie będzie można również poruszać się, korzystając z dwóch kontrolerów w naszych dłoniach. Zachęcamy do przeczytania najpierw tekstu Samueala Becketta w tłumaczeniu Antoniego Libery, żeby zapoznać się z pierwowzorem, który zostaje przeniesiony do rzeczywistości wirtualnej. Prezentowane środowisko może wydać się niezbyt „miłym” do przebywania, trzeba być przygotowanym na siłę doświadczenia – radzi Janek Turkowski, organizator wydarzenia.

Służba zdrowia i śmierć

Również w sobotę 3 października do obejrzenia będzie spektakl „Po prostu”.

– Jest to rodzaj koncertu na dwóch aktorów, dlatego że rzeczywiście oni pełnią funkcje solistów, między nimi dochodzi do rozprawy prawie że muzycznej – opowiada Paulina Rudź, organizator.

Będzie to spektakl na podstawie dramatu autorstwa Piotra Wawra Seniora, w reżyserii Weroniki Szczawińskiej. Punktem wyjścia są autobiograficzne doświadczenia z lat osiemdziesiątych XX wieku i wydarzeń związanych ze śmiercią żony. Opowieść dotyczy nie tylko przeżyć osobistych, ale staje się poruszającym zapisem instytucjonalnego porzucenia, etycznego krachu struktur medycznych i społecznej wrażliwości.

– Sztuka na pewno podejmie temat, w jaki sposób teraz – podczas pandemii – funkcjonuje służba medyczna i tego, jak to wyglądało wcześniej. To podejście szerokie do tego, jak działa cały ten system, natomiast skupiamy się tam też na bardzo osobistej historii autora tekstu – dodaje Rudź.

To spektakl, w którym nie ma podziału na strefę widowni i scenę z aktorami. Po przedstawieniu zaplanowano spotkanie z reżyserką, Weroniką Szczawińską, autorem tekstu i aktorem, Piotrem Wawrem Seniorem i aktorem, Łukaszem Stawarczykiem. Niebywale aktualny tekst i jego interpretacja staną się pretekstem do rozmowy na temat osobistych przeżyć i tego, jak je odbieramy wraz z upływem czasu oraz jaki wpływ na życie każdego z nas ma służba zdrowia.

Spektakl będzie dostępny online: https://youtu.be/Ymhz7KfXoj8

Razem, a jednak osobno

Na zakończenie festiwalu zaplanowano niezwykłe wydarzenie na placu Solidarności. „Rozproszenie wszędzie! Ćwiczenie z dystansu solidarnego” to spektakl, który stworzą sami uczestnicy. Zgłębiając aspekty zachowania odległości między sobą, powstanie performans, którego aktorami będą zwykli ludzie. Każdy z uczestników otrzyma słuchawki, w których usłyszy instrukcje do wykonania. W tworzeniu tego projektu wzięło udział 13 choreografów i choreografek z wielu krajów.

To jedyne wydarzenie, na które są jeszcze dostępne wejściówki, warto się po nie zgłosić, by samemu stać się aktywnym uczestnikiem. Wydarzenie będzie można obejrzeć również online: https://youtu.be/VLh6wIXlBHg.

Na podsumowanie całego festiwalu organizatorzy w ramach nieformalnego after party zapraszają na plenerowe trzygodzinne Silent Disco. Będzie dwóch DJ-ów, którzy zapewnią możliwość wyboru spośród 3 kanałów z muzyką. Organizatorzy nie zdradzają jeszcze dokładnego miejsca, ale będzie to w okolicach Teatru Kana.