Konstrukcja Mostu Cłowego jest poważnie nadwyrężona w związku z czym część nośna przeprawy (ta po której poruszają się pojazdy) zostanie wymieniona. Prace potrwają około roku, termin ich rozpoczęcia będzie znany po wyborze wykonawcy.
Kable sprężające, czyli elementy odpowiedzialne za nośność uległy korozji nie tylko w okolicach przęsła zachodniego. - Natrafiliśmy też na ogniska korozji na przęśle wschodnim. Nie jest to stan krytyczny, ale na pewno będzie postępować i trudno będzie go zatrzymać – tłumaczy Żółtowski. - Najlepszym rozwiązaniem będzie wymiana konstrukcji nośnej i taką wersję rekomendujemy panu prezydentowi – dodaje.
Tak więc filary i przyczółki przeprawy pozostaną, a część po której poruszają się pojazdy zostanie rozebrana i zbudowana od nowa. - Zrobimy to oczywiście w nowoczesnej technologii – mówi prezydent miasta. Przez pewien okres most przejazd przez most będzie niemożliwy.
Do końca czerwca znana ma być szczegółowa ekspertyza prof. Żółtowskiego, a do końca wakacji Miasto planuje wybrać wykonawcę. Most zostanie wykonany w formule „zaprojektuj i zbuduj”. Koszt szacowany jest na około 25 mln zł. Prace mają potrwać około roku. Termin ich rozpoczęcia poznamy po wyborze wykonawcy.
Zmiany w organizacji ruchu i komunikacji miejskiej są już przygotowywane. Jedną z nich ma być wydłużenie linii nr 7 do pętli przy ul. Turkusowej. Miasto podejmuje też rozmowy z Przewozami Regionalnymi.
Jak zapewnia prezydent, Most Cłowy cały czas jest monitorowany i każdego dnia sprawdzane są jego parametry. Jednak w każdej chwili przeprawa może zostać zamknięta całkowicie. - Jeżeli zauważymy niepokojące zmiany, trzeba będzie to natychmiast zrobić – podkreśla prof. Żółtowski.
Most Cłowy został częściowo zamknięty dwa tygodnie temu. O tym, że dzieje się z nim coś niepokojącego, zauważyli wędkarze, którzy usłyszeli głośny huk dobiegający spod przeprawy. Most Cłowy to pionierska konstrukcja kablowo-betonowa, która została oddana do użytku w roku 1960. Już na etapie budowy przęsło zachodnie tej przeprawy uległo awarii, w wyniku czego trzeba było zdublować sprężenie. Ostatni remont przeprawy przeprowadzono w latach 2008 – 2010.
Komentarze
1