Szczeciński Ruch Miejski w swojej kampanii wyborczej dużo mówi o tym, że w Szczecinie niezbędne są duże zmiany jeżeli chodzi o organizację ruchu oraz komunikację miejską. Podczas programu „Studio wSzczecinie.pl” kandydat ugrupowania na prezydenta Szczecina Piotr Czypicki zapowiedział m.in. poszerzenie „Strefy 30” w centrum miasta, nie wykluczył także wprowadzenia płatnego wjazdu w niektóre rejony Szczecina.

Rayskiego, Tkacka, Monte Cassino – mniej dla samochodów, więcej dla pieszych

– Nie odżegnuję się od wprowadzenia opłaty za wjazd do centrum miasta, ale nie jest to pierwszy krok jaki podejmę. Aut w Szczecinie przybywa i trzeba to zdecydowanie ograniczyć. Nie chodzi o wyłączanie konkretnych ulic, jednym z narzędzi ograniczania liczby samochodów jest Strefa Płatnego Parkowania. Obecnie mamy na jedno miejsce parkingowe w Strefie około 3-4 abonamentów. Kierowcy po prostu nie mieszczą się w Strefie – mówi Piotr Czypicki.

Jak tłumaczył gość naszego czwartkowego programu wprowadzenie opłat za wjazd do miasta byłoby kolejnym krokiem, gdyby okazało się, że dalsze uszczelnianie Strefy Płatnego Parkowania nie przynosi konkretnych rezultatów. Środek ciężkości komunikacji miałby zostać scedowany na autobusy i tramwaje, a także na ruch rowerowy. Piotr Czypicki mówił także o priorytetowej roli pieszego w centrum przez np. wydłużenie zielonego światła.

– Wiem, że opłaty za wjazd do miasta to decyzje niepopularne, ale biorę coś takiego pod uwagę. Nie jest to jednak temat, który byłby poruszony przeze mnie w pierwszej kolejności – dodał kandydat Szczecińskiego Ruchu Miejskiego na Prezydenta Szczecina.

Piotr Czypicki był także pytany o to, czy chciałby graniczenia ruchu samochodów na konkretnych ulicach Szczecina. Nasz gość przyznał, że tego typu rozwiązania wymagają szczegółowych badań i sprawdzenia w jaki sposób ograniczenie ruchu na ulicy wpływa na resztę miasta: - Widziałbym tu kierunek przestrzeni współdzielonej. Podejmowaliśmy działania na ulicy Tkackiej, Monte Cassino czy Rayskiego – mówił Czypicki.

Szczecin jak Jaworzno. Zero ofiar wypadków drogowych w mieście. To możliwe?

W programie Szczecińskiego Ruchu Miejskiego możemy przeczytać, że jednym z postulatów jest „Wizja 0”, czyli zero śmiertelnych wypadków drogowych w centrum miasta. Biorąc pod uwagę statystyki dotyczące ilości wypadków i kolizji w mieście wpisywanie takiego postulatu może wydawać się pomysłem nierealnym. Piotr Czypicki twierdzi jednak, że to możliwa wizja: - To nie jest tak, że ruch samochodów zostanie całkowicie wyłączony. Mamy przykład w Jaworznie, tam śmiertelność w wypadkach występowała i została wyeliminowana poprzez odpowiednie działania. Jaworzno ma mądry Zarząd Dróg, który wprowadza wiele mądrych rozwiązań zgodnych z ideami „Pieszej Polski”. Prędkość w naszym mieście jest zbyt wysoka. Chciałbym, żeby na połowie ulic w Szczecinie występowała strefa „Tempo 30” – mówił nasz gość.

Wybory samorządowe w Szczecinie odbędą się 21 października. Poza Piotrem Czypickim w rywalizacji o urząd Prezydenta Szczecina biorą udział: Piotr Krzystek (Bezpartyjni), Bartłomiej Sochański (Prawo i Sprawiedliwość), Sławomir Nitras (Koalicja Obywatelska), Dawid Krystek (Sojusz Lewicy Demokratycznej) oraz Jakub Kozieł (Koalicja Antysystemowa).