Najpóźniej do końca września w zajezdni przy ul. Klonowica gotowych ma być 6 stanowisk stacji ładowania autobusów elektrycznych. To ważne, bo do połowy października firma Solaris Bus & Coach ma dostarczyć do Szczecina 8 zeroemisyjnych pojazdów przegubowych.

Taka infrastruktura jest oczywiście niezbędna, by można było eksploatować nowe autobusy. W zajezdni przy ul. Klonowica na razie gotowa jest podstacja oraz cała infrastruktura podziemna związana z dostawami prądu. Pozostał jeszcze montaż wszystkich elementów stacji ładujących, co powinno nastąpić najpóźniej do końca września. Przy każdej z 6 stacji będą mogły ładować się jednocześnie dwa pojazdy.

Wykonawcą robót budowlanych i elektrycznych jest konsorcjum firm: Ekoenergetyka Sales sp z o.o. (lider) oraz Westa Building sp z o.o. Koszt inwestycji to ponad 1,6 mln zł.

Miasto zamówiło w firmie Solaris Bus & Coach 14 autobusów elektrycznych. 8 pojazdów przegubowych ma dotrzeć do Szczecina do połowy października (kosztowały 32,3 mln zł, w tym 20,4 mln zł dofinansowania unijnego). Niedawno prezydent Piotr Krzystek pokazywał zdjęcia pierwszego egzemplarza, który jest już niemal w całości zmontowany w hali producenta.

Wiosną 2022 r. można się spodziewać w Szczecinie 6 krótszych, 12-metorwych autobusów elektrycznych. Kosztowały 16,5 mln, z czego 6 mln zł pochodzi z dofinansowania zewnętrznego.

Dodatkowo, powstaną też trzy stacje ładowania na przystankach końcowych linii 75 i 87, na które trafią zakupione „elektryki”: przy Kolumba, Owocowej i Kołłątaja. Podpisano umowę z wykonawcą – firmą Ekoenergetyka – Polska S.A., o wartości 3,5 mln zł. Te elementy nowej infrastruktury będą jednak gotowe dopiero w połowie grudnia.