Pierwszy etap przebudowy nabrzeża Czeskiego zakończy się jeszcze w czerwcu. Prace trwają również na sąsiednich nabrzeżach Norweskim i Duńskim. Modernizacja prowadzona jest w ramach inwestycji w rejonie Kanału Dębickiego, czyli na portowych terenach za elewatorem „Ewa”.

Inwestorem jest Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. Na nabrzeżu Czeskim zabetonowano 14 z 16 sekcji nabrzeża, a także ułożono torowisko kolejowe oraz poddźwigowe.

– Uzyskanie pozwolenia na użytkowanie I etapu nabrzeża Czeskiego planujemy na czerwiec tego roku. Równocześnie po otrzymaniu pozwolenia na użytkowanie przystąpimy do II etapu rozbudowy nabrzeża Czeskiego, a następnie do etapu III oraz IV. W pierwszej kolejności wykonamy prace rozbiórkowe, dalej roboty kafarowe zarówno z lądu, jak i z wody oraz kolejne prace żelbetowe – mówi Piotr Arabczyk dyrektor projektu z Grupy NDI, która jest generalnym wykonawcą.

Zawansowane są też prace na nabrzeżu Duńskim. Na nabrzeżu Norweskim wkrótce będzie można przystąpić do robót torowych. Równolegle trwa pogłębianie Kanału Dębickiego, aby osiągnął taką samą głębokość jak tor wodny Świnoujście-Szczecin, czyli 12,5 metra.

Koszt modernizacji portowej infrastruktury w okolicy Kanału Dębickiego to ok. 343 mln zł. Po zakończeniu prac tamtejsze nabrzeża będą dostosowane do obsługi największych statków.

Projekt jest współfinansowany ze środków z Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.