W zorganizowanej przez Urząd Marszałkowski konferencji „Pomorze Zachodnie Kreatywne / Innowacyjne / Nowoczesne" wzięło udział ponad  160 osób, przede wszystkim przedsiębiorców z branży kreatywnej i nowych technologii, a także młodych zdolnych na początku swojej drogi w biznesie. Mieli okazję posłuchać inspirujących mówców, dowiedzieć się jakimi narzędziami wsparcia dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw dysponuje samorząd województwa, a także wymienić się doświadczeniami.

„To jest obraz tego, jak piękną drogę przeszliśmy na Pomorzu Zachodnim”

Konferencja odbyła się w Operze na Zamku w Szczecinie. Wzięli w niej udział przedstawiciele świata biznesu i nauki. Pojawili się doświadczeni przedsiębiorcy, szukający nowych możliwości dla rozwoju swoich firm, ale też młodzi ludzie, zastanawiający się dopiero nad założeniem działalności gospodarczej. Wszyscy pełni entuzjazmu i chęci do działania.

– Bardzo się cieszę, że na sali jest wiele młodych, kreatywnych osób. To jest obraz tego, jak piękną drogę przeszliśmy na Pomorzu Zachodnim jeśli chodzi o zmiany w gospodarce. Byliśmy przecież regionem, który najtrudniej przeszedł transformację ustrojową. Zaczęły nam ciążyć dwa filary, na których wcześniej budowana była nasza gospodarka. Rolnictwo, w postaci nieudanego eksperymentu jakim były PGR, a potem chwiejąca się gospodarka morska. Mieliśmy największe bezrobocie w skali całego kraju. To wielka radość, że udało nam się wspólnie kompletnie przebudować zachodniopomorską gospodarkę, ściągnąć ciekawych inwestorów. Dzisiaj wyzwaniem nie jest już bezrobocie, tylko ręce do pracy i otwarte głowy – mówił marszałek Olgierd Geblewicz.

– Pomorze Zachodnie innowacyjne, kreatywne i nowoczesne było zawsze. Ale teraz stawiamy kropkę nad i. Patrzę na państwa tu zgromadzonych z zazdrością, bo macie przed sobą jeszcze mnóstwo do odkrycia, mnóstwo do pokazania i mnóstwo do zaprezentowania pozostałym regionom Polski – dodała senator Magdalena Kochan.

„Każdy słyszał historię Steve’a Jobsa. A czy słyszeliście historię z naszego województwa?”

W rozwoju pomagają przedsiębiorcom fundusze unijne i inicjatywy podejmowane przez Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego. Przed wybuchem pandemii samorząd zorganizował dwa konkursy gospodarcze, których celem był wypromowanie lokalnych producentów. Wzięło w nich udział łącznie 212 firm, z czego 45 zostało laureatami. W czasie pandemii Pomorze Zachodnie wspierało branże, które najbardziej wówczas ucierpiały (np. turystycznej), promując ich w mediach ogólnopolskich, tworząc kampanie: „Pomorze Zachodnie Bezpiecznie jak w domu” i „Pomorze Zachodnie Twój Klimat”.

Teraz przygotowywane są dwa kolejne konkursy gospodarcze, kierowane do mikro, małych i średnich przedsiębiorstw, a także specjalna kategoria dla osób pełnych pasji, które chcą ją przekuć w biznes i są na początku swojej drogi z głową pełną pomysłów.  

– Każdy słyszał historię Steve’a Jobsa. A czy słyszeliście historię z naszego województwa? Coffeedesk też zaczynał w garażu. Dlatego jedną z kategorii konkursu będą „Młodzi w garażu”. Chcemy pokazać te inspirujące historie kreatywnym ludziom, którzy może jeszcze nie zrobili pierwszego kroku, żeby założyć firmę – tłumaczył Krzysztof Barczyk, Dyrektor Gabinetu Marszałka.

Uzupełnieniem konkursu będzie Portal przedsiębiorcy, gdzie lokalne MŚP będą mogły skorzystać z pomocy skrojonej na miarę, dopasowanej do swoich potrzeb wybierając konsultacje, bądź porady i usługi konkretnych specjalistów.

Wiedząc jak ważna jest inspiracja do działania i rozwoju Pomorze Zachodnie zrealizuje trzy konferencje z udziałem światowej klasy mentorów na temat innowacji, designu i zielonej energii. Co ważne, mentorzy chwile wcześniej pojawią się w lokalnych przedsiębiorstwach aby poznać specyfikę ich działalności i poprawić procesy rozwojowe.

-Nie zapominamy również o tych kreatywnych, z szalonymi ale ciekawymi pomysłami dla nich przygotowaliśmy konkurs na instalacje artystyczne, który ruszy jeszcze wiosną. Przykładem podobnej realizacji była dźwigozaurowa huśtawka, którą mogliście spotkać m.in. na PolandRock czy Placu Orła Białego. – mówił Krzysztof Barczyk Dyrektor Gabinetu Marszałka.

Jak pasję zamienić w biznes? Co nas czeka w przyszłości?

Inspiracji nie zabrakło również podczas poniedziałkowej konferencji. Jednym z prelegentów był Tomasz Miler, który pasję do garniturów zamienił w biznes.

– Jeśli masz jakąś pasję i wokół niej jesteś w stanie stworzyć narrację, to jesteś w stanie przyciągać ludzi, zainteresować ich. Ponieważ mi taką narrację udaje się tworzyć wokół moich pasji, czyli wokół ubrań i analizy sensorycznej, to społeczność, która się wokół mnie zebrała jest dosyć duża – opowiadał o swoich doświadczeniach związanych z mediami społecznościowymi i marketingiem internetowym.

Na scenie pojawiła się również Joanna Jurga, architektka, wzorniczka przemysłowa i analogowa astronautka. Opowiadała o wyzwaniach przyszłości.

– Musimy pamiętać, że idą bardzo duże zmiany. Przed nami robotyzacja, część naszej pracy będą zastępować algorytmy. To nie znaczy, że musimy się tego bać. Ale ta współpraca człowiek-maszyna, o której wielokrotnie opowiada Elon Musk, nie jest już melodią przyszłości z filmów science fiction, tylko czymś co dzieje się realnie na naszych oczach – mówiła.

Panele dyskusyjne i networking

Częścią konferencji były również panele dyskusyjne z udziałem przedsiębiorców i przedstawicieli wspierających ich instytucji. Rozmawiano m.in. o trudnościach z jakimi borykają się dziś przedsiębiorcy i nowych formach współpracy lokalnego biznesu.

Uczestnicy konferencji, mogli spotkać się oko w oko ze wszystkimi prelegentami, wymieniając się informacjami oraz dotychczasowym doświadczeniem podczas strefy networkingowej.

Więcej informacji na temat wydarzenia oraz formach wsparcia znajdziecie na http://biznes.wzp.pl