Obwodnice pozwalające ominąć Przecław i Warzymice (II etap) oraz Kołbaskowo, nowy węzeł na A6 (koniec ze zjazdem po bruku) oraz nowy wiadukt i plac manewrowy na granicznym odcinku autostrady – to najważniejsze elementy inwestycji, której realizacji chce się podjąć osiem firm. Wyceniły swoją pracę od 429 do 573 milionów złotych.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otworzyła oferty w przetargu na przebudowę układu dróg w kierunku granicy. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, nowa infrastruktura będzie gotowa w 2028 roku.
Jedna oferta mieści się w budżecie
Najniższa jest oferta spółki Budimex (429 mln zł), a najdroższa firmy Strabag (573 mln zł). Poza nimi zainteresowane tym zamówieniem są: NDI (442 mln zł), Mirbud (463 mln zł), PORR (470 mln zł), Mostostal Warszawa (482 mln zł), konsorcjum firm Roverpol, Rover Infraestructuras i Rubau Polska (491 mln zł), Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor (498 mln zł).
Budżet, jaki zamierzano przeznaczyć na tę inwestycję, to 434 mln zł, więc mieści się w nim tylko propozycja Budimexu, który zresztą budował pierwszy etap obwodnicy Przecławia i Warzymic.
– Złożone oferty będą teraz sprawdzane i oceniane, aby wybrać ofertę najkorzystniejszą – informuje Mateusz Grzeszczuk ze szczecińskiego oddziału GDDKiA.
Dwie nowe obwodnice
Dziś obwodnica Warzymic i Przecławia kończy się tymczasowym rondem na wysokości Smętowic, gdzie kierowcy wjeżdżają na stary odcinek DK13. Do wybudowania pozostał jeszcze 2,3-kilometrowy odcinek, który w przyszłości będzie wspólnym przebiegiem drogi ekspresowej S6 (Zachodniej Obwodnicy Szczecina) i DK13. Zaplanowano węzeł Siadło Górne (łączący DK13 z przyszłą S6) i nowy węzeł autostradowy Szczecin Zachód, na połączeniu z A6 (w pobliżu Amazona). Po drodze powstanie 10 wiaduktów.
Obwodnica Kołbaskowa rozpocznie się w nowym węźle Szczecin Zachód i od wschodu ominie Kołbaskowo. Jednojezdniowa droga klasy GP będzie miała 5,6 kilometrów długości. Na połączeniu z drogą powiatową Kołbaskowo – Moczyły powstanie rondo. Podobne skrzyżowanie połączy nowy odcinek z obecnym przebiegiem DK13 w pobliżu Rosówka. Ostatnie rondo zaplanowano 300 metrów przed granicą, na połączeniu z drogą powiatową z Kamieńca.
Budowa obu obwodnic ma zająć łącznie 27 miesięcy. Nie wliczają się w to okresy zimowe od 16 grudnia do 15 marca.
Nowa infrastruktura przed granicą
Planowane prace mają również rozwiązać problem z zawracaniem na A6 tuż przed granicą. Obecnie trzeba jechać do kolejnego węzła, po stronie niemieckiej, który jest 9,5 km dalej. Możliwość zawracania zapewni nowy wiadukt nad autostradą A6 z łącznicami i jezdniami manewrowymi.
Po południowej stronie autostrady powstanie plac do kontroli dla służb. Obecnie takiego miejsca nie ma, funkcjonariusze muszą korzystać z dróg przy stacjach paliw.
Budowa nowej infrastruktury ma zająć 16 miesięcy od dnia podpisania umowy z wykonawcą.
Komentarze
22