Za pół roku na Pomorzany będziemy podróżować po nowym torowisku. Wyremontowanych zostanie 20 km toru pojedynczego.
- Szczecin parę lat temu mocno postawił na tramwaje – mówi Piotr Krzystek, prezydent Szczecina – Dziś 40 procent pasażerów komunikacji miejskiej korzysta z tramwajów. To jest bardzo dobry wynik. Dlatego zanim rozpoczniemy rozbudowę sieci, musimy zająć się modernizacją obecnej. To co obecnie mamy, zawdzięczamy przedwojennym gospodarzom oraz powojennej przebudowie. Inne miasta dzisiaj wracają do tramwajów, my nie musimy. Szczecin ma to szczęście, że wiele torowisk jest wydzielonych z jezdni, co jest zaletą. Natomiast w innych miastach takich rozwiązań nie ma, tam szyny wpuszczone w jezdnie to wielki kłopot, zwłaszcza w godzinach szczytu.
Umowę na modernizację torowisk w Szczecinie w imieniu miasta podpisał prezydent Piotr Krzystek z dyrektorem Centrum Unijnych Projektów Transportowych Pawłem Szaciłło oraz Wiesławem Nowakiem, prezesem ZUE S. A. w Krakowie, generalnym wykonawcą prac. Czekają nas jeszcze do podpisania dwie kolejne umowy z tym wykonawcą.
Przedmiotem wykonania trzech umów jest przeprowadzenie remontu torowisk wzdłuż al. Wyzwolenia, Wawrzyniaka, Gdańskiej i na skrzyżowaniu ulic Bohaterów Warszawy z Jagiellońską oraz przebudowę zajezdni tramwajowej przy al. Wojska Polskiego. Wartość projektu wynosi 273 443 215, 80 zł (brutto), z czego dofinansowanie wynosi 131 170 000 zł (netto). Kwota dofinansowania stanowi 59 % kosztów kwalifikowanych.
Najpierw zajezdnia
11 października w Urzędzie Miejskim podpisano umowę na modernizację Zajezdni Pogodno. Wykonawca ma za zadanie wykonać projekt, a później przeprowadzić prace budowlane. Głównym celem przebudowy ma być umożliwienie garażowania i serwisowania niskopodłogowych tramwajów „Swing” z bydgoskiej PESy, która do tej pory dostarczyła już trzynaście wagonów. Mają powstać dwa nowe tory postojowe, nowe hale, wymieniona będzie cała instalacja kanalizacyjna. Zajezdnia wyposażona zostanie w specjalistyczny sprzęt do obsługi pojazdów, jak tokarka do obróbki kół czy podnośnik wagonów.
Prace mają być konsultowane z miejskim konserwatorem zabytków, gdyż zabudowania zajezdni są wpisane do rejestru zabytków. Zajezdnia została uruchomiona w 1934 roku i wówczas uchodziła za najnowocześniejszą w mieście. Była już raz modernizowana w II połowie lat 70 – tych, kiedy przebudowano ją z czołowej na przelotową oraz dobudowano nową halę. Obecna przebudowa zajezdni ma potrwać dwa lata.
Za pół roku nowymi torami na Piastów
Zgodnie z zapowiedziami, jeszcze w październiku zostanie podpisana umowa na modernizację torowisk tramwajowych i sieci trakcyjnej wzdłuż alei Piastów, na ulicach Wawrzyniaka i na skrzyżowaniu ulic Bohaterów Warszawy i Jagiellońskiej. Wymienionych zostanie ponad 4,5 km pojedynczego toru. Planowany termin zakończenia tych prac to 180 dni po podpisaniu umowy. Czyli można liczyć, że za pół roku na Pomorzany pojedziemy nowymi torami.
Obecny przy podpisaniu umowy prezes Tramwajów Szczecińskich Krystian Wawrzyniak został zapytany o remont torowiska w al. 3 Maja, czego nie obejmuje przebudowa ulic Potulickiej i Narutowicza. Przyznał, że brane jest to pod uwagę. Odcinek ten liczy sobie około 300 metrów i zostanie wyremontowany jeszcze przed zakończeniem prac na ulicach Narutowicza i Potulickiej.
W ramach Szybkiego Tramwaju
W marcu 2014 roku ma zostać podpisana umowa na remont torowiska na ul. Energetyków i Gdańskiej od Mostu Długiego do Basenu Górniczego. Remont ten zostanie przeprowadzony z myślą o Szczecińskim Szybkim Tramwaju, którego budowa ruszyła w marcu br., a ma zakończyć się za dwa lata. Nowe torowisko na Gdańskiej ma być ułożone w ciągu 12 miesięcy od podpisania umowy, czyli w momencie uruchomienia SST.
Ostatnim zadaniem dofinansowanym w ramach projektu „Budowa i przebudowa torowisk” w Szczecinie jest przebudowa układu torowo – drogowego na Bramie Portowej, co miało miejsce w zeszłym roku. Zadanie to w formule zaprojektuj i wybuduj w latach 2011 – 2012 wykonało za 22 miliony złotych konsorcjum Mostostal Warszawa i Torrkarrsson Zbigniew Kargul Warszawa.
Niezależnie od tych wszystkich prac trwa przebudowa ulic Potulickiej i Narutowicza. Do marca 2014 roku nie wpłynie ona na ruch komunikacji miejskiej. W dalszej kolejności będą wyłączane z ruchu poszczególne odcinki trasy. Zostanie przebudowana cała instalacja podziemna i naziemna, pojawi się nowa nawierzchnia ulic i torowisko, a także przebudowana pętla tramwajowa.
Komentarze
3