W 1848 r. w browarze na Pomorzanach uwarzono pierwszą warkę piwa. Od tamtego czasu w Szczecinie zmieniło się bardzo wiele, poczynając od narodowości jego mieszkańców. Niezmiennie jednak przy ul. Chmielewskiego 16 cały czas warzone jest piwo, które od połowy XIX wieku przechodzi tam ten sam cykl produkcyjny.

Browar w tym miejscu założył Julius Albrecht Weidmann. Największą fazę rozwoju zakład przeszedł, gdy zarządzała nim rodzina Bohrischów (od 1861 r.). Po wojnie Polacy uruchomili linię produkcyjną już w 1946 r. Od tamtego czasu browar kilka razy zmieniał nazwę i właścicieli. Od 2001 roku jest częścią duńskiego koncernu Carlsberg.

- W czasie ostatnich 17 lat w rozwój Browaru Bosman zainwestowano łącznie ponad 120 mln zł. Odgrywamy znaczącą rolę w Grupie Carlsberg, w której cenieni jesteśmy za jakość, bezpieczeństwo produkcji i dbałość o środowisko naturalne – podkreśla Michał Gotowała, dyrektor Browaru Bosman.

Rocznie warzone jest tutaj ponad milion hektolitrów złocistego trunku. Bosmana można kupić przede wszystkim w Szczecinie i jego najbliższej okolicy. W 2017 r. co piąte piwo sprzedane w regionie było właśnie tej marki (dokładnie 19,1%).

Chlubą browaru jest stara warzelnia, jedna z najładniejszych w całej Polsce. Lśniące, miedziane obudowy warek i kotłów pamiętają czasy Bohrishów, gdy w tym budynku powstawało serce całego browaru. Wnętrza aparatury są dziś oczywiście nowoczesne, monitorowane z boksu naszpikowanego komputerami.

Warzelnie imponujące wrażenie robi nawet z ulicy, zwłaszcza podświetlona nocą. W tym roku będzie rzadka szansa, by wejść do jej środka. Pierwsze 100 osób będzie miało taką okazję w Noc Muzeów (trzeba wygrać wejściówkę np. w konkursach na kanałach social media Muzeum Narodowego).

- Po raz pierwszy jesteśmy partnerem Nocy Muzeów w Szczecinie. Zapraszamy również na dziedziniec Muzeum Narodowego, gdzie zostanie wówczas zainaugurowana wystawa zdjęć historycznych i współczesnych Browaru - mówi Beata Ptaszyńska-Jedynak, dyrektor ds. korporacyjnych Carlsberg Polska. – We wrześniu będzie kolejna okazja, by zwiedzić Browar podczas dni otwartych.