Gdzie i kiedy?
Trafostacja Sztuki
ul. Świętego Ducha 4, Szczecin
Od:
czwartek, 15 lutego 2018, 19:00
Do: środa, 14 marca 2018, 19:00
Za ile?
5 i 10 zł; na wernisaż wstęp bezpłatny
Trafostacja Sztuki w Szczecinie zaprasza na wystawę Huberta Czerepoka "Początek". Wystawa składa się z czterech instalacji wideo, w których fikcja miesza się z nauką, a wielość hipotez i teorii poszerza nasze spojrzenie na rzeczywistość i powoduje, że pytanie o źródła naszej cywilizacji pozostaje otwartym.
Hubert Czerepok "Początek"
Kuratorka: Monika Szewczyk
Wystawa: 15 lutego - 14 marca 2018
Wernisaż: 15 lutego 2018 (czwartek) o godz. 19:00
Gdzie: Trafostacja Sztuki w Szczecinie, ul. Świętego Ducha 4
Trafostacja Sztuki zaprasza od wtorku do niedzieli w godz. 11:00-19:00.
Wystawa składa się z czterech instalacji wideo, w których fikcja miesza się z nauką, wielość hipotez i teorii poszerza nasze spojrzenie na rzeczywistość, złożoną i niejednoznaczną, i powoduje, że pytanie o źródła naszej cywilizacji pozostaje otwartym.
Tytuł zaczerpnięty został z jednej z prac wideo — filmu paradokumentalnego przedstawiającego badania DNA pierwszych Piastów i hipotezy ich obcego rodowodu, która pojawiła się już w XIX wieku. Do poszukiwania „początku” pomiędzy nauką i fikcją nawiązują dwie pozostałe trzykanałowe projekcje.
Pierwsza powstała w Karahan Tepe w Turcji, gdzie odkryto najstarsze miejsce kultu datowane na 10 tysięcy lat p.n.e., dotąd owiane tajemnicą.
Druga jest opowieścią o sieci poprzemysłowych kolejek linowych w gruzińskim mieście Cziatura, działającej niemal nieprzerwanie od 1953 roku, zbudowanej w celu transportu górników pracujących w okolicznych kopalniach. Obecnie kolejki użytkowane są przez mieszkańców.
Wystawa powstała we współpracy z Narodową Galerią Sztuki Zachęta w Warszawie, Miastem Białystok, Galerią Arsenał w Białymstoku, Politechniką Białostocką, Akademią Sztuki w Szczecinie.
Hubert Czerepok (ur. 1973, Słubice) — artysta sztuk wizualnych, autor instalacji, fotografii, obiektów i filmów. Studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu, gdzie w 1999 roku obronił dyplom w pracowniach Izabelli Gustowskiej i Jana Berdyszaka. W latach 2002–2003 odbył studia podyplomowe w Jan van Eyck Academie w Maastricht, a w latach 2004–2005 w Higher Institute for Fine Arts w Antwerpii. Asystent, a potem adiunkt w Pracowni Wideo na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Obecnie profesor nadzwyczajny na Wydziale Malarstwa i Nowych Mediów Akademii Sztuki w Szczecinie, kierownik Pracowni Filmu Eksperymentalnego. Bada anomalie, rzeczy dziwne i wymykające się kontroli, analizuje konstrukcje determinujące ludzkie zachowania, tropi konspiracyjne teorie i zjawiska paranormalne, szuka reguł Wielkiego Spisku, miesza historię z utopią. Z wyjątkową erudycją i poczuciem humoru balansuje na granicy ironicznego dystansu i autentycznego zaangażowania. Wybrane wystawy indywidualne i zbiorowe: Historia i utopia, Galeria Arsenał w Białymstoku, 2013; Lux Aeterna, Galeria Żak/Branicka, Berlin, 2012; Devil’s Island, La Criée Centre d’art contemporain, Rennes, 2009; Cultural Transference, EFA Project Space, The Elizabeth Foundation for The Art, Nowy Jork, 2012; Domy srebrne jak namioty, Zachęta — Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa, 2013; Regres/Progres, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa, 2012; Początek, Zachęta — Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa, 2013.
Kuratorka: Monika Szewczyk
Wystawa: 15 lutego - 14 marca 2018
Wernisaż: 15 lutego 2018 (czwartek) o godz. 19:00
Gdzie: Trafostacja Sztuki w Szczecinie, ul. Świętego Ducha 4
Trafostacja Sztuki zaprasza od wtorku do niedzieli w godz. 11:00-19:00.
Wystawa składa się z czterech instalacji wideo, w których fikcja miesza się z nauką, wielość hipotez i teorii poszerza nasze spojrzenie na rzeczywistość, złożoną i niejednoznaczną, i powoduje, że pytanie o źródła naszej cywilizacji pozostaje otwartym.
Tytuł zaczerpnięty został z jednej z prac wideo — filmu paradokumentalnego przedstawiającego badania DNA pierwszych Piastów i hipotezy ich obcego rodowodu, która pojawiła się już w XIX wieku. Do poszukiwania „początku” pomiędzy nauką i fikcją nawiązują dwie pozostałe trzykanałowe projekcje.
Pierwsza powstała w Karahan Tepe w Turcji, gdzie odkryto najstarsze miejsce kultu datowane na 10 tysięcy lat p.n.e., dotąd owiane tajemnicą.
Druga jest opowieścią o sieci poprzemysłowych kolejek linowych w gruzińskim mieście Cziatura, działającej niemal nieprzerwanie od 1953 roku, zbudowanej w celu transportu górników pracujących w okolicznych kopalniach. Obecnie kolejki użytkowane są przez mieszkańców.
Wystawa powstała we współpracy z Narodową Galerią Sztuki Zachęta w Warszawie, Miastem Białystok, Galerią Arsenał w Białymstoku, Politechniką Białostocką, Akademią Sztuki w Szczecinie.
Hubert Czerepok (ur. 1973, Słubice) — artysta sztuk wizualnych, autor instalacji, fotografii, obiektów i filmów. Studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu, gdzie w 1999 roku obronił dyplom w pracowniach Izabelli Gustowskiej i Jana Berdyszaka. W latach 2002–2003 odbył studia podyplomowe w Jan van Eyck Academie w Maastricht, a w latach 2004–2005 w Higher Institute for Fine Arts w Antwerpii. Asystent, a potem adiunkt w Pracowni Wideo na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Obecnie profesor nadzwyczajny na Wydziale Malarstwa i Nowych Mediów Akademii Sztuki w Szczecinie, kierownik Pracowni Filmu Eksperymentalnego. Bada anomalie, rzeczy dziwne i wymykające się kontroli, analizuje konstrukcje determinujące ludzkie zachowania, tropi konspiracyjne teorie i zjawiska paranormalne, szuka reguł Wielkiego Spisku, miesza historię z utopią. Z wyjątkową erudycją i poczuciem humoru balansuje na granicy ironicznego dystansu i autentycznego zaangażowania. Wybrane wystawy indywidualne i zbiorowe: Historia i utopia, Galeria Arsenał w Białymstoku, 2013; Lux Aeterna, Galeria Żak/Branicka, Berlin, 2012; Devil’s Island, La Criée Centre d’art contemporain, Rennes, 2009; Cultural Transference, EFA Project Space, The Elizabeth Foundation for The Art, Nowy Jork, 2012; Domy srebrne jak namioty, Zachęta — Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa, 2013; Regres/Progres, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa, 2012; Początek, Zachęta — Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa, 2013.
Komentarze
0