Gdzie i kiedy?
Muzeum Narodowe w Szczecinie – Gmach Główny [Wały Chrobrego]
Wały Chrobrego 3
niedziela, 18 lutego 2018, 12:00
Za ile?
darmowe
Zapraszamy na spotkanie z Rafałem Podrazą, który wygłosi wykład: „Długie trwanie biedermeieru? Kultura mieszczańska końca XIX i pierwszych dekad XX wieku oczami pisarzy i malarzy rodu Kossaków”. Wydarzenie towarzyszy wystawie czasowej „Biedermeier”.
Rafał Podraza – dziennikarz, poeta, autor tekstów piosenek. Cioteczny wnuk Magdaleny Samozwaniec. Pochodzi
z Dolnego Śląska. W koszalińskim, szczecińskim i trójmiejskim Magazynie „Prestiż” prowadzi autorską rubrykę Prestiżowe Książki, w której prezentuje najciekawsze, jego zdaniem, książki.
Literacko debiutował na łamach prasy lokalnej „Polska Miedź” (1986). Opublikował pięć tomików poezji oraz dwie książki: Magdalena, córka Kossaka. Wspomnienia o Magdalenie Samozwaniec (PIW 2007) i Wojciech Kossak (ATUT 2012). Pierwsza książka niezaprzeczalnie wywołała renesans twórczości Magdaleny Samozwaniec. Na kanwie tego sukcesu przygotował do druku nieznane dotąd książki pisarki: Z pamiętnika niemłodej już mężatki (W.A.B. 2009) i Moja siostra poetka (PIW 2010). Napisał także wstęp po wznowionej po 85 latach książki Magdaleny Samozwaniec: Kartki z pamiętnika młodej mężatki (W.A.B. 2011).
O wystawie Biedermeier:
Przygotowana przez Muzeum Narodowe w Warszawie we współpracy z Muzeum Narodowym w Szczecinie wystawa to próba charakterystyki mieszczańskiej obyczajowości i kultury życia codziennego epoki ponapoleońskiej. Prowokuje do namysłu nad narodową oraz społeczną tożsamością biedermeieru – czy jest to nowoczesny nurt naznaczony wpływami Berlina, Monachium i Wiednia, odzwierciedlający wzrastającą rolę klasy średniej, miejskiej inteligencji, a na ziemiach polskich również ziemiaństwa, czy też naiwny, sielankowy rodzaj mieszczańskiej idylli. Ekspozycja stanowi więc zaproszenie zarówno do rewizji popularnych wyobrażeń o mieszczańskości, jak i refleksji nad trwałością środkowoeuropejskich i polskich tradycji oraz dziedzictwa mieszczańskiej kultury artystycznej egzemplifikowanej przez zabytki rzemiosła artystycznego sprzed blisko dwóch stuleci. Więcej tutaj
Literacko debiutował na łamach prasy lokalnej „Polska Miedź” (1986). Opublikował pięć tomików poezji oraz dwie książki: Magdalena, córka Kossaka. Wspomnienia o Magdalenie Samozwaniec (PIW 2007) i Wojciech Kossak (ATUT 2012). Pierwsza książka niezaprzeczalnie wywołała renesans twórczości Magdaleny Samozwaniec. Na kanwie tego sukcesu przygotował do druku nieznane dotąd książki pisarki: Z pamiętnika niemłodej już mężatki (W.A.B. 2009) i Moja siostra poetka (PIW 2010). Napisał także wstęp po wznowionej po 85 latach książki Magdaleny Samozwaniec: Kartki z pamiętnika młodej mężatki (W.A.B. 2011).
O wystawie Biedermeier:
Przygotowana przez Muzeum Narodowe w Warszawie we współpracy z Muzeum Narodowym w Szczecinie wystawa to próba charakterystyki mieszczańskiej obyczajowości i kultury życia codziennego epoki ponapoleońskiej. Prowokuje do namysłu nad narodową oraz społeczną tożsamością biedermeieru – czy jest to nowoczesny nurt naznaczony wpływami Berlina, Monachium i Wiednia, odzwierciedlający wzrastającą rolę klasy średniej, miejskiej inteligencji, a na ziemiach polskich również ziemiaństwa, czy też naiwny, sielankowy rodzaj mieszczańskiej idylli. Ekspozycja stanowi więc zaproszenie zarówno do rewizji popularnych wyobrażeń o mieszczańskości, jak i refleksji nad trwałością środkowoeuropejskich i polskich tradycji oraz dziedzictwa mieszczańskiej kultury artystycznej egzemplifikowanej przez zabytki rzemiosła artystycznego sprzed blisko dwóch stuleci. Więcej tutaj
Komentarze
0