Przetarg na nowe tramwaje rozstrzygnięto w listopadzie, a teraz Tramwaje Szczecińskie podpisały z Modertransem umowę. Jej wartość to ponad 63 mln zł.
Co zaoferują nowe tramwaje?
Zakupione pojazdy są z rozwijanej przez poznańską firmę rodziny Gamma. Będą jednoprzestrzenne, trójczłonowe, przegubowe, w stu procentach niskopodłogowe i klimatyzowane. O długości 31,97 metrów i szerokości 2,4 metra. Zabiorą 240 pasażerów, w tym 46 na miejscach siedzących.
– Pasażerowie będą mogli korzystać z Wi-Fi i gniazd USB do ładowania telefonów. Siedzenia zostaną pokryte tkaniną z apreturą zapobiegającą trwałemu zabrudzeniu i ułatwiającą czyszczenie – informuje Wojciech Jachim, rzecznik prasowy Tramwajów Szczecińskich.
Jak dodaje, to nowy model, którego nie ma jeszcze w aktualnej ofercie Modertrans.
Ze skrzyżowania zjadą nawet bez prądu, a drzwi nikogo nie przytrzasną
Częścią wyposażenie będzie oświetlenie LED i monitoring. Przewidziano dwa miejsca dla wózka dziecięcego lub inwalidzkiego. Jest też nowinka związana z drzwiami.
– Bezpieczeństwo pasażerów w trakcie wsiadania i wysiadania oprócz standardowych fotokomórek zapewnią dodatkowo czujniki nacisku powodujące otwarcie drzwi w razie natrafienia na przeszkodę w trakcie zamykania – tłumaczy Wojciech Jachim.
Pojazdy będą miały cztery wózki napędowe i energoelektroniczny napęd falownikowy z silnikami prądu zmiennego.
– W przypadku zaniku napięcia w sieci zasilającej zastosowany napęd i bateria akumulatorów umożliwią samodzielny zjazd tramwaju, np. ze skrzyżowania na odcinku 100 metrów – relacjonuje rzecznik Tramwajów Szczecińskich.
Gra idzie o ponad 80 mln zł na zakup kolejnych 8 tramwajów
Szczecin ma otrzymać na zakup czterech tramwajów 33 mln zł z unijnego programu Fenix, czyli nieco ponad połowę wszystkich kosztów.
Skorzystanie z dodatkowej opcji, pozwalającej na dokupienie 8 takich samych pojazdów (po 12 mln zł za każdy), uzależnione jest od dofinansowania z KPO. Miejscy radni niedawno przyjęli uchwałę określającą datę wprowadzenia w Szczecinie strefy czystego transportu, bo to oznacza 2 dodatkowe punkty w konkursie na dotację. Gra idzie o duże pieniądze.
– Maksymalna kwota dofinansowania to 85 procent kosztów zakupu, czyli dla ośmiu tramwajów Modertrans niespełna 82 mln zł. W grę wchodzi także niższe dofinansowanie, np. do mniejszej liczby pojazdów albo na niższym poziomie, na przykład 70 procent – tłumaczy Wojciech Jachim.
Konkurs na dofinansowanie powinien zostać rozstrzygnięty jeszcze w grudniu. O unijne pieniądze walczą w nim wszystkie miasta z tramwajami. Szczecin musi zdeklarować się do 28 lutego 2025 roku, czy skorzysta z dodatkowej opcji zakupu kolejnych tramwajów.
Komentarze
45