„Wszystko o Ewie”, autorstwa Moniki Talarczyk-Gubały, to zarazem opowieść o awansie zawodowym kobiet w czasach realnego socjalizmu i modelu kariery reżyserki filmowej skoncentrowanej na problematyce kobiecej. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego wydało pierwszą monografię filmową twórczości Barbary Sass.

 

Publikacja ukazuje drogę zawodową reżyserki od lat pięćdziesiątych do współczesności w szerokim kontekście instytucjonalnym i kulturowym, z którego wyłania się zarys polskiego oblicza women’s cinema. W centrum uwagi znalazła się trylogia Sass z Dorotą Stalińską (Bez miłości, Debiutantka, Krzyk) z lat osiemdziesiątych oraz podsumowująca ich współpracę Historia niemoralna.

Autorka książki interpretuje filmy Sass w świetle krytyki feministycznej, a dobrane przez nią głosy innych badaczy i krytyki filmowej pozwalają na charakterystykę polityki autorskiej kobiet w polskiej kinematografii. Włączony do książki wywiad z Barbarą Sass oraz unikatowe fotografie stanowią jej cenne uzupełnienie.

Biografia zawodowa Sass stanowiąca zasadniczą część rozważań Autorki jest równocześnie elementem znacznie szerzej zakrojonych badań dotyczących polskiego kina kobiet. Problematyka ta została zasygnalizowana w tytule, gdzie przed nazwiskiem Sass pojawia się przykuwające uwagę zdanie: Wszystko o Ewie, nadające całości wymiar uniwersalny, wykraczający poza ujęcie podmiotowe. - z recenzji dr hab. Małgorzaty Radkiewicz, prof. UJ.

Ciekawym rozwiązaniem jest pokazanie rozwoju równoległego: z jednej strony kariery Barbary Sass, z drugiej refleksji teoretycznej na temat kina kobiet w Polsce. Jest to bardzo dobry zabieg, bowiem sytuuje działalność reżyserki w określonym kontekście kulturowym. Ale ma też wartość samą w sobie. Książka Wszystko o Ewie dostarcza wiadomości nie tylko o twórczyni Krzyku, ale i o krytyce feministycznej w Polsce, pracach dotyczących kina kobiet/kobiecego i jego krytyce. Tak więc omawiana praca zainteresować może dwie grupy czytelników. Sięgnąć po nią mogą zarówno osoby zainteresowane analizą filmów Bez miłości czy Dziewcząt z Nowolipek, ale także ci, którzy chcą dowiedzieć się czegoś na temat krytyki feministycznej. Umieszczony na końcu wywiad z Barbarą Sass stanowi interesujące podsumowanie i zwieńczenie całości – z recenzji dr hab. Doroty Skotarczak, prof. UAM

Monika Talarczyk-Gubała jest filmoznawczynią, absolwentką filologii polskiej ze specjalnością filmoznawczą Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Pracuje w Instytucie Polonistyki i Kulturoznawstwa Uniwersytetu Szczecińskiego.