Firma Toyota Kozłowski, znany w regionie dealer samochodowy, jako jedyna przystąpiła do miejskiego przetargu na sprzedaż nieruchomości przy ul. Hangarowej.

Chodzi o działkę położoną przy mniej uczęszczanym fragmencie ul. Hangarowej, już za skrzyżowaniem z ul. Struga (jadąc od strony Basenu Górniczego). Jej powierzchnia to 29,4 tys. m2. Spółka Toyota Kozłowski wylicytowała ją za 8,939 mln zł.

Plan zezwala m.in. na budowę salonu samochodowego

Przedstawiciele nowego właściciela nie chcieli rozmawiać o planach na zagospodarowanie działki. Miejscowy plan zezwala na zabudowę usługową, obiekty produkcyjne i magazyny.

Zapisy planistyczne pozwoliłyby więc dealerowi Toyota Kozłowski na postawienie w tym miejscu kolejnego salonu samochodowego. W Szczecinie funkcjonują już takie przy ul. Mieszka I 25 (salony Toyota i Lexus), Struga 17 (Toyota) i Struga 31b (samochody dostawcze). Jest też salon w Nowogardzie, gdzie zaczęła się historia firmy, gdy w 1974 roku działalność gospodarczą rozpoczął Jan Kozłowski.

Do wzięcia są jeszcze dwie inne nieruchomości

Miasto chce sprzedać również dwie sąsiednie działki przy ul. Hangarowej. Kwietniowy przetarg był już trzecią próbą i po raz kolejny nie było zainteresowanych. Wyznaczono już jednak następny termin – 30 sierpnia.

Obie nieruchomości są nieco mniejsze od tej niedawno sprzedanej. Za działkę o powierzchni 26,9 tys. m2 trzeba będzie zapłacić co najmniej 8,1 mln zł. Cenę wywoławczą działki o powierzchni 21,9 tys. m2 wyznaczono na 6,58 mln zł.

Miała być tam miejska strefa służąca rozwojowi lokalnych przedsiębiorstw

Wcześniej miasto nie zamierzało sprzedawać żadnej z opisywanych działek przy lotnisku. Zamiast tego, w ich miejscu planowano „Park Dąbie” – strefę przedsiębiorczości. Zapowiadano wydzielenie dwudziestu nieruchomości o powierzchni od ok. 2,5 do 4 tys. m2, które zamierzano uzbroić i odpowiednio skomunikować z okoliczną siecią dróg. Tym samym miała powstać przestrzeń z dogodnymi warunkami dla rozwoju lokalnych przedsiębiorstw.

W 2017 r. miasto wyłoniło wykonawcę, który miał przygotować dokumentację projektowo-kosztorysową dla tej inwestycji, a później sprawować nadzór inwestorski. Zadaniem Biura Projektów Budownictwa Komunalnego z Gdańska było m.in. opracowanie koncepcji przebudowy skrzyżowania ul. Struga z ul. Gryfińską, zaprojektowanie dróg wewnętrznych i skomunikowanie ich z istniejącym układem drogowym.

Miasta nie było na to stać

Dwa lata później miasto zaczęło się jednak wycofywać ze swoich planów. Za porozumieniem stron ograniczono zakres umowy z BPBK. Wykonawca zrealizował tylko część prac i ostatecznie zapłacono mu 769 tys. zł, a nie 1,039 mln zł. W listopadzie 2019 r. „Park Dąbie” oficjalnie znalazł się na liście inwestycji, z których miasto rezygnuje. Powodem był brak pieniędzy w budżecie. Koszty realizacji opisywanych planów oszacowano bowiem na 20 mln zł.

Po rezygnacji z „Parku Dąbie”, miasto przeznaczyło działki przy ul. Hangarowej na sprzedaż.