Najpiękniej położone nabrzeża u stóp Wałów Chrobrego wciąż czekają na niezbędny remont. Jest jednak szansa, że w tej sprawie wreszcie dojdzie do porozumienia między Polską Żeglugą Morską a miastem. Bulwar Chrobrego w stu procentach miałaby przejąć miejska spółka i to za pieniądze ze szczecińskiego budżetu zostałaby przeprowadzona kompleksowa przebudowa.

Właścicielem nabrzeży jest spółka Polsteam Żegluga Szczecińska. 51 procent udziałów ma w niej Żegluga Polska z Grupy Polskiej Żeglugi Morskiej (przedsiębiorstwo państwowe), a 49 procent Żegluga Szczecińska Turystyka Wydarzenia – spółka miejska.

Temperatura sporu już opadła

W ostatnich latach między współwłaścicielami zarysował się konflikt, w wyniku którego w 2019 r. żadna jednostka nie mogła zacumować przy Wałach Chrobrego podczas Dni Morza. Wiele wskazuje jednak na to, że temperatura sporu już opadła.

– Po zamianie kierownictwa PŻM w ubiegłym roku, doszło do dużej poprawy relacji obu stron. W sprawie nabrzeży doszło też do bezpośredniego spotkania pomiędzy dyrektorem naczelnym PŻM Andrzejem Wróblewskim a prezydentem Piotrem Krzystkiem – mówi Krzysztof Gogol, rzecznik prasowy Polskiej Żeglugi Morskiej.

– Miastu nadal zależy na całkowitym przejęciu najbardziej reprezentacyjnej części bulwarów. Cieszy nas fakt iż przedstawiciele PŻM zmienili dotychczasowe stanowisko i wykazują się inicjatywą w wyżej wymienionej sprawie – dodaje Celina Wołosz, rzecznik prasowy miejskiej spółki Żegluga Szczecińska Turystyka Wydarzenia.

„Kwestią jest wysokość ceny przekazania”

Już w 2016 r. Żegluga Szczecińska miała kupić wszystkie udziały w zarządzającej nabrzeżem spółce Polsteam. Podpisano nawet przedwstępną umowę, ale sprzedaż ostatecznie zablokował Minister Skarbu Państwa. Teraz optyka drugiej strony uległa zmianie.

– PŻM docelowo będzie chciała przekazać nabrzeża miastu, aby to miasto przeprowadziło kompleksowy remont, tak jak brzmiała pierwotna propozycja. Kwestią jest wysokość ceny przekazania – w tej sprawie trwają negocjacje. Rozmowy na ten temat będą prowadzone także w kolejnych miesiącach, mam nadzieję, że z pozytywnym skutkiem – mówi Krzysztof Gogol.

„Życzylibyśmy sobie, aby remont Bulwaru Chrobrego rozpoczął się jak najszybciej, ale jak będzie, czas pokaże”

Miasto wyremontowało wcześniej wszystkie inne najważniejsze fragmenty szczecińskich bulwarów, zarówno po lewej stronie Odry, jak i na Łasztowni. Przebudowa najbardziej reprezentacyjnego nabrzeża u stóp Wałów Chrobrego jest szczególnie istotna w kontekście organizowanych tam wydarzeń plenerowych. Przypomnijmy, że w 2024 r. do Szczecina przypłyną ponownie wielkie żaglowce w ramach regat The Tall Ships Races. Czy jest szansa, że do tego czasu uda się wyremontować Bulwar Chrobrego? I czy miasto jest przygotowane finansowo na kupno udziałów w spółce, a później przebudowę nabrzeży?

– Jest jeszcze za wcześnie, aby mówić o konkretnych cenach i ustaleniach. W momencie podpisania stosownych umów i porozumień Miasto rozpocznie działania w kierunku rewitalizacji nabrzeży. Mając na uwadze obecne oszczędności w budżecie miasta, dopóki przejęcie terenu nie zostanie sfinalizowane żadne kroki nie będą podejmowane. Życzylibyśmy sobie, aby remont Bulwaru Chrobrego rozpoczął się jak najszybciej, ale jak będzie, czas pokaże – mówi Celina Wołosz.

Wcześniej o porozumienie było trudno

Równolegle cały czas toczy się spór sądowy, którego stronami są Żegluga Szczecińska Turystyka Wydarzenia sp. z o.o. i Polsteam – Żegluga Szczecińska sp. z o.o. Do sądu sprawę skierowała miejska spółka, po tym jak zablokowano wspomnianą wcześniej możliwość kupna udziałów. W tej chwili strony procesu prowadzą negocjacje w trybie postępowania mediacyjnego.

W 2018 r. Polska Żegluga Morska zaprezentowała swoją koncepcję renowacji Bulwaru Chrobrego. Zaproponowała, by w połowie sfinansował ją drugi wspólnik – strona miejska. W tej sprawie od początku nie było jednak porozumienia i tamten pomysł jest już nieaktualny.