Gdzie i kiedy?
Trafostacja Sztuki
ul. Świętego Ducha 4, Szczecin
Od: czwartek, 23 maja 2024, 19:00
Do: niedziela, 4 sierpnia 2024, 19:00
Za ile?
wg cennika galerii
Na pierwszej indywidualnej wystawie w Polsce Jenny Gräf Sheppard zaprezentuje swoje badania nad dźwiękiem, zbudowane przez siebie instrumenty oraz eksperymenty kompozytorskie.

Głośniki-instrumenty, będące głównymi punktami instalacji, to ręcznie budowane porcelanowe formy, stworzone przez artystkę w trakcie wieloletnich eksperymentów i badań. Wyzwalają energię poprzez ruch, słyszalny dźwięk i wibracje. Dekonstruując konwencjonalny głośnik audio i odsłaniając jego „wnętrzności”, Jenny Gräf Sheppard eksploruje zagadnienia hałasu i zakłóceń, wynikających z poddania urządzeń ekspozycji na działania nieprzewidywalne i szersze niż w konwencjonalnym sprzęcie audio. Uwypukla w ten sposób mechanizmy pracy, które zwykle pozostają niezauważone w nowoczesnych głośnikach i instrumentach. Artystka eksponuje moment konwersji energii (elektrycznej i magnetycznej), wizualizując tym samym proces powstawania fal dźwiękowych.

Tony słyszalne przez odbiorcę nigdy nie są czyste - ulegają zniekształceniu pod wpływem działania przestrzeni, w której funkcjonują. Dźwięk, który słyszymy, czujemy, widzimy to energetyczna transformacja zachodząca pomiędzy sferą materialną i niematerialną.

Gräf sprzeciwia się nowoczesnym sprzętom i oprogramowaniu, które umożliwiają pełną kontrolę i dominację nad energią powstającą w procesie wydobywania się dźwięku. Pozbawiają one odbiorcy możliwości interpretacji i zrozumienia zasad jej funkcjonowania a także relacji, w jakie moglibyśmy z nią wchodzić. W swojej praktyce artystycznej traktującej dźwięk jako źródło mocy, Jenny Gräf Sheppard podkreśla możliwości alternatywnego podejścia do projektowania instrumentów oraz słuchania, uwzględniającego wielozmysłowe aspekty odbioru i emisji głosów.

Prezentowane na wystawie głośniki-instrumenty wychodzą poza swoją podstawową funkcję jako źródła dźwięku. Odtwarzają sygnał, wprowadzając swoje unikalne, wyjątkowe brzmienie, gdzie każdy zestaw magnesów, porcelany, drutu miedzianego, drewna i sygnału elektrycznego posiada odrębną tonację, zniekształcenia, akustykę i ruch kinetyczny – cechy charakterystyczne, powstające przy styku fal dźwiękowych z materią.

W przestrzeni ekspozycji zobaczyć można także sitodruki-partytury, będące wizualną interpretacją procesów zachodzących w trakcie działania instalacji.