W tym roku Teatr Kana świętuje 45-lecie swojej działalności i w ramach jubileuszu zaprasza na różne wydarzenia. Pierwsze z nich to przedstawienie w formie performatywnego spaceru oraz spektakl japońskiego tańca butoh.
„Przejścia nie ma”. Rozmowy o uchodźstwie
„W dziejach ludzkości z miejsca swojego zamieszkania przepędzane były całe narody, czy z powodów jednorazowych konfliktów wojennych, czy długotrwałych prześladowań. Domy swoje opuszczali nasi przodkowie podczas ucieczek wojennych, wypędzeń na Sybir, czy masowych przesiedleń. W tej chwili, prócz uciekających wciąż Ukraińców, swoje domy w strachu opuszczają Jemeńczycy, Sudańczycy, Wenezuelczycy, Syryjczycy czy Irakijczycy. O takim uchodźstwie rozmawialiśmy z osobami, które zaprosiliśmy do współpracy przy spektaklu”. Tak powstawanie inscenizacji „Przejścia nie ma” opisują jej twórcy.
Performatywny spacer z fragmentami reportaży
Te rozmowy stały się podłożem opowieści scenicznej, w której ważne są pamięć i emocje poszczególnych rozmówców. Istotny element scenariusza stanowią również fragmenty zaczerpnięte z reportaży i esejów m.in. „Kontenera” Wojciecha Tochmana, „Przez morze. Z Syryjczykami do Europy” Wolfganga Bauera, „Afrykańskiej odysei” Klausa Bringbaumera, „Wykluczonych” Artura Domosławskiego. Spektakl ma formę performatywnego spaceru/wystawy, podczas którego widzowie zajmują miejsca na siedzeniach zrobionych z plecaków. Przewodnikami po tym świecie są aktorzy: Tomasz Rodowicz z Teatru Chorea i Marcin Kęszycki z Teatru Ósmego Dnia. Wraz z Katarzyną Knychalską są reżyserami przedstawienia.
Spektakl zostanie pokazany 15 listopada (piątek) o godzinie 17.00 i 19.00 w Klubie Delta przy ul. Racławickiej 4 (obowiązują bezpłatne wejściówki do pobrania na platformie biletomat.pl) oraz 17 listopada o godz. 17.00 w Akademii Sztuki przy pl. Orła Białego 2 (zapisy: aniela@kana.art.pl ).
Osobowość wyrażona w tańcu
3 grudnia o godz. 19.00 w Teatrze Kana będzie można zobaczyć spektakl tańca butoh „Kagiri” w wykonaniu Hiroko Komiya i Atsushiego Takenouchi’ego. Artyści po raz kolejny przyjadą do Szczecina, tym razem w ramach projektu „Auto-biografia. 45 lat Kany”.
Atsushi Takenouchi to japoński tancerz i choreograf. Swój oryginalny styl tańca – jinen butoh (którego nazwa pochodzi od japońskich pól Jinen) – odkrył, podróżując w latach 1996−99 po japońskich wioskach, zapomnianych buddyjskich świątyniach i sanktuariach.
Hiroko Komiya tworzy muzykę eksperymentalną, używając dźwięków zaczerpniętych z natury. Wykorzystuje kolekcję obiektów o niezwykłym brzmieniu, wśród których są muszle, dzwonki, kołatki, grzechotki, cynowe naczynia, specjalnie dobrane tradycyjne instrumenty.
Wartość artystyczna butoh polega przede wszystkim na jego nieokreśloności – z samego założenia jest ono sztuką niedefiniowalną, związaną bezpośrednio z osobowością i doświadczeniami tancerza. Jest swoistą „archeologią ciała”, próbą sięgnięcia do własnej, odczytywanej w ruchu wyobraźni.
Komentarze
3