Festiwal AfryKamera jest pierwszym w regionie Europy Środkowo-Wschodniej festiwalem filmowym, który promuje kino afrykańskie, a także największą w Polsce imprezą poświęconą kulturze kontynentu afrykańskiego. To interdyscyplinarne wydarzenie skupiające szerokie środowisko ludzi zafascynowanych złożoną i wielobarwną kulturą Afryki. Kino Zamek ponownie zaprosiło filmy afrykańskie i zaprezentuje te dzieła szczecińskiej publiczności.

Przez lata Festiwalowi towarzyszyło hasło „Afryka jest Kobietą”, dlatego w tym roku selekcja skupiła się na twórczyniach i ich perspektywie w szerokorozumianej kulturze i w społeczeństwie. Hasłem przewodnim 18. edycji AfryKamery jest Kobieta. Dlatego selekcja zawiera filmy tworzone przez kobiety i o kobietach – debiutantek i artystek z dłuższym stażem. Festiwal podkreśla rolę kobiet w kulturze i sztuce afrykańskiej oraz tworzy bezpieczną strefę pełną kobiecej energii, w której głośno mówimy o feminizmie, rozwoju i sile kobiet.

W dniach 16-22 lutego 2024 w kinie Zamek w Szczecinie będzie można zobaczyć sześć filmów, które w ostatnich miesiącach prezentowane były na wielu międzynarodowych festiwalach, a wiele z nich dopiero na festiwalu Afrykamera miało swoje polskie premiery.

„Sira” (2023) w reż. Apolline Traore, to już piąty pełnometrażowy obraz urodzonej w Burkina Faso reżyserki, która za swoją najnowszą produkcję otrzymała nagrodę publiczności na tegorocznym Berlinale.

„Mami Wata” to nigeryjski kandydat do Oscara. „Ten piękny wizualnie i charyzmatycznie zagrany film, to zadziorna ekspresjonistyczna zaduma i przypowieść o władzy, nakręcona w lśniącej, kontrastowej czerni i bieli przez operatora Lílisa Soaresa” – pisał po brytyjskiej premierze filmu Peter Bradshaw z dziennika „The Guardian”.

„Banel i Adama” zachwyca wyjątkowo malowniczą, pustynną, momentami senną scenerią, a także odsłania rzeczywistość, w której przywiązanie do tradycji wygrywa z indywidualnymi wyborami czy marzeniami.

„Ojcze nasz, diabeł” to niezwykle przejmujące kino, pokazujące blizny i traumy kobiety, która w dzieciństwie doświadczyła wiele zła i przemocy.

„Żegnaj, Julio” ma za sobą imponującą liczbę festiwali, a opowiada o trudnej relacji dwóch kobiet.

Główną bohaterką filmu „Cztery córki” jest Olfa, pochodząca z nizin matka czterech córek. Dwie najmłodsze występują w filmie, zniknięcie dwóch najstarszych (wcielają się w nie aktorki) jest tematem pasjonującego „śledztwa”.

 

HARMONOGRAM POKAZÓW

 

BANEL I ADAMA (Banel & Adama)

16 lutego (piątek), godz. 19:15

dramat, Francja, Mali, Senegal (87 min)

Reżyseria: Ramata-Toulaye Sy

Obsada: Khady Mane, Mamadou Diallo

W niewielkiej wiosce na północy Senegalu mieszkają zakochani w sobie Banel i Adama. Banel za wszelką cenę stara się wyprowadzić z ukochanym do własnego domu, rozpocząć nowe, wspólne życie i zyskać wolność. Adama, zgodnie z lokalnymi zwyczajami, ma zostać szefem wioski. Jest przywiązany do tradycji przodków i czuje się odpowiedzialny za lokalną społeczność. Kłopoty spowodowane suszą sprawiają, że para spędza coraz mniej czasu razem, a Banel czuje się coraz bardziej samotna i nieszczęśliwa. Gdy umierają kolejni mieszkańcy, Adama postanawia wypełnić przeznaczenie i zostać przywódcą, czego Banel nie będzie w stanie zaakceptować. Film Ramaty-Toulaye Sy zachwyca wyjątkowo malowniczą, pustynną, momentami senną scenerią, a także odsłania rzeczywistość, w której przywiązanie do tradycji wygrywa z indywidualnymi wyborami czy marzeniami.

Nagrody i festiwale: TIFF, BFI London FF, Villa Medici FF, Melbourne MFF, Cannes MFF, Munich FF, New Zealand MFF. POLSKA PREMIERA

SIRA (Sira)

17 lutego (sobota), godz. 19:00

dramat, Burkina Faso, Francja, Niemcy, Senegal (122 min)

Reżyseria: Apolline Traoré

Obsada: Nafissatou Cissé, Mike Danon, Lazare Minoungou, Abdramane Barry

Apolline Traoré pokazuje w swym filmie historię zła i przemocy dokonywanej na ludności cywilnej, która niestety staje się częścią naszej codzienności, tej zupełnie bliskiej, jak i tej rozgrywającej się w dalekich zakątkach globu. To z jednej strony bardzo realistyczny i brutalny obraz ukazujący działania islamskich terrorystów, z drugiej portret młodej dziewczyny, Siry, która po utracie wszystkiego co najcenniejsze oraz porwaniu i gwałcie, których padła ofiarą, nie upada na duchu i walczy o przetrwanie w trudnych warunkach pustynnego Sahelu. To jeden z tym filmów, które powinien zobaczyć każdy i każda z nas.

Nagrody i festiwale: Berlin MFF – Panorama Audience Award, TIFF, FESPACO, Durban MFF, Sydney FF. POLSKA PREMIERA

MAMI WATA (Mami Wata)

18 lutego (niedziela), godz. 19:15

dramat, Nigeria 2023 (107 min)

Reżyseria: C.J. „Fiery” Obasi

Obsada: Rita Edochie, Uzoamaka Aniunoh, Evelyne Ily, Emeka Amakeze

C.J. „Fiery” Obasi snuje opowieść o niewielkiej wyspiarskiej wiosce Iyi, w której wszyscy są szczęśliwi i żyją w pokoju, wyznając kult morskiej bogini zapewniającej im wszelkie dobra – Mami Waty. Niektórzy mieszkańcy skarżą się jednak na konieczność oddawania swych plonów w ofierze i brak udogodnień cywilizacyjnych oraz poddają w wątpliwość działanie medium, przez którą bogini przemawia. Wykorzystuje to nieznajomy Jasper, który pojawia się na Iyi i uruchamia ciąg zdarzeń, doprowadzając do zburzenia spokoju, skłócenia mieszkańców i wprowadzenia przywództwa opartego na przemocy. „Mami Wata” to nie tylko filmowe nawiązanie do zachodnioafrykańskiego folkloru, ale również historia o tym, jak niszczone są niewielkie społeczności, kultywujące tradycyjne wierzenia. To także realizacyjny majstersztyk, w którym czarno-białe zdjęcia w połączeniu z obfitą i piękną charakteryzacją i kostiumami znakomicie dopełniają całą opowieść.

Nagrody i festiwale: Sundance FF – nagroda za zdjęcia, FESPACO – najlepsze zdjęcia; nagroda afrykańskich krytyków; najlepsze dekoracje, Karlovy Vary MFF, New Zealand MFF, BFI London FF, Filmfest München.

OJCZE NASZ, DIABEŁ (Our Father, the Devil)

20 lutego (wtorek), godz. 19:00

dramat, Francja, USA 2022 (108 min)

Reżyseria: Ellie Foumbi

Obsada: Babetida Sadjo, Souleymane Sy Savané, Jennifer Tchiakpe

Marie, niezwykle zdolna szefowa kuchni w domu opieki dla seniorów w niewielkiej francuskiej miejscowości, stara się prowadzić ciche i spokojne życie skupione przede wszystkim na pracy. Wszystko zmienia się, gdy do ośrodka przyjeżdża charyzmatyczny ksiądz z Kinszasy, w którym rozpoznaje przywódcę grupy zbrojnej, odpowiedzialnego za spalenie jej wioski, zamordowanie rodziny i zrobienie z niej, kilkunastoletniej wtedy dziewczynki, żołnierza. Od tego momentu jedynym celem Marie będzie zemsta i zabicie człowieka, który zrujnował jej życie i przez którego musiała uciekać ze swego kraju. Debiut filmowy Ellie Foumbi, ze znakomitą Babetidą Sadjo w głównej roli (znaną m.in. z ról w filmach “I oddychaj normalnie” w reż. Ísold Uggadóttir czy „Wysypisko” Pietera Van Hees), to niezwykle przejmujące kino, pokazujące blizny i traumy kobiety, która w dzieciństwie doświadczyła wiele zła i przemocy.

Nagrody i festiwale: Tribeca FF 2022 – nagroda publiczności dla najlepszego pełnomatrażowego filmu fabularnego, Indie Memphis FF 2022 – nagroda publiczności i najlepszy pełnometrażowy film fabularny, American Black FF 2022 – najlepszy pełnometrażowa fabuła, Venice FF 2022, Film Africa 2022, Hamptons MFF 2022. POLSKA PREMIERA

CZTERY CÓRKI (Les filles d'Olfa / Four Daughters)

21 lutego (środa), godz. 19:15

dramat, Tunezja, Francja, Arabia Saudyjska, Niemcy 2023 (107 min)

Reżyseria: Kaouther Ben Hania

Obsada: Eya Chikhaoui, Tayssir Chikhaoui, Olfa Hamrouni, Nour Karoui, Majd Mastoura

Główną bohaterką filmu jest Olfa, pochodząca z nizin matka czterech córek. Dwie najmłodsze występują w filmie, zniknięcie dwóch najstarszych (wcielają się w nie aktorki) jest tematem pasjonującego „śledztwa”. Ben Hania tropi siłę problematycznego międzypokoleniowego kobiecego przekazu, wydobywa na światło dzienne powszechnie akceptowaną domową i systemową przemoc, punktuje sposób, w jaki pozornie odległe przemiany polityczne kształtują los jednostek. Jedna z największych niespodzianek konkursu głównego w Cannes w 2023 roku. Tunezyjski kandydat do Oscara będący wyznaniem wiary w siłę, wytrwałość i solidarność kobiet.

Nagrody i festiwale: Cannes MFF – najlepszy film dokumentalny, Filmfest München – najlepszy film międzynarodowy, TIFF, Sydney FF, BFI London FF, Chicago MFF.

ŻEGNAJ, JULIO (Wadaean Julia / Goodbye Julia)

22 lutego (czwartek), godz. 19:00

dramat, Sudan, Egipt, Niemcy, Francja, Arabia Saudyjska, Szwecja 2023 (120 min)

Reżyseria: Mohamed Kordofani

Obsada: Eiman Yousif, Siran Riak, Nazar Gomaa

Chartum, 2005 r. Nasilają się zamieszki pomiędzy Sudańczykami arabskiego pochodzenia a mieszkańcami północnego Sudanu. Na tym tle rozgrywa się historia Julii, czarnej katoliczki, której synek zostaje potrącony autem przez muzułmankę Monę, a mąż zostaje zabity przez męża kobiety. Aby zagłuszyć wyrzuty sumienia i starając się zadośćuczynić popełnionej krzywdzie, Mona zatrudnia Julię jako pokojówkę, chłopcu opłaca szkołę i oboje przyjmuje do swego domu. Z czasem kobiety zaprzyjaźniają się, a każda stara się zapomnieć o bolesnej przeszłości. Wszystko wraca jednak, gdy synek Julii prosi przyjaciela matki o pomoc w dowiedzeniu się, co stało się z jego ojcem.

Nagrody i festiwale: Cannes FF – Nagroda Wolności, Karlovy Vary MFF, BFI London FF, Melbourne MFF, Vancouver MFF, The Border Mail MFF, El Gouna MFF.