Jest zbudowany z cegły, ma około 30 metrów długości i prawdopodobnie pochodzi z XVIII wieku. Podczas prac rozbiórkowych i ziemnych w obrębie dawnej jezdni przed budynkiem Akademii Sztuki odkopano kanał.

Od początku było wiadomo, że prace związane z przebudową pl. Orła Białego przyniosą wiele historycznych znalezisk. Pierwszym z nich jest wspomniany kanał, którego istnienie nie jest jednak zaskoczeniem.

„Kilka lat temu został odkryty jego mały fragment, przy okazji prowadzonych na placu prac ziemnych związanych z budową uzbrojenia podziemnego. Tym razem możliwa była penetracja całej zachowanej konstrukcji. Forma kanału oraz materiału użytego do jego budowy wskazuje na to, że może on być jedyną architektoniczną pozostałością dawnego Pałacu Grumbkowa, który był poprzednikiem obecnego Pałacu pod Globusem” – komentuje Michał Dębowski, miejski konserwator zabytków.

Jego zdaniem to prawdopodobnie kanał burzowy, ale być może również o funkcji ucieczkowej. Teraz specjaliści przyjrzą mu się bliżej.

– Z powodu znaleziska wstrzymane zostały prace budowlane. Obiekt musi zostać zbadany i zinwentaryzowany. Na dzisiaj nie ma decyzji, co się stanie ze znaleziskiem – informuje Piotr Zieliński, rzecznik prasowy miasta ds. inwestycji.

Na odsłonięcie czekają jeszcze na pewno piwnice kamienic, które kiedyś zajmowały część placu bliżej katedry i pozostałości drewnianego wodociągu, którym woda płynęła do fontanny z orłem. Czy poza tym pojawią się jeszcze jakieś niespodzianki?

Nowy projekt zagospodarowania przewiduje, że w miejscu po kamienicach będzie jeszcze więcej zieleni (planowane są nowe nasadzenia). Charakter miejskiego rynku ma utrzymać zmodernizowany fragment placu wokół fontanny. Pojawi się tam nowa nawierzchnia i ogródki lokali gastronomicznych. Na placu przewidziano też miejsca na kameralną scenę. Na stałe znikną natomiast miejsca parkingowe.

Taki wygląd placu jest rezultatem procesu prototypowania, czyli konsultacji z mieszkańcami, które rozpoczęto w 2019 roku, po tym jak odrzucono zwycięski projekt z konkursu architektonicznego.

Efektu końcowego można spodziewać się na początku 2026 roku. Wykonawcą prac o wartości 16,4 mln zł jest Firma Budowlano-Drogowa MTM.